اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / شرح کوتاهی بردعای روز هفتم ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر

شرح کوتاهی بردعای روز هفتم ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر

شرح کوتاهی بردعای روز هفتم ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

download

دعای روز هفتم دارای سه فراز است که در هرفرازی از خداوند چیزی را درخواست میکنیم

فراز اول ودوم:{اَللّهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ وَقِيامِهِ  وَجَنِّبْنی فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ } خدايا ياريم كن در اين ماه بر روزه و شب زنده داری‌اشو دورم بدار در آن از لغزش‌ها و گناهانش .

ما روزه مي گیريم اما ممكن است از روزه داران واقعي نباشيم، روزه دار واقعي كيست؟ روزه واقعي چه فرقي با روزه غير واقعي دارد؟ ما سه نوع روزه در معارف اسلامي داريم. روزه مومنين، روزه متقين، روزه عارفان.

روزه مومنين( روزه معمولي)

روزه واجبي براي همه مومنين است كه در فقه اسلامي تعريف شده و انسان روزه دار در اين روزه فقهي، موظف است از مبطلات روزه (آنچه روزه را در فقه باطل مي كند مانند خوردن و آشاميدن) از اذان صبح تا اذان مغرب پرهيز كند و افطار و ترك اين روزه باعث گناه و قضاء و كفاره مي شود.(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) {بقره/182}قرآن كريم مخاطب را همه مومنين قرار داده و برآنان واجب كرده؛ لذا اسم اين روزه را «روزه مومنين» بيان كرده است.که اکثر مسلمانان از این نوع روزه برخوردارند

 روزه متقين(روزه خاص)

نوع دوم روزه كه در فقه به طور رسمي بيان نشده، اما در احاديث نبوي و ائمه اطهار(علیهم السلام) بر آن تاكيد شده و ما آن را «روزه متقين» مي ناميم. پرهيز و امساك همه جوارح و اعضاي بدن از همه گناهان، عدم نگاه به نامحرم، غيبت، تحقير مسلمان و … يعني انسان همه گناهان را ترك كندکه اسم ديگر آن «تقوي» است و مي توان «روزه تقوي» نيز ناميد.

این که به این نام یعنی روزه تقوا نامیده شده است یا روزه متقين، شايد الهام از ‌آيه شريفه قرَآن كريم(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) باشد شايدبتوان از اين آيه اين طور برداشت كرد كه مدل اول روزه كه روزه معمولي است براي همگان واجب است. آن تمريني است براي رسيدن جامعه مومنين به مراحل تقوا.

 بر اساس روزه عمومي كه براي همه مومنين واجب است  براي رسيدن به مقام و مرتبه والا، به روزه مهمتری به عنوان روزه متقين كه پرهيز مومنان از همه گناهان است نیاز می باشد پس  نوع دوم روزه اختصاص به ماه مبارك رمضان ندارد در 12 ماه سال، انسان مومن بايد مواظب اعضاي بدن و جوارح خود باشد و از گناهان پرهيزكند بويژه ماه مبارك رمضان  پس مومن روزه دار در ماه مبارك رمضان بايد دو نوع روزه داشته باشد اولا پرهيز از مبطلات روزه كه براي همه واجب است دوم ، پرهيز اعضا و جوارح بدن از  گناهان است،كه ثواب روزه دوم بيشتر از روزه اول است و سختي آن نيز بيشتر از روزه اول است. و اين فرمان را در احاديث متعددي داريم  که الهام گرفته از آيه شريفه  قرآن كريم است و مومن كه روزه عادي مي گیرد بايد خودش را به تقوي برساند.

 روزه عارفان 

بالاتر از روزه نوع دوم روزه نوع سوم است كه «روزه عارفان» مي باشد. امام علي(ع) كه امير و امام عارفان است فرمودند: روزه فقط امساك بطن و شكم از طعام نيست بلكه حقيقت روزه امساك فكر، قلب، دل و مغز انسان است از انديشه گناه   .

امساك فكر از انديشه گناه بالاترين روزه است انسان روزه دارد نبايد فكر گناه كند و غير خدا را نبايد در درونش راه بدهدبلکه قلب خودش را بايد خانه خداوند قراردهدامام صادق علیه السلام فرمودند: (الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّه)( بحار الانوار جلد ۶۷ ص ۲۵)قلب مومن خانه و حرم خداست و در خانه خدا غير خدا راه ندهد و بيگانه جايگاهي در حرم خدا ندارد و اين روزه عارفان و اولياي الهي است.

فراز سوم:{ وَارْزُقْنی فيهِ ذِكْرَكَ بدَوامِهِ}

ذکر الهی چون نسیم فرحبخش، حیات معنوی را به انسان هدیه می کند . قلب خسته و افسرده انسان با «یاد خدا» طراوت می یابد و در کشاکش مشکلات و انبوه گرفتاری ها، به یاد معشوق است که اطمینان و آرامش را برای جان ها به ارمغان می آورد .

انسانی که در هر لحظه به یاد خداوند و فقر و نیاز خویش به ذات اقدس الهی و عقاب و ثواب باشد، در درون خویش راهی برای رشد و نمو رذائل اخلاقی و ارتکاب معاصی نخواهد گذاشت و همواره درصدد رشد و تعالی خویش می باشد .

بنابراین «ذکر و یاد خدا» از مهم ترین عوامل رسیدن به قرب الهی است که انسان را از جهان ماده به عالم معنا و معنویت می رساند .

خداوند در آیه 41 و 42 سوره احزاب می فرماید:

{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا}ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را بسیار یاد کنید و او را در صبحگاه و شامگاه تسبیح کنید .

امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام) می فرماید: «مداومت بر ذکر الهی، غذای روح و کلید رستگاری است .»

با توجه به اهمیت «ذکر الهی » و نقش سازنده آن در پیشرفت معنوی انسان های مؤمن، خداوند مؤمنان را از توجه به اموری که انسان را از یاد خدا باز می دارد، بر حذر می دارد، و می فرماید: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ }منافقون/9  ای کسانی که ایمان آورده اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد و هر کس چنین کند، از زیانکاران است .

ودر پایان دعای روز هفتم هم به خداوند عرضه میداریم:

«بِتَوْفيقِكَ يا‌هادِی الْمُضِلّين» به توفيق خودت ای راهنمای گمراهان». ای خدايی كه گمراهان را راهنمايی می‌كنی، توفيق بده اين دعاهای روز هفتم درباره ما مستجاب شود.

والســــــــــــــلام علیـــــــــــکم ورحمــــة اللـــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --