اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: خدمت در جمهوری اسلامی شرط و شروط ندارد، هرکسی کاری از دستش برآید باید انجام دهد

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: خدمت در جمهوری اسلامی شرط و شروط ندارد، هرکسی کاری از دستش برآید باید انجام دهد

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه دهم دی ماه ۱۴۰۰  مصادف با بیست وششم جمادی الاولی ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. گاهی فتنه آن چنان نظام اسلامی را تهدید می کند که راهی جز برخورد قاطع با سران فتنه باقی نمی گذارد.

۲ . بعضی اوقات در برابر انحراف عده ای و سیر ارتجاعی فتنه گران نمی شود بی تفاوت ماند،

۳. حضرت زهرا(ع) برای آنکه واقعیتها را تمام انسانها در طول تاریخ بشناسند،به ئسخنان رسول خدا استناد کردند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . ولایت، سه رکن اساسی دارد.

 ۲. فرهنگ فاطمی به ما درس میدهد که باید همواره جبهه حق و باطل از هم متمایز باشند.

۳. آیت الله مصباح یزدی صبورانه و ثابت قدم در خط مستقیم انقلاب تا آخر عمر پربرکتشان به روشنگری پرداختند.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

در آیات قرآن کریم ۲۴۳۶ واژه تقوا به صورت اسمی و فعلی و به عنوان صفت به کار رفته، و بیشتر به صورت «اتقوااللّه » آمده است. معدودی از این تعداد، به صورت «إتقوا رَبّکم» یا «إتقوا اللّه الّذی خَلقکم» به کار رفته است. این تعداد فعل امر به صراحت نشان می دهد که تا چه حد رعایت تقوا اهمیت دارد، و تا چه حد انسان از تقوا غفلت می کند. از جمله این اوامر این است که می فرماید:

«فَاتَّقُوا اللّه َ یأُولی الأَلبَب لَعَلَّکم تُفلِحُون»؛ پس ای خردمندان عالم! از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید.

بحث امروز ما باتوجه به ایام نهم دیماه روز بصیرت و ایام شهادت حضرت زهرا (س) اشاره ای دارم به بصیرت در فرهنگ حضرت زهرا (س).

گاهی سیل فتنه آن چنان نظام اسلامی را تهدید می کند که راهی جز برخورد قاطع با سران فتنه باقی نمی گذارد. در این موقعیت دیگر نه جای نصیحت و اندرز است، و نه جای ملامت و سرزنش، فقط برخورد قاطعانه است که می تواند همچون سدی مستحکم سیل ویرانگر آنها را مهار نموده و نقشه آنها را نقش بر آب نماید. در این زمینه به دو نمونه از سیره حضرت زهرا علیها السلام اشاره میکنم:

  1. عذرتراشی ممنوع

ابوبکر و عمر، پس از تقویت حکومت خویش و سرکوبی مخالفان، برای جلب افکار عمومی به فکر دلجویی از حضرت زهرا علیها السلام افتادند، و با تلاش فراوان و واسطه به خدمت آن یگانه دخت پیامبر رسیدند، سلام کردند و عذرخواهی نمودند که: گذشته ها گذشت و اشتباهاتی تحقق یافت، به هر حال شما دختر پیامبر رحمت هستید، باید گذشته ها را نادیده انگارید و ما را عفو فرمایید. حضرت زهرا علیها السلام برای آنکه واقعیتها را تمام انسانها در طول تاریخ بشناسند، و به آنها نیز بفهماند که هر گذشته ای را نمی توان نادیده انگاشت و در برابر انحراف ملت و سیر ارتجاعی حکومت نمی شود بی تفاوت ماند، آنها را به سخنان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله توجه داد و فرمود:

«نَشَدْتُکُمَا بِاللَّهِ أَ لَمْ تَسْمَعَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یَقُولُ رِضَا فَاطِمَهَ مِنْ رِضَایَ وَ سَخَطُ فَاطِمَهَ مِنْ سَخَطِی وَ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَهَ ابْنَتِی فَقَدْ أَحَبَّنِی وَ مَنْ أَرْضَى فَاطِمَهَ فَقَدْ أَرْضَانِی وَ مَنْ أَسْخَطَ فَاطِمَهَ فَقَدْ أَسْخَطَنِی قَالَا نَعَمْ سَمِعْنَاهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله قَالَتْ فَإِنِّی أُشْهِدُ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ أَنَّکُمَا أَسْخَطْتُمَانِی وَ مَا أَرْضَیْتُمَانِی وَ لَئِنْ لَقِیتُ النَّبِیَّ صلی الله علیه وآله لَأَشْکُوَنَّکُمَا إِلَیْهِ؛

شما را به خدا سوگند! آیا نشنیده اید که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: خشنودی فاطمه موجب خشنودی من است و خشم و غضب فاطمه خشم و غضب من. هر کس فاطمه را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر کس فاطمه را خشنود سازد، مرا خشنود ساخته است و هر کس فاطمه را به خشم آورد مرا به خشم آورده است؟ ابوبکر و عمر پاسخ دادند: آری این کلمات را از پیامبر شنیده ایم. حضرت زهرا علیها السلام [پس از اعتراف آن دو نفر] فرمود: خدا و ملائکه را به شهادت می طلبم که شما دو نفر مرا به خشم آوردید [و آزردید] و موجبات خشنودی مرا فراهم نکردید. اگر با پدرم رسول خدا صلی الله علیه وآله ملاقات کنم، شکایت شما را نزد پدرم خواهم برد.»

و آن گاه که مهاجرین و انصار در عذرخواهی پافشاری کردند، فرمود:

«إِلَیْکُمْ عَنِّی فَلَا عُذْرَ بَعْدَ تَعْذِیرِکُمْ وَ لَا أَمْرَ بَعْدَ تَقْصِیرِکُم هَلْ تَرَکَ أَبِی یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ لِأَحَدٍ عُذْراً؛ 

دور شوید و مرا به حال خود واگذارید. پس از کوتاهی و سهل انگاری شما، جایی برای عذرخواهی نمانده است. آیا پدرم پیامبر صلی الله علیه وآله پس از حادثه غدیر خم جایی برای عذرتراشی [و بی تفاوتی] باقی گذاشته است؟ (نهج الحیاه، ص‏۱۰۹، ح ۵۷، ح ۱۹)

  1. اعتصاب در سخن گفتن با ابوبکر و عمر

پس از ماجرای زشت تهاجم به خانه امام علی علیه السلام، و جسارتهای فراوان درون مسجد، و غصب فدک، و بی اثر ماندن گواهی شاهدان، و مباحث استدلالی حضرت زهرا علیها السلام و تداوم سیاستهای کودتایی سران سقیفه، در مبارزه منفی با آنان، خطاب به ابوبکر فرمود:

«وَ اللَّهِ لَا کَلَّمْتُکَ أَبَداً وَ اللَّهِ لَأَدْعُوَنَّ اللَّهَ عَلَیْکَ فِى کُلِّ صَلَوهٍ؛

(نهج الحیاه، ص‏۲۹۶، ح ۱۷۵)سوگند به خدا! از این پس هرگز با تو سخن نخواهم گفت. سوگند به خدا! شکایت تو را در هر نماز به خداوند خواهم نمود.»

و در جایی دیگر خطاب به آن دو فرمود:

«وَالله لَا أُکَلِّمُکُمَا مِنْ رَأْسِی کَلِمَهً وَاحِدَهً حَتَّى أَلْقَى أَبِی وَ أَشْکُوَکُمَا إِلَیْهِ وَ أَشْکُوَ صُنْعَکُمَا وَ فِعَالَکُمَا وَ مَا ارْتَکَبْتُمَا مِنِّی 

؛ (بحار الانوار، ج ۴۳، باب ۷،ص‏۲۰۳)  سوگند به خدا! بعد از این با شما دو نفر حتی یک کلمه نیز سخن نمی گویم، تا با پدرم ملاقات کنم و شکایت شما دو نفر را به او ببرم، وتوضیح خواهم داد که شما چه ساختید و چه کردید و درباره من مرتکب شدید.»

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلبُهُ ، و مَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ

هر کس ورعش کم شود قلبش می میرد و آنکه قلبش بمیرد داخل آتش می گردد. ( نهج البلاغه/حکمت ۳۴۹)

دو مطلب به محضر شما تقدیم میدارم
مطلب اول:دومین سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی

یکی از خصوصیات بارز شهید سلیمانی ولایت‌مداری است ولایت، سه رکن اساسی دارد: (۱) ارتباط با ولیّ، (۲) ارتباط با مردم، و سوم  جهاد و درگیری با دشمن. این سه ویژگی در حاج قاسم به‌خوبی مشهود بود.

ارتباط حاج قاسم با ولیّ، ارتباطی فکری، عملی و عاطفی بود. یعنی در این رابطه، حاج قاسم ولیّ را حکیمانه می‌فهمید و به‌لحاظ حکمی و اندیشه‌ای مثل ولیّ تحلیل می‌کند و مثل او اقدام می‌کند. از آن طرف ارتباطش را با مردم می‌بینیم. طیف‌های مختلف را فرزندان خودش می‌بیند. نیروهای مدافع حرم را در سیل خوزستان می‌برد. به‌وسط صحنه و کمک به‌مردم می‌رود. فقط درد ایران را ندارد. تک تک انسان‌ها را حرم می‌داند.

از قول شهید سلیمانی نقل شده که فرمودند: «خدمت در جمهوری اسلامی شرط و شروط ندارد و هر کاری از دستمان برآید باید انجام بدهیم.»ازاین نکته میخواهم استفاده کنم اکثر مشکلات تهران سرازیر باقر شهر و کهریزک شده است این مطالبه به حق مردم این منطقه هست موضوع آراد کوه و سرازیر شدن زباله تهران به این نقطه ،موضوع ترافیک شدید در آخر هفته به خاطر وجود بهشت زهرا در منطقه ما و …از استاندار محترم ، شهردار محترم تهران،نمایندگان محترم تهران در مجلس شورای اسلامی و مسؤولین شهرستان و منطقه از این تریبون مقدس میخواهم به این مطالبه برحق مردم رسیدگی کنند(تکبیر نمازگزاران}

مطلب دوم : سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

مشی سیاسی حضرت زهرا علیها السلام و مرام مقابله با فتنه و فتنه گران، توأم با بصیرت و بینش است؛ چرا که او شاگرد مکتب قرآن بوده، در محضر پدرش به درس نشسته و در خانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام و در سایه همگامی با ایشان تقویت شده است. او برتر از هزاران مرد قدرتمند، بیرق باورهای تابناک آسمانی و عَلَم پیکار با سران فتنه و ظلم را بر دوش گذاشت تا هدایت نبوی و سعادت علوی را پاس بدارد و به گوش آیندگان برساند.حضرت زهرا(س) با حضور فعّال خود در خط مقدم مبارزه، خوب می دانست که اگر اقدامی نکند و فریادی نزند، فتنه گران، چشمان بصیرت بین مؤمنان حقیقی آن روز را نیز کور خواهد کرد.

در چنین شرایطی و پس از انحراف حاکمیت از مسیر اصلی خود در سقیفه و انتقال حاکمیت به غیر معصوم، حضرت زهرا علیها السلام وارد صحنه بصیرت آفرینی جامعه شد و امروز نتیجه آن انحراف، در سطح جهانی قابل مشاهده است؛ زیرا اگر یک میلیارد مسلمان یک دست و یک صدا بودند، می توانستند تمامی معادلات جهانی را بر هم بزنند.

حضور حضرت، حجّتی بر تمامی خواص است تا بدانند، باید در مقابل انحرافات، واکنش لازم را بروز دهند و تن به سازش و تسامح ندهند. حضرت فاطمه علیها السلام با جسارت و شجاعتی مثال زدنی، جریانی را که می رفت تا غدیر را قربانی آرزوها و هوسهای خود سازد و خود را جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله قلمداد کند، رسوا ساخت تا برای همیشه تاریخ، دستان پشت پرده این جریان نمایان شود.

 وصیتی مظلومانه؛ اما رسواکننده

حضرت زهرا علیها السلام در راستای برخورد قاطعانه خود علیه کودتاگران سقیفه، به امیرالمؤمنین علیه السلام چنین وصیت فرمودند:

«اِنِّی اُوصِیکَ اَن لَا یَلِی غُسلِی وَ کَفَنی سِوَاکَ وَ اِذَا اَنَا مِتُّ فَادفِنِّی لَیلاً وَ لَا تُؤذِنَنَّ بِی اَحدَاً وَ لَا تُؤذِنَنَّ بِی اَبَابَکر وَ عُمَر وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِ الله صلی الله علیه وآله اَن لَا یُصَلِّی عَلَیَّ اَبُوبَکر وَ لَا عُمَر؛ 

همانا من تو را وصیت می کنم که غسل و کفن کردن مرا کسی غیر از تو انجام ندهد و بعد از وفاتم، مرا شب دفن کن و هیچ کس را خبر نکن و ابوبکر و عمر را مطلع نساز و تو را سوگند می دهم به حق محمد رسول خدا صلی الله علیه وآله که ابوبکر و عمر بر جنازه من نماز نخوانند.»

همچنین فرمود:

«أُوصِیکَ أَنْ لَا یَشْهَدَ أَحَدٌ جِنَازَتِی مِنْ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ ظَلَمُونِی وَ أَخَذُوا حَقِّی فَإِنَّهُمْ عَدُوِّی وَ عَدُوُّ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَ لَا تَتْرُکْ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَیَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ وَ لَا مِنْ أَتْبَاعِهِمْ وَ ادْفِنِّی فِی اللَّیْلِ إِذَا هَدَأَتِ الْعُیُونُ وَ نَامَتِ الْأَبْصَار؛

وصیت می کنم که هیچ کس از آنان که به من ظلم کرده و حق مرا غصب نموده اند، نباید در تشییع جنازه من شرکت کنند؛ زیرا آنها دشمنان من و دشمنان رسول خدا صلی الله علیه وآله می باشند و اجازه نده که فردی از آنها و پیروانشان بر من نماز بگزارد. مرا شب دفن کن، آن هنگام که چشمها آرام گرفته و دیده ها به خواب فرو رفته باشند.»

نکته ای که میخواهم استفاده کنم این است که : یکی از نقشه‌های دشمنِ فرهنگِ اهل‌البیت، این است که حق را از چشم مردم بیندازد و افراد باطل را به‌عنوان چهره‌های مورد پسند جامعه نشان دهد. حضرت زهرا و فرهنگ فاطمی به ما درس میدهد که باید همواره جبهه حق و باطل از هم متمایز باشند، حال یا جبهه حق می‌تواند حاکم باشد و یا نمی‌تواند، این کار بعدی است، عمده این است که این ۲ جبهه مخلوط نشوند. امروز بعضی افراد را میبینیم و دیدیم که سکوت کردند و بعضی هم جانانه و عمار گونه وارد میدان شدند واز ارزشها انقلابی و اسلامی دفاع کردند مثل آیت الله مصباح یزدی (ره)که این روزها اولین سالروز ارتحال اوست .که البته موجی از اهانت ها و هتاکی ها از سوی برخی جریانات  سیاسی به سمت ایشان سرازیر شد اماهمه هجمه هارا صبورانه تحمل کرد و ثابت قدم و استوار در خط مستقیم انقلاب اسلامی تا آخر عمر پربرکتشان به روشنگری پرداختند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

لازم به ذکر است که مهندس سلطانیان رئیس محترم اداره آب فای باقرشهر در سخنان کوتاهی پیرامون وضعیت آب منطقه گزارشی ارائه فرمودند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --