اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک:, ساده زیستی و تلاش برای خدمت صادقانه به مردم دو خصوصیت ویژه شهیدان رجایی و باهنر بود

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک:, ساده زیستی و تلاش برای خدمت صادقانه به مردم دو خصوصیت ویژه شهیدان رجایی و باهنر بود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نماز پر شکوه جمعه، چهارم شهریور ماه ۱۴۰۱مصادف با بیست و هشتم محرم الحرام ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.


عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. کسی که مردم را به خدا دعوت کند و عملی صالح انجام دهد و بگوید من از مسلمانان هستم هرگز با خدا مخالفت نمى کند

۲٫امام حسین علیه السلام: بهترین امان، امان خدا است

اگر بنده من در این دنیا از خدا حساب ببرد در قیامت نمی گذارم بترسد.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

  1. ساده زیستی و تلاش برای خدمت صادقانه به مردم دو خصوصیت ویژه دولت شهیدان رجایی و باهنر بود .
  2. هفته دولت فرصتی برای مرور ویژگی‌های دولت مردمی و الگوگیری از آن است..
  3. بانک‌ها برای نظام اقتصادی می‌توانند نقش تیغ دودَم را ایفا کنند.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

تقوا تکیه گاه اصلی هر مومنی است که اگر به آن تکیه کند پس از مرگش دستانش خالی نخواهد بود و به جایی می رسد که تمام کارهاو رفتارها و حتی نیات آدمی به تقوا متصل و با آب گوارای اخلاص شسته می شود .

موضوع بحث ما در خطبه اول پیرامون نامه های امام حسین علیه السلام بودهفته گذشته نامه حضرت به برادرش محمدبن حنفیه به محضر شما تقدیم کردم.

امروز به  نامه حضرت به فرماندار مکّه اشاره میکنم:

فرماندار مکّه، «عمرو بن سعید» است ملاقات حضوری با امام حسین علیه السلام داشت  نتوانست او را از قیام منصرف کند، نامه ای به امام نوشت و در آن نامه به امام سفارش کرد که با یزید صلح کند و از تحرّکات سیاسی دست بردارد. حضرت در پاسخ او نوشت: «اِنْ کُنْتَ اَرَدْتَ بِکِتابِکَ اِلِیَّ بِرّی وَصِلَتی فَجَزَیْتَ خَیْراً فی الدُّنیا وَ الْآخِرَهِ

اگر هدفت از نوشتن نامه، نیکی و پیوند دوستی است، خدا جزای دنیا و آخرت به تو عنایت کند؛ وَ اِنَّهُ لَمْ یُشاقِقِ اللّه مَنْ دَعا اِلی اللّه ِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ اِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمیْنَ  ، به یقین! کسی که مردم را به خدا دعوت کند و عملی صالح انجام دهد و بگوید من از مسلمانان هستم هرگز با خدا مخالفت نمى کند

«وَ خَیْرُ الْاَمانِ اَمانُ اللّه ِ، وَ لَمْ یُؤمِنْ بِاللّه ِ مَنْ لَمْ یَخَفْهُ فِی الدُّنیا، بهترین امان، امان خدا است و کسی که از خدا در دنیا نمی ترسد، ایمان به خدا نیاورده است فَنَسْأَلُ اللّه َ مَخافَهً فی الدُّنیا توجِبُ لَنا اَمانَ الْآخِرَهِ عِنْدَهُ؛ از خداوند خوفى راوترسی را در دنیا طلب مى کنیم که موجب امان ما در آخرت نزد او باشد.

درنامه چند نکته وجود دارد که با توجه به وقت اندکی که داریم به دومورد  اشاره میکنم:

این نامه نشان میدهد: اوّلا امام(ع)به فرمان پیغمبر اکرم(ص)هدفى را دنبال مى کرد که فراتر از فکر و درک آنها بود. در خوشبینانه ترین فرض، آنها مى خواستند امام سالم بماند اما امام حضرت مى خواست دین و آیین جدّش پیامبرسالم بماند، چیزى که با حکومت بنى امیّه و تفاله هاى عصر جاهلیّت و بت پرستى  ممکن نبود.

ثانیاً: :امام حسین به گفته ها و امان آنها اطمینانى نداشت، زیرا بنى امیّه و عوامل آنها نه ایمان درستى به خدا داشتند، نه به روز قیامت، و امان نامه چنین اشخاصى در خور اعتماد نیست.

فرماندار مکه صحبت از امان نامه میکند که از یزید امان بگیرد،حضرت می فرماید: امان خدا برتر از امان دادن بنده است، من به این امان نامه ها نیاز ندارم ودر ضمن به حاکم مکه گوشزد می کند که خدا بترسد نه از یزید؛ چرا که خوف از خدا سعادت دنیا و امنیّت آخرت را به دنبال دارد.

حدیث قدسی داریم که خدا می فرماید: «وعِزّتی وَ جَلالِی»؛ به عزت و جلالم قسم «لَا أجمَعُ لِعَبدی أمنَینِ وَلا أجمَعُ عَلَیه خَوفیْنِ» من برای بنده خودم دو ترس در یک جا قرار نمی دهم. دو امنیت هم در یک جا قرار نمی دهم، این حدیث یعنی چه؟می فرماید: اگر بنده من در این دنیا از خدا حساب ببرد در قیامت نمی گذارم بترسد، در آنجا به او امنیت می دهم. ممکن نیست در دنیا ترس، در آخرت هم ترس! فرمود. اگر در اینجا ترسید در آنجا آرام است. بعد فرمود: دو آرامش را هم برای یکی جمع نمی کنم؛ اگر اینجا امنیت احساس کرد، در آنجا چنین نیست. امنیت یعنی چه؟ امنیت یعنی اینکه گناه کرد و نترسید! دروغ گفت، معصیت کرد، خلاف کرداما از خدا نترسید

شخصی به عمر بن سعد گفت! تو می دانی که آب فرات آزاد است، حتی حیوانات می آیند و از آن می نوشند، تو به چه دلیل این آب را به روی بچه های امام حسین(علیه السلام) بسته ای؟ چرا بچه شش ماهه، طفل سه ساله و چهار ساله، را تشنه گذاشته ای؟! عمر سعد نگاهی کرد و گفت: من روی قتل حسین معامله کرده ام، می خواهم فرمانداری ری به من واگذار شود.

این فرد از خدا نمی ترسد ، برای خودش احساس امنیت می کند، کسی که این گونه احساس امنیت می کند وقتی به او می گویند ربا حرام است، رشوه حرام است، دروغ حرام است، نماز واجب است، بدخلقی خوب نیست، و هر چه به او می گویی گوش نمی دهد و احساس امنیت می کند و در آن دنیا امنیت نخواهد داشت و به ترس و فزع دچار می شود. کسی که اینجا خوف نداشته باشد در قیامت خدا او را در معرض فزع و ترس قرار می دهد.

در سوره نمل آیه ۸۹ می فرماید: «مَن جَاء بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُون» هر که در این دنیا ترس دارد و کار خوب انجام می دهد و با خداست، در قیامت در امنیت است. ما امنیت آن دنیا را نیاز داریم، فکر نکنید وقتی می گویم از خدا ترس داشته باشید؛ یعنی اضطراب و نگرانی، خیر؛ منظور این نیست، ترس از خدا نشانه هاوعلامتهایی دارد که ان شاءالله در وقت دیگری به محضر شما عرضه خواهم داشت.

##########################################

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم امیر مؤمنان چنین فرمودند:«فَاعْتَصِمُوا بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّ لَهَا حَبْلًا وَثِیقاً عُرْوَتُهُ»

این همان خطبه‌ای است که ابن ابی الحدید می‌گوید از غرر خطبه‌های نهج‌البلاغه است. به تقوای الهی چنگ بزنید. این تقوایی که خطیب جمعه، هر جمعه همه را به آن فرامی‌خواند به‌این‌علت است که تقوای الهی این ویژگی را دارد: ریسمانی است که دستاویز آن خیلی استوار است. ریسمان‌های زیادی وجود دارد اما ریسمان‌هایی است که اگر در عمق چاه باشید به‌راحتی می‌توانید به آن چنگ زنید و از چاه بیرون آیید. تقوای خدا چنین ریسمان استوار و محکمی است که انسان را از چاه طبیعت نجات می‌دهد و به اوج آسمان‌ها پرواز می‌دهد.

دوشنبه ۱ صفر ورود کاروان اهل‌بیت امام حسین(ع) به شام (۶۱ق)

هر موضوعی اگر مبلّغ نداشته باشد،فراموش می شود.شهادت هم اینگونه است ،مظلومیت هم اینگونه است  اگر گروهی شهادت فردی را و مظلومیت فردی را مطرح نکنند، طولی نمی کشد که پرونده شهادت و مظلومیت او فراموش می شود.

امام سجاد(ع)حضرت زینب (س)وافرادی که جزو کاروان  امام حسین(ع) بودند. همه این ها مبلغین بی نظیری بودند و خطبه هایشان نظیر ندارد. کما اینکه حضرت زینب (س) نظیر ندارد. پدر بزرگوارش امیرالمومنین(ع) خطابه ها خوانده ولی شرائطی که حضرت زینب(ع) دارد حتی پدرشان هم در آن شرائط نبوده است. پدرشان هیچ وقت اسیر نشده، کنارشان کشته ها نبوده، هیچ وقت جلوی چشمش سر بریده نبوده؛ حضرت زینب(ع) در چنین شرایطی خطابه ایراد کرده است.

حضرت زینب(ع)،در فضایی که همه دشمن بودند، در بین شنونده ها یک نفر دوست نبود. در فضایی که همه دشمن هستند.

نکته ای عرض کنم:

حضرت زینب کبری سلام الله علیها کارها را بینِ خود و امام سجّاد علیه السلام تقسیم کردند و خودشان کارهای سخت را متحمل شدند، من چند جمله از ایشان می‌خوانم.

اگر مقایسه بفرمایید خطبه‌ی امام را با خطبه حضرت زینب در شام متفاوت است، خیلی تند نیست، چون اگر امام را در آنجا می‌کشتند نظامِ عالَم بهم می‌ریخت، امام به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند، بنا بر این بوده است که امام زین العابدین صلوات الله علیه سی و چند سالِ دیگر امامت کنند و سایه‌ی ایشان بر سرِ اهلِ اسلام باشد، لذا خطبه‌ی امام زین العابدین صلوات الله علیه در شام بیشتر مدحِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.

سه‌شنبه ۸ شهریور انفجار دفتر نخست‌وزیری توسط منافقین و شهادت مظلومانه «رجایی» و «باهنر» (۱۳۶۰)

روز مبارزه با تروریسم

هفته دولت فرصتی برای مرور ویژگی‌های دولت مردمی و الگوگیری از آن است.واقعا چه چیزی سبب شد شهید رجایی و باهنر در کمتر از یکماه اینگونه محبوبیت پیدا کنند؟؟!!

شهید رجایی در مدت کمتر از یک ماه، خدمات ماندگاری انجام داد و بیش از ۴۰ سال است که الگوی دولت‌مردان محسوب می‌شود و این نشان می‌دهد می‌توان در مدت کم خدماتی انجام داد، این در حالی است که برخی مدیران تا چند ماه به دنبال مقدمات هستند.

ساده زیستی و تلاش برای خدمت صادقانه به مردم دو خصوصیت ویژه دولت شهیدان رجایی و باهنر بود  بهره گیری از این دو شاخصه بدون شک دولتمردان را در رسیدن به هدف و همراهی مردم کمک خواهد کرد.

نکته دیگری عرض کنم از شهید رجایی نقل شده که به اطرافیان گفتند:اگر در جایگاه ریاست جمهوری خود را گم کردم من را به خودم یاداوری کنیدکه من محمدعلی رجایی اهل قزوین دستفروشی می کردم و معلم بودم وبه این جایگاه رسیدم مسئولین عزیز متوجه باشیم نکند در این جایگاهی که هستیم غرور مارا بگیرد واز وظیفه اصلی خود که خدمت به مردم است غافل شویم.

پنچ‌شنبه ۱۰ شهریورسالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و آغاز هفته بانکداری اسلامی (۱۳۶۲ش)

انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد. اما دو چیز اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است.

یکی چالش بیرونی، تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد. دوم هم چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی است. که یکی از آنها نظام اقتصادی غیر سالم و غیر اسلامی در بانکهاست

بانک‌ها برای نظام اقتصادی می‌توانند نقش تیغ دودَم را ایفا کنند، یعنی هم می‌توانند یک نظام اقتصادی را شکوفا کنند و هم می‌توانند آن نظام را به انحطاط سوق دهد؛ به همین جهت موضوع بانک از مسائلی است که همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب و مراجع  و بزرگان دینی بوده است.

ما آنچه را که در زمینه‌های اقتصادی عمل کرده‌ایم، متأسفانه یک نسخه مخلوط است. چیزهایی از اسلام در آن هست؛ اما مخلوط دارد.

بعضی قانون را طوری عمل می‌کنند که اصحاب سبت عمل کردند! اصحاب سبت هم عین مُرّ قانون عمل کردند؛ یعنی خدا گفته بود روز شنبه ماهی نگیرید، اینها هم روز شنبه ماهی نگرفتند. بله؛ کار کوچکی کردند که آن هم رسماً منع نشده بود و آن، این بود که حفره‌هایی درست کردند، ماهیها داخل آن حفره‌ها آمدند، راه آن حفره‌ها را در روز شنبه بستند، تا ماهی نتواند برگردد! روز شنبه این کار را کردند، روز یکشنبه همان ماهیها را گرفتند! اگر شما نگاه کنید، این مثل همان کلاه شرعیهایی است که یک ربای سنگین کذایی برای خود درست میکنیم بعضی از مجموعه‌های علی‌الظّاهر قانونی، حامل باطن اصحاب السّبتی هستند. باید مواظب کسانی که می‌خواهند ازقانون بگریزند ،بود

 والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --