اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / نخبگبان ، خواص و رسانه ها باید به موقع افکار عمومی را مدیریت و بصیرت افزایی نمایند

نخبگبان ، خواص و رسانه ها باید به موقع افکار عمومی را مدیریت و بصیرت افزایی نمایند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۲۷آبان ماه ۱۴۰۱مصادف با بیست وسوم ربیع الثانی ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. یکی از وظایف مهمّ خواصّ جامعه روشنگری و تبیین است .
  2. برخورد به هنگام و به موقع از مهم ترین وظایف حاکمان اسلامی است .

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . عرب را بر عجم و سرخ را بر سیاه برتری نیست، مگر به تقوا   !

۲ . برکات بسیج که از ۵ آذر ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت آغاز شد.

  1. حوادث اخیرکه در کشور رخ داد نمونه بارز یک جنگ ترکیبی است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی! تقوایی که در همه مراحل زندگی مورد نیاز انسان است  تقوایی که اگر نباشد هیچ عملی ارزشی نخواهد داشت.

موضوع بحث ما پیرامون فتنه و فتنه انگیزی بودزمینه و عوامل به وجود آمدن فتنه و هم  چنین ۵ راه مبارزه و مقابله با فتنه را هم تقدیم داشتم دو مورد را هم امروز عرض میکنم و این بحث را جمع میکنم.

اما راه ششم: برخورد نرم و روشنگرانه از سوی خواص

یکی از وظایف مهمّی که خواصّ جامعه و افرادی که قدرت بینش سیاسی و اجتماعی دارند، این است که در هنگام وقوع فتنه به روشنگری افکار عمومی ‌بپردازند و زوایا و ابعاد فتنه را تبیین کنند

سیره امیرالمؤمنین اینگونه بود.ازطرفی به نصیحت فتنه‌گران می‌پرداخت و از سوی دیگر، زوایای فتنه را برای عموم مردم تشریح می‌فرمودند؛ حضرت طبق آیه شریفه ﴿اُدْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ… (النّحل/ ۱۲۵)، فتنه‌گران و فریب‌خوردگان را به راه حق دعوت می‌فرمود و آنها را از عواقب کارشان بر حذر می‌داشت و از سوی دیگر، نسبت به افرادی که از بصریت کافی برخوردار نبودند، به روشنگری و هدایت فکری آنها می‌پرداخت.

برای نمونه حضرت در نامه ۱۲۷ نهج البلاغه که به مردم کوفه نوشتند، فتنه ناکثین و ماهیّت سران فتنه‌گر را اینچنین افشا نمود: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّی أُخْبِرُکُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى یَکُونَ سَمْعُهُ کَعِیَانِهِ إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَیْهِ فَکُنْتُ رَجُلاً مِنَ الْمُهَاجِرِینَ أُکْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ همانا شما را از کار عثمان چنان آگاه می‌دهم که شنیدن آن چونان دیدن باشد. مردم بر عثمان عیب گرفتند و من تنها کسی از مهاجران بودم که او را به جلب رضایت مردم واداشتم و کمتر به سرزنش او زبان گشودم.

لذا توجه دارید ، تبیین حقایق از وظایف مهمّ خواص جامعه و کسانی است که قدرت تحلیل درست از مسایل دارند. نخبگان سیاسی و اجتماعی در این شرایط بزرگترین وظایف را بر عهده دارند، همانگونه که در جنگ صفّین عمّار یاسر بزرگترین نقش را در تبیین و روشنگری و زدودن غبار تردید از جلوی چشم مردم داشت.

راه هفتم: برخورد سخت و قاطعانه از سوی حکومت اسلامی‌

هنگامی‌که با روشنگری‌ها و نصایح مرز بین فتنه‌گران و فریب‌خوردگان روشن شد و حقایق تبیین شد،اما فتنه‌گران و پیروانشان دست از فتنه‌جویی و آشوب در جامعه برنداشتند، ناگزیر جامعه اسلامی ‌با چنین افرادی باید برخوردی سخت و قاطعانه داشته باشد و نگذارد عرصه جامعه بیش از پیش صحنه آشوب و التهاب‌آفرینی شود.

اگر فتنه به مرحله‌ای از آشوب و التهاب برسد که زندگی عادی مردم و حیات آنها را تحت تأثیر قرار دهد، در این موارد وظیفه همه افراد جامعه خصوصاً حاکمیت است که به مقابله سخت با این فتنه‌گری‌ها بپردازند.

خداوند در سوره  (البقره/۱۹۳). می‌فرماید: ﴿وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ و با آنها پیکار کنید! تا فتنه و بُت‌پرستى و سلب آزادى از مردم باقى نماند و دین مخصوص خدا گردد. پس اگر از روش نادرست خود دست برداشتند، مزاحم آنها نشوید

لذا،توجه میفرمایید خداوند امر به برخورد با آنها کرده است. برخورد به هنگام و به موقع از مهم ترین وظایف حاکمان اسلامی است؛وقتی که فتنه بروز پیدا کرد، باید شجاعانه با آن به مبارزه برخاست؛

امیرالمؤمنین در خطبه ۹۳ نهج البلاغه میفرمایند: أَیُّهَا النَّاسُ! فَإِنِّی فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَهِ، وَ لَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِىءَ عَلَیْهَا أَحَدٌ غَیْرِی بَعْدَ أَنْ مَاجَ غَیْهَبُهَا، وَ اشْتَدَّ کَلَبُهَا «اى مردم! من چشم فتنه را کور کردم و کسى جز من جرأتِ بر این کار نداشت، بعد از آنکه ظلمتِ فتنه ها، در همه جا گسترده شد و به آخرین درجه شدّت رسید!». لذا انتظاری که از قوه قضائیه هست این است که نباید با فتنه‌گران و دروغ گویان مماشات کند و با قاطعیت با آنها برخورد کند.{تکبیرنمازگزاران}

البته اقدام شجاعانه و قاطعانه در مقابل فتنه گران نباید موجب شود که مرزهای اخلاقی و حدود اسلامی شکسته شود زیرا اقدام شجاعانه و قاطعانه امام علی در برخورد با مخالفان، در چارچوب موازین اخلاقی بود.

مشــــــروح خطبـــــــــه

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

در میزان الحکمه نقل شده که شیخ مفید می‌گوید: روزی سلمان فارسی وارد مسجد رسول خدا (ص) شد و مردم او را به سبب حقّی که داشت و به احترام موی سفیدش و منزلت خاصّی که نزد پیامبر و خاندان او داشت بالای مجلس نشاندند. عمر وارد شد و چشمش به سلمان افتاد و گفت: این مرد عجم کیست که در میان عربها صدرنشین شده است؟ رسول خدا روی منبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد و فرمود: «

انَّ النّاسَ مِن عَهدِ آدَمَ الی یَومِنا هذا مِثْلُ أسنانِ المُشْطِ، لا فَضْلَ لِلعَرَبیِّ عَلَی العَجَمّیِ ولا للأحْمَرِ عَلَی الأسوَدِ الّا بِالتَّقوی

مردم از روزگار آدم تا به امروز همچون دندانه‌های شانه هستند. عرب را بر عجم و سرخ را بر سیاه برتری نیست، مگر به تقوا»

به دو مطلب اشاره میکنم:

آغاز هفته بسیج

 برکات بسیج که از ۵ آذر ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت، آغاز شد؛ دورانی که نظام مقدس جمهوری اسلامی، نوپا بود و نظام سلطه توطئه‌های بزرگی را علیه این نظام انجام می‌داد.شجره طیبه بسیج راهبردی دفاعی برای ملت ایران شد. بعد از دفاع مقدس هم بسیج توسعه یافت و به عنوان خدمتگزار ملت در همه عرصه ها خالصانه ایفای نقش کرده وبا دل و جان کار کردند که ضمن تبریک این ایام به این عزیزان از زحمات وخدمات خالصانه آنها تشکر میکنم.

اشاره ای به مسائل و نا آرامی های اخیر

 بازیگر اصلی اغتشاشات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی و عوامل منطقه‌ای آنها به‌خصوص رژیم سعودی هستندوبا تقسیم کار هرکدام به دنبال انجام نقش خود در این جریان هستند. ازچندین ماه قبل عملیات طراحی این آشوبها با تشکیل اتاق فکر مشترک از گروه‌های معارض جمهوری اسلامی با حمایت مالی عربستان کلید خورد و کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا تمـام قـد وارد صحنه شدند.

دشمنان از ابتدای انقلاب به اشکال مختلف سعی کرده اند تا این انقلاب را از پای در بیاورند. ابتدا با جنگ سخت، نیمه سخت و سپس با جنگ نرم به مقابله با این مردم و نظام اسلامی پرداختند، بعد از جنگ اقتصادی، جنگ شناختی را در پیش گرفتند که به عقیده و ارزش های دینی و افتخارات ما حمله می کنند.حوادث اخیرهم که در کشور رخ داد نمونه بارز یک جنگ ترکیبی است.

اما جنگ ترکیبی یا هیبریدی چیست؟

جنگ ترکیبی به جنگ هایی گفته می شود که دشمن حوزه های مختلف را در اختیار می گیرد تا بتواند به اهداف خود برسد . به چند ویژگی اشاره میکنم:

به کارگیری راهبرد اقتصادی وتحریم اقتصادی ،نبرد مجازی یا جنگ سایبری،نبردی که که دو طرف در آن از شبکه‌ها رایانه‌ای به‌عنوان ابزار استفاده کرده و نبرد را در فضای مجازی جاری می‌کنند. ،جنگ اطلاعاتی و نا منظم، استفاده از نیروهای ویژه و آموزش دیده ،حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی با موج‌سواری روی نارضایتی‌های داخلی و حمایت از آن،   و موضوع دیپلماسی که بتوانند ذهن ورفتار کشورهای دیگر را هم تغییر دهنددر همین روزهای گذشته شاهد بودید که برای اعزام تیم ملی فوتیال به جام جهانی قطر چه بازیهایی به راه انداختند که مانع حضور تیم ملی در مسابقات جام جهانی شوند.حتی حذف تیم ایران را از لیست اعزامی مطرح کردند.جنگ ترکیبی که این روزها علیه ایران اسلامی جریان دارد از تمام ابعادی که گفته شد استفاده میکنند

مطلع شدید که روز گذشته هم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند.این شورا خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل شده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون با حسن نیت کامل برای برطرف کردن ابهامات در خصوص مسائل باقیمانده پادمانی با آژانس همکاری و تعامل سازنده داشته است، انتظار از آژانس ونهاد بین المللی این است که با رویکردی مستقل، بیطرفانه ،وبدون تاثیرپذیری از اهداف سیاسی برخی کشورها جهت برطرف کردن این ابهامات پادمانی ، تلاش کند.اما تحت تأثیر چند کشور زورگو از جمله آمریکا قرار میگیرند

آمریکا که مهاجم‌ترین کشور دنیا در یک قرن اخیر است، از ابتدای انقلاب اسلامی به‌دنبال کنترل و محدودسازی انقلاب و در صورت امکان تغییر نظام در ایران بوده و پس از امتحان کردن روش‌های مختلف از جنگ سخت تا نفوذ نرم برای مقابله با ایران، به این نوع از جنگ ترکیبی یا هیبریدی روی آورده و در مدت اخیر با استفاده از اکثر عوامل سازنده این نوع از جنگ، این نبرد را علیه ایران به راه انداخته است که بتواند به اهداف خود برسد

در اغتشاشات اخیر دشمن به دنبال ایجاد انفعال در مردم، نیروی نظامی و بسیج بود و می خواست این را تداعی کند که کار نظام تمام است اما ملت ما با هوشیاری تمام و مثال زدنی نشان دادند که با بدخواهان همرامی نکرده و همراهی هم نخواهند کرد و رفراندمی که بعضی خواستار آن بودند در راهپیمایی ۱۳ آبان به نمایش گذاشتند و ثابت کردند که  با تبعیت از رهبری همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده و خواهند بود.{تکبیرنمازگزاران}

اما نکته ای که عرض میکنم این است که  نخبگبان ، خواص و رسانه ها باید به موقع  افکار عمومی را مدیریت و بصیرت افزایی نمایند.

 والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --