اخبار ویژه
خانه / مقالات / شرحی کوتاه بردعای روزچهاردهم ماه مبارک رمضان

شرحی کوتاه بردعای روزچهاردهم ماه مبارک رمضان

بســــــم اللــــه الـــــرحمن الـــــرحیـــــم

اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمِین (1)

ترجمه:

ای خدا در این روز مرا به لغزشهایم مؤاخذه مفرما و عذر خبطو خطاهایم بپذیر و مرا هدف تیر بلاها و آفتها قرار مده به حق عزت و جلالت ای عزت بخش اهل اسلام.

اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ

خدایا من را به لغزشها مواخذه نکن؛ آدمی گاهی دچار لغزش می شود و ایمانش از بین می رود؛ و گناهان لغزش می باشند، گاهی خداوند بخاطر گناهان ما به غضب می آید الان اغلب مردم بخاطر گناه گرفتار سیل و زلزله و… بلایا هستند؛ در قدیم معروف بود که: چوب خدا صدا ندارد.

و باید به مردم این توجه را داد که خیلی از این تصادفات و مرگ های ناگهانی بخاطر گناهان اتفاق می افتد(2)

اگر شخصی از روی بی اعتنایی نماز اول وقت نخوانده و پشت فرمان ماشین نشسته و رانندگی می کند، نماز نفرینش می کند و تصادف کرده به خاطر نفرین نماز است؛ و نماز نخوانده مرده است. اگر نماز را در وقتش بخوانید خیلی از این پیش آمد ها نمی شود. « لا تواخذنی بالعثرات » یک نماز که اول وقت نخوانی آدم را بیچاره می کتد. بخاطر اینکه در روایت وارد شده که کسی که نماز را از اول وقت به تاخیر بی اندازد، نماز او را نفرین می کند و خطاب به ضایع کننده نماز می گوید: « ضیعک الله کما ضیعتنی » خدا تو را ضایعت کند همانطوری مرا ضایع کردی. ولی اگر اول وقت نمازت را بخوانی نماز دعایت می کند و می گوید « حفظک الله کما حفظتنی » خدا حفظت کند همانطوری که مرا حفظ کردی(3)

اگر نمازت را اول وقت بخوانی کار و بارت هم خوب می شود؛ خدا به دل دیگران می اندازد تا کارت را انجام دهند.

شعر:

تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار

که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند (4)

توضیح بیت:

دو نفر اختلاف پیدا می کنند و یکی مدعی می شود و دیگری مدعی علیه؛ مدعی علیه غصه می خورد و منتظر حکم قاضی است با اینکه حق به جناب اوست؛ شاعر در این بیت می گوید که غصه مخور؛ و کارت را به خدا واگذار کن و در این بیت به موعظه خوبی تذکر داده شده است

وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایا وَ الْهَفَوَاتِ

خدایا اقاله کن

معنای اقاله:

اگر شما جنسی را از جایی خریده اید، و بدون جهت می خواهید آن را پس بدهید، و جنس خریداری شده عیب و مشکلی هم ندارد که بخاطر آن بخواهید معامله را بر هم بزنید، در این موارد مستحب است که کاسب و فروشنده آن را پس بگیرد. و این پس گرفتن را اقاله گویند.

در این دعا از خدا درخواست اقاله می کنیم و می گوییم؛ خدایا تو خود دستور به اقاله داده ای، و به فروشنده گفته ای؛ جنسی را که فروخته ای و مشتری بدون دلیل باز گردانده است را قبول کن حال من هم از تو تقاضای اقاله دارم و از تو می خواهم که گناهانم را رایگان ببخشی؛ به قول استاد ما: «خدایا گناهان ما را مفتکی بیامرز». نمونه این دعا را در دعای کمیل می بینید (5) که خدایا با من اهل اقاله باش.

 وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیا وَ الْآفَاتِ

خدایا؛ من را در معرض تیر بلاء قرار مده؛ « غرض » به معنی « هدف » است (6) زلزله و سیل… این ها تیر بلایا هستند، قرآن کریم می فرماید: « وَ ما أَصابَکمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کسَبَتْ أَیدیکمْ وَ یعْفُوا عَنْ کثیرٍ » (7)

یعنی هر گرفتاری برای شما پیش می آید حاصل دسترنج خودتان هست(8)

imgres

شعر:

دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر

کای نور چشم من بجز از کشته ندروی (9)

هر چه کشت کنی همان را درو می کنی، « فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ(10)

اگر دختر شوهر دادی و با عروست خوش اخلاق هستی مادر شوهر دختر تو هم با دخترت خوش اخلاقی می کند، همانطوری که تو با عروست رفتار می کنی دیگران هم با دختر تو همانطور رفتار می کنند. اگر می بینی که باغ میوه و مزرعه کشت و کار تو به آفت مبتلا شده است، شاید اهل خمس و زکات نبوده ای!

حکایت:

چندی پیش در یکی از شهر ها آفت آمده بود تمام باغهای انگور را از بین برده بود؛ به صاحب یکی از باغ ها این خبر را دادند، ایشان گفتند: من مطمئنم که به باغ من آسیبی نرسیده است، چون من اهل خمس و زکات هستم، وقتی که به محل رفتند دیدند که همه باغ ها از بین رفته به جز باغ این شخص.

خاطره:

در زمان رضا شاه میدانی بود معروف به سبزه میدان، در یکی از سال ها شب عاشوراء با تولد رضا شاه مصادف شده بود، و از طرف کلانتری دستور داده بودند که باید کسبه محل شان را چراغانی کنند و اگر اطاعت نمی کردند؛ خطرناک بود و دستگیر می کردند؛ اهل محل میدان را چراغانی کردند به جز یکی از کاسب های سبز میدونی که امتناع کرد و فرار کرد و مدتی مخفی شده بود؛ بعد از مدتی تمام مغاز ه های بازار آتش گرفت به غیر از مغازه این شخص که به احترام امام حسین ( علیه السلام ) مغاز ه اش را بسته بود.

در قرآن آمده است که « إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ(11)

خدا برنامه های مردم را عوض نمی کند مگر اینکه خودشان را تغییر بدهند،

بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمِین

بعزت خودت این دعاها را در حق ما مستجاب کن ای کسی که عزت مسلمین از توست

شعر:

به هر ناچیز چیزی او دهد او

 عزیزان را عزیزی او دهد او

مبادا آن که او کس را کند خوار

که خوار او شدن کاریست دشوار

اگر عزت دهد رو ناز می کن

وگرنه چشم حسرت باز می کن( 12)

پی نوشت ها:

1– بحارالأنوار ج : 95 ص : 39

اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِي فِيهِ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لَا تَجْعَلْنِي غَرَضاً لِلْبَلَايَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ

2- – ارشاد القلوب-ترجمه رضايى    ج‏1 ص   175

حضرت رسول «صلي الله عليه و آله و سلم » فرمود: هر گاه در ميان شما پنج چيز باشد به پنج بلا گرفتار خواهيد شد هر گاه ربا بخوريد زمين نعمتش را از شما دريغ دارد، هر گاه در ميان شما زنا آشكار شد مرگ ناگهانى فراوان شود، زمانى كه زمامداران ستم كنند چهارپايان بميرند زمانى كه مردم بيكديگر ستم كنند دولت آنها بزوال گرايد، وقتى كه سنت واگذارده شود بدعت روى كار آي

3- – إرشاد القلوب إلى الصواب   ج‏1  ص   191

عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ إِذَا صَلَّيْتَ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا صَعِدَتْ وَ لَهَا نُورٌ شَعْشَعَانِيٌّ تُفَتَّحُ لَهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ حَتَّى تَنْتَهِيَ إِلَى الْعَرْشِ فَتَشْفَعَ لِصَاحِبِهَا وَ تَقُولَ حَفِظَكَ اللَّهُ كَمَا حَفِظْتَنِي وَ إِذَا صَلَّيْتَ فِي غَيْرِ وَقْتِهَا صَعِدَتْ مُظْلِمَةً تُغْلَقُ دُونَهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ ثُمَّ تُلَفُّ كَمَا يُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ وَ يُضْرَبُ بِهَا وَجْهَ صَاحِبِهَا فَتَقُولُ ضَيَّعَكَ اللَّهُ كَمَا ضَيَّعْتَنِي‏

4- – حافظ شيرازي ( ره )

5- – «و اقلني عثرتي » دعاي كميل ؛ مفاتيح الجنان

6– مجمع‏البحرين ج : 4  ص :  217

(غرض) في الدعاء لا تجعلني للبلاء غرضا

الغرض بالتحريك: الهدف الذي يرمى إليه، و الجمع أغراض كسبب و أسباب، و المعنى لا تجعلني هدف بلاء. و منه الحديث أن الله جعل وليه غرضا لعدوه

7-سوره شورى آيه  30

هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده‏ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‏كند!

8-در روايت آمده است :

از ارتكاب گناهان پرهيز كنيد كه هر گونه گرفتارى و كمبود رزق از گناه است، حتى خراش جايى از بدن و زخم و مصيبت، زيرا كه خداوند مى ‏فرمايد: ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ يعنى: «هر مصيبتى كه به شما رسد به سبب كارهائى (خطا و گناهانى) است كه دستهايتان كرده و از بسيارى [از گناهان‏] در مى‏گذر « تحف العقول-ترجمه جعفرى ص  96    آداب و سننى كه أمير مؤمنان عليه السلام به يارانش آموخت»

9-ديوان حافظ شيرازي ( ره )

10–سوره  زلزلة :آيات  8 – 7

پس هر كس هموزن ذرّه‏اى كار خير انجام دهد آن را مى‏بيند! (7) و هر كس هموزن ذرّه‏اى كار بد كرده آن را مى‏بيند! (8)

11-سوره رعد ؛  آيه 11

خداوند سرنوشت هيچ قوم(و ملّتى) را تغيير نمى‏دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند! و هنگامى كه خدا اراده سويى به قومى(بخاطر اعمالشان) كند، هيچ چيز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا، سرپرستى نخواهند داشت!

12-وحشي بافقي

(پایان)

برگرفته ازسایت حوزه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --