اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حمله به سلمان رشدی نشان داد حصار امنیتی که ترسیم کرده اند از لانه عنکبوت هم سست تر است و به آسانی میشود از آن عبور کرد

حمله به سلمان رشدی نشان داد حصار امنیتی که ترسیم کرده اند از لانه عنکبوت هم سست تر است و به آسانی میشود از آن عبور کرد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نماز پر شکوه جمعه،بیست وهشتم مرداد ماه ۱۴۰۱مصادف با بیست ویکم محرم الحرام ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. اگر در هیچ نقطه اى از دنیا، هیچ پناهگاه و جاى امنى نداشته باشم هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد
  2. عبدالله ابن عمراز کسانی است که ایستاد و شنونده قضایا بود، و بعد هم با حجاج ابن یوسف ثقفی بیعت کرد.

هر چه یاد معاد در زندگی انسان قوی تر باشد، ضریب ارتکاب گناه کمتر است

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

  1. مسجد مهمترین مکان برای گردهمایی مسلمین است که می بایست علاوه بر عبادات دسته جمعی، کارکردهای ، آموزشی و تربیتی هم داشته باشد
  2. علی‌رغم گزارش‌های خوبی که از دولت داده می‌شود، اما ضرورت دارد در زمینه معیشت مردم تلاش بیشتری صورت گیرد
  3. حمله به سلمان رشدی نشان داد حصار امنیتی که ترسیم کرده اند از لانه عنکبوت هم سست تر است و به آسانی میشود از آن عبور کرد.

######################################################################

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

موضوع بحث ما در خطبه اول پیرامون نامه های امام حسین علیه السلام بود

گفتیم مرحوم آیت الله احمدی میانجی در کتاب مَکاتیبُ الاَئمّه(ع) حدود ۲۷ نامه ذکر کردند، که جلسه قبل به نامه امام حسین به اهالی وبزرگان کوفه وبصره توسط حضرت مسلم وسلیمان ابن رزین اشاره کردم

اما وقتی گزارش حضرت مسلم به امام حسین رسید مبنی بر اینکه نوشته‌ها صحیح است و گفته‌ها درست و مطابق با حقیقت است. حسین مرد وفا بود و باید به وعده‌اش وفا کند. او کسی نیست که قولی بدهد و خلاف کند.لذا تصمیم به حرکت گرفتند.

امام حسین بار سفر بستند و به سوی عراق رهسپار گردید.اما عده ای در مقام پند و اندرز برآمدند تا از این سفر منصرفش گردانندیکی از آنها برادرش محمدبن حنفیه است.

امام(علیه السلام) فرمود : « یا أَخی وَاللّهِ لَوْ لَمْ یَکُنْ فی الدُّنْیا مَلْجَأً وَ لا مَأْوىً، لَما بایَعْتُ یَزیدَ بَنْ مُعاوِیَه» (اى برادر! به خدا سوگند! اگر در هیچ نقطه اى از دنیا، هیچ پناهگاه و جاى امنى نداشته باشم هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد)

امام نامه ای نوشتند دوجمله بیشتر ندارد البته نامه دیگری هم نقل شده که مفصل تر است

این نامه هم در بحار آمده، هم در تاریخ طبری و هم در جاهای دیگر.«فَکَأنّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَکَأنّ الآخِرَهَ لَمْ تَزَلْ»من فرض می کنم که از ابتدا دنیایی نبوده و از اول برای ما آخرت و قیامت بوده است. این نامه دو جمله ای چه پیامی دارد؟ در واقع حضرت می خواهد جهان بینی یک انسان را نسبت به دنیا و آخرت بیان کند، و این که این دنیا معبر است.

از پیغمبر خدا(ص) در بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۱۷۵یک نصیحتی به اباذروارد شده  می فرماید:

«کُنْ فِی الدُّنیا کَأنَّکَ غَریبٌ وَ کَأَنَکَ عَابِرُ سَبیلٍ در دنیا نسبت به دنیا مثل مسافرانی باشد که از یک شهری عبور می کنند، نگاهی می کنند و عبور می کنند. هیچ گاه نگاهت، نگاه ماندگار و مستمر نباشد.

در روایت دیگری امیرالمؤمنین(ع)در نهج البلاغه، خطبه ۲۸ فرمودند:

«ألَا وَ إنّ الیَوْمَ الْمِضْمَارَ»-این دنیا میدان آمادگی است«وَغَداً السِّباقَ»و قیامت میدان مسابقه است، مسابقه هم یک بازنده دارد ویک برنده، دو حالت دارد نمی شود که هر دو گروه برنده شوند، فرمود:«وَالسُّبْقَهَ الجَنَّهُ»جایزه کسانی که برنده هستند بهشت است،«وَ الغَایَهَ النَّاربرنده ها در بهشت و بازنده ها در جهنم هستند.

ملاقات امام حسین(ع) با عبدالله ابن عمر

عبدالله ابن عمر امام حسین(ع) را در مکه دید، به امام عرض کرد من از جدً شما، رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: شما به شهادت می رسید  إنّکَ مَقتُول خودش می گوید از پیغمبر(ص) شنیدم

عرض کرد: من دیده ام پیغمبر(ص) گاهی سینه شما را می بوسید، گاهی صورت و گلوی شما را می بوسید، اگر ممکن است پیراهنتان را بالا بزنید که من سینه شما را ببوسم؛ چون جای بوسه پیغمبر(ص) است. خوب، امام پیراهن را بالا زد، و او سینه امام را هم بوسید. امام گفت: حالا چه می کنی؟ فرمود: «اتق الله یا اباعبدالرحمن و لاتدعن نصرتی( لهوف، ص ۳۱ ) نصرت ما را رها نکن، ما را یاری کن. اما او امام را یاری نکرد و به کربلا نیامد. او از کسانی است که ایستاد و شنونده قضایا بود، و بعد هم با حجاج ابن یوسف ثقفی بیعت کرد.

ملاقات امام حسین(ع) با عبدالله بن مطیع

یکی دیگر از ملاقات های امام حسین(ع)ملاقات با عبدالله بن مطیع است. او هم دارای منطقه ای بود، که در آن چاه آب و کشاورزی داشت. وقتی امام حسین(ع)به او رسید، به آن حضرت سلامی عرض کرد و گفت: شما فرزند پیغمبر(ص) هستید، شما فرزند امیرالمؤمنین(ع) هستید، آقا کجا می روید؟ امام فرمود: کوفه. عرض کرد من یک خواهشی دارم، به کوفه نروید، آن ها شما را یاری نمی کنند. چاهی که داشت چون خشکسالی بود آبش کم شده بود، گفت: آقا ممکن است دعا کنید آب چاه زیاد شود؟ امام مقداری از این آب را گرفت مزمزه کرد و برگرداند. امام است وجودش تبرک است، زیارتگاهش، قبرش، خاکش تبرک است. آب چاه بالا آمد؛ یعنی این معجزه را هم از امام دید که با این حرکت امام آب چاهش افزایش پیدا کرد، ولی امام را یاری نکرد( بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۷۱)

امام حسین(ع) در این نامه ای که به برادرش محمد حنفیه نوشته بعضی  گفته اند این نامه ششم محرم نوشته شده احتمالاً بعد از شهادت امام حسین(ع) این نامه به دست محمد حنفیه رسیده است؛ چون امام حسین(ع) دو نامه به محمد حنفیه نوشته است، یکی وصیتنامه اش و دیگری نامه ای است که در ماه محرم در همین روزها نوشته شده است، می گوید: برادرم، بدان«فَکَأنَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ الآخِرَهَ لَمْ تَزَل( بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۸۷) دنیا ارزشی ندارد و آخرت است که برای ما ارزش دارد و آخرت است که برای ما اصل است.

این محتوای نامه امام حسین(ع) است که اشاره ای به آن کردم اگر این قدر تذکر می داد علتش این است که هر چه یاد معاد در زندگی انسان قوی تر باشد، ضریب ارتکاب گناه کمتر است

##################################################################

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

خداوند در سوره مبارکه زمر میفرماید گنهکاران در صحرای محشر سه چیز می گویند أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ  ﴿۵۶﴾

»سخن اول آن ها این است: می گویند که ما اشتباه کردیم ،کوتاهی کردیم، باید بهتر از این کار می کردیم ما حق خدا را ادا نکردیم، وظیفه مان را انجام ندادیم. سخن دوم آن ها این است که می گویند:«أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنتُ مِنَ الْمُتَّقِین،می خواهند تقصیر را گردن دیگری بیاندازند، می گویند: اگر خدا ما را هدایت کرده بود، ما درست می شدیم.اگر ما به جهنم میرویم معلوم است که خدا می خواسته ما این گونه باشیم. سخن سوم آن ها این است که می گویند:« خدایا درخواستی داریم« أَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِی کَرَّهً فَأَکُونَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ ﴿۵۸﴾»اگر یک بار دیگر ما را به دنیا برگردانی ما انسان های خوبی می شویم؛ چون دیگر اینجا را دیده ایم و برای ما مسجّل شد. اگر ما را برگردانی درست می شویم. خطاب می شود که این درخواست شما دیگر قابل پذیرش نیست، دیگر بازگشتی نیست.نماز گزاران عزیز! هیچ کس دو بار عمر نمی کند، همین عمر است و همین فرصت و همین میزان، و انسان باید از همین فرصت استفاده کند

یکشنبه ۳۰ مرداد ۲۳ محرم روز جهانی مسجد

مسجد مهمترین مکان برای گردهمایی مسلمین است که می بایست علاوه بر عبادات دسته جمعی، کارکردهای اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی هم داشته باشد. مسجد در طول تاریخ اسلام محل اجتماع و بسیج مردمی برای وصول به همه اهداف مورد نظر جامعه بوده و سابقه درخشانی در حل مشکلات و معضلات داشته است.

تا همین پنجاه، شصت سال پیش اگر کسی نیاز یا مشکلی داشت، به مسجد به عنوان مکان تجمع افراد محل مراجعه می‌کرد تا آنها گره از کارش بگشایند متاسفانه هم‌اکنون این جایگاه تضعیف شده است.

اینکه چرا این وضع به وجود آمده؟ آیا غفلت و کوتاهی متولیان امر باعث عدم رونق مساجد شده؟ و یا اقدامات برنامه ریزی شده دشمن سبب آن بوده است؟ که خود محل بحث است

روایت زیبایی از پیامبر صلى الله علیه و آله بیان شده است  که به محضر شما عرضه میدارم: زمانى که مرا به معراج بردند بهشت و جهنم را به من نشان دادند… دیدم بهشت هشت درب دارد و بر هر درى چهار جمله نوشته‌اند که هر جمله از تمام دنیا و نعمت‌هاى آن بهتر است براى کسى که یاد بگیرد و بشناسد(إنَّ لِلجَنَّهِ ثمَانِیَهَ أبوابٍ، عَلى کُلِّ بابٍ مِنها أربَعُ کَلِماتٍ؛ کُلُّ کَلِمَهٍ مِنها خَیرٌ مِنَ الدُّنیا وما فیها لِمَن تَعَلَّمَها وعَرَفَها).

بر در ششم نوشته بود: (وعَلَى البابِ السّادِسِ مَکتوبٌ: لا إلهَ إلَّااللّهُ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ، عَلِیٌّ وَلِیُّ اللّهِ. مَن أحَبَّ أن یَکونَ قَبرُهُ واسِعاً فَسیحاً فَلیَأتِ المَساجِدَ. کسى که مى خواهد قبر او وسیع و راحت باشد به مساجد برود مَن أحَبَّ أن لا تَأکُلَهُ الدّیدانُ تَحتَ الأَرضِ فَلیَکنُسِ المَساجِدَ. کسى که مى خواهد کِرم‌ها بدن او را در قبر نخورند مسجد را نظافت کند

 مَن أحَبَّ أن لایَظلُمَ لَحدُهُ فَلیُنَوِّرِ المَساجِدَ کسى که مى‌خواهد قبر او تاریک نباشد مسجد را روشن کند.. مَن أحَبَّ أن یَبقى طَرِیّاً تَحتَ الأَرضِ فَلیَشتَرِ بُسُطَ المَساجِدِ کسى که مى‌خواهد در قبر بدنش سالم بماند فرش‌هاى مسجد را بخرد

چهارشنبه ۲ شهریور ۲۶ محرم آغاز هفته دولت

فلسفه نامگذاری هفته اول شهریور از دوم تا هشتم هر سال، به نام هفته دولت به مناسبت شهادت شهیدان رجائی و باهنر است؛و برای تاسی از راه و روش این شهیدان و تمسک به مسیری است که آن‌ها در آغازین روز‌های انقلاب، آغاز کرده بودند.

اما یکی از رسوم دیرینه هفته دولت، گزارش‌دهی رئیس جمهور، وزرا، معاونان رئیس جمهور، استانداران و فرمانداران به مردم است که مسئولان اجرایی کشور در این هفته ضمن افتتاح و بهره برداری از طرح‌های مختلف، گزارش عملکرد یک ‌ساله خود را نیز به مردم تقدیم می‌کنند.اما اشاره ای کنم به نخستین دیدارمقام معظم رهبری با اعضای هیئت دولت در شهریورماه سال گذشته که پنج اصل کلی را به عنوان رویکردهای اصلی برای اداره کشور بیان فرمودند:

 رویکرد اول، مردمی‌بودن و حضور در میان مردم و شنیدن بی‌واسطه حرف‌ها و دغدغه‌های مردم

رویکرد دوم عدالت‌ورزی به ویژه در حوزه توزیع عادلانه امکانات در بین تمامی اقشار جامعه

رویکرد سوم احیای اعتماد و امیدآفرینی در مردم و به ویژه در جوانان از طریق عمل به وعده‌های حل مشکلات موجود کشور و شفاف‌سازی بخصوص در حوزه‌های مالی

رویکردچهارم ایجاد تحول در رَویه‌ها و سازوکارهای فعالیت دولت و جدیت در انجام تصمیم‌ها

 رویکرد پنجم ارتقای انسجام، اقتدار و اشراف دولت از مسیر ایجاد قانون‌گرایی و اجرای قوانین روی زمین مانده

که وقتی به عملکرد یکساله دولت نگاه میکنیم مجموعه دولت قدمهای خوبی را برداشته اند.و نشان داده است که فراتر از شعار مردمی بودن حرکت می‌کند و تصمیم دارد از تفکر و اندیشه مردم استفاده کند

امانکته ای عرض کنم  اینکه امید مردم و مقام معظم رهبری به این دولت مردمی است تا کار خود را به بهترین شکل پیش ببرد،وهمین امر هم سبب شده انتظارات در این زمینه بالا برود: علی‌رغم گزارش‌های خوبی که داده می‌شود، اما ضرورت دارد در زمینه معیشت مردم تلاش بیشتری صورت گیرد. مردم با مشکلات زیادی به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، مسکن و اشتعال جوانان مواجه هستند

اشاره ای به شکار ۲۰ ثانیه ای سلمان رشدی

آیات شیطانی، رمانی توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله ) و قرآن است که توسط سلمان رشدی، نویسنده هندی‌الاصل بریتانیایی نوشته شد. سلمان رشدی بعد از انتشار رمان موهن «آیات شیطانی» در سال ۱۳۶۷ خشم مسلمانان را برانگیخت. او به همین دلیل به یک زندگی مخفی با شرایط سخت امنیتی روی آورده بود. حضرت امام خمینی (ره) بعد از انتشار این کتاب فتوای ارتداد وی را صادر نمودند.

بعد از ۴۰ و اندی سال فتوای شجاعانه حضرت امام جواب داد همان اطفالی که درآن روزیا متولد نشده بودند ویا در گهواره بودند امروز جوان رشیدی شدند و شاهرگ سلمان رشدی را زدند

حمله به سلمان رشدی با وجود آنکه دولت آمریکا همواره ادعا می‌کند که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور نمونه عالی در جهان هستند و همه تحرکات را زیر نظر می‌گیرند  نشان داد که انتقام از ارتکاب‌کنندگان جرم و جنایت در خاک آمریکا کار سختی نیست و بعد از این ترامپ و پمپئو بیشتر احساس خطر خواهند کرد. این حمله نشان داد حصار امنیتی که ترسیم کرده اند از لانه عنکبوت هم سست تر است و به آسانی میشود از آن عبور کرد.

حمله به سلمان رشدی زنگ خطری است به عاملان ترور سردار سلیمانی که حتی اگر تحت حفاظت گسترده نیروهای امنیتی هم باشند، چقدر انتقام به آنها نزدیک است.

تصمیم داشتم اشاره ای به مذاکرات هسته ای داشته باشم اما فرصت گذشته است در وقت دیگری اگر تئفیق شد مواردی عرضه خواهم داشت.

 والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --