اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: یکی ازمهم‌ترین برکاتی که ازانقلاب حاصل شدقضیه‌ی نماز جمعه است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: یکی ازمهم‌ترین برکاتی که ازانقلاب حاصل شدقضیه‌ی نماز جمعه است.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته ۰۱/۰۵/۹۵به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم وهم چنین باحضورحضرت آیت الله ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: در مورد غفلت قرآن می‌فرماید: اگر آدم استعداش را از دست بدهد و از شرایط موجود استفاده نکند، این غفلت است. دشمنی غفلت از همه اعداء بیشتر است. اصولا هر دشمن یک مرتبه به آدم حمله می‌کند و مثلاً ده بار به آدم حمله نمی‌کند، اما غفلت یک وقت می‌بینی کل عمر انسان را از بین می‌برد. یک وقت می‌بینی ۸۰ سال خودش را از دست داده است و لذا غفلت از هر دشمنی ضررش بیشتر است.

امام جمعه محترم حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به روزنمازجمعه اظهارکرد:یکی از مهم‌ترین برکاتی که از انقلاب وانفاس قدسیه حضرت امام حاصل شده، قضیه‌ی نماز جمعه است و بهترین دلیل بر اهمیت این فریضه بزرگ اسلامی قبل از هر چیز، آیات سوره مبارکه جمعه است که به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور می‌دهد به محض شنیدن اذان جمعه به‌سوی آن بشتابند و هرگونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک گویند

 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عناوین خطبه اول:

۱-مراقبتهای بعد ازماه مبارک رمضان

۲- دشمنی غفلت از همه دشمنان بیشتر است

عناوین خطبه دوم:

۱- یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در این انقلاب حاصل شده، قضیه‌ی نماز جمعه است.

۲- مطابق قانون اساسی،دونوع مسؤولیت برای شورای نگهبان درنظرگرفته شده است(قانون‌گذاری و قضاوت)

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

  أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 IMG_5132

ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزیزرا توصیه میکنم به تقوای الهی.بحث ماپیرامون مراقبتهای بعدازماه رمضان بوددرجلسات به مواردی من جمله غفلت اشاره ای داشتم.

اما غفلت چیست؟ در مورد غفلت قرآن می‌فرماید: اگر آدم استعداش را از دست بدهد و از شرایط موجود استفاده نکند، این غفلت است. قرآن می‌فرماید: دل دارد، به هوش نیست. مخ دارد، فکر نمی‌کند. زبان دارد، حق را نمی‌گوید. پا دارد، جای خوب نمی‌رود. چشم دارد، مطالعه نمی‌کند. شب‌های طولانی زمستانی را دارد، اما نه سر شب مطالعه می‌کند و نه آخر شب نماز شب می‌خواند. استعداد آب و خاک دارد، کشاورزی نمی‌کند. کتابخانه هست، اما برای مطالعه نمی‌رود. استاد هست، با او تماس نمی‌گیرد. چشم دارد، دید ندارد. گوش دارد، حق نمی‌شنود. بعد فرمود: این‌ها چهار پا هستند و از الاغ بدترند

دشمنی غفلت از همه اعداء بیشتر است. اصولا هر دشمن یک مرتبه به آدم حمله می‌کند و مثلاً ده بار به آدم حمله نمی‌کند، اما غفلت یک وقت می‌بینی کل عمر انسان را از بین می‌برد. یک وقت می‌بینی ۸۰ سال خودش را از دست داده است و لذا غفلت از هر دشمنی ضررش بیشتر است.

نبی مکرم اسلام دربیان شب معراج میفرماید:به جبرئیل گفتم : هنگام حرکت صدای مهیبی شنیدم که مرا ترساند . این صدای چه بود ؟ جبرئیل جواب داد : سنگی در کنار و لبه جهنم قرار داشت که درون جهنم افتاد و مدت هفتاد سال در حرکت به طرف قعر جهنم بود و الآن به انتهای جهنم رسید که این صدا از آنجا برخاست .بحارالانوار ، جلد ۱۸ ، صفحه ۳۰۴

حضرت امام (رض)درتفسیر این روایت درکتاب اربعین حدیث میفرمایند :در همه موارد غفلت داریم، غفلت از امکانات، غفلت از سرمایه و مهمترین سرمایه‌ها جوانی و سلامتی است. داریم که «إِنَّ الْغَفْلَهَ مُصْطَادُ الشَّیْطَانِ وَ رَأْسُ کُلِّ بَلِیَّهٍ وَ رَأْسُ کُلِّ حِجَابٍ»(مصباح‏الشریعه، ص‏۹۹) حقیقت آن است که غفلت، صیدگاه شیطان، ریشه هر بلا و بدبختی و سبب همه حجاب هاست.آدم وقتی غافل شد شیطان او را با خود می‌برد. وَ رَأْسُ کُلِّ بَلِیَّهٍ» همه بلاها وقتی به سراغ انسان می‌اید که غافل شود. «وَ رَأْسُ کُلِّ حِجَابٍ» همه جاهایی که انسان از خیر باز می‌ماند، آن وقتی است که انسان غفلت می‌کند. پس غفلت گناه مادر و سرمنشأ گناهان است.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

یَا عَبْدَالْعَظِیمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیَائِیَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَایَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا

حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از امام رضا علیه السّلام روایت کرده که آن جناب فرمود: سلام مرا به دوستانم برسان و به آنها بگو در دلهای خود از برای شیطان راهی باز نکنند و آنها را امر کن به راستگوئی در گفتار و ادای امانت و این عمل آنها موجب نزدیکی به من می شود.

مناسبتهاورویدادها:

امروزجمعه۱ مردادروز نمازجمعه (اولین جمعه مردادماه)

۵مرداداقامه اولین نمازجمعه در تهران به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی(ره) (۱۳۵۸ ه.ش)

یکی از مهم‌ترین برکاتی که از انقلاب وانفاس قدسیه حضرت امام حاصل شده، قضیه‌ی نماز جمعه است که در زمان سابق در بین ما مطرودکه بحمدالله در این نهضت، نماز جمعه با محتوای حقیقی آن تحقق یافت.

بهترین دلیل بر اهمیت این فریضه بزرگ اسلامی قبل از هر چیز، آیات سوره مبارکه جمعه است که به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور می‌دهد به محض شنیدن اذان جمعه به‌سوی آن بشتابند و هرگونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک گویند، تا آنجا که اگر در سالی که مردم گرفتار کمبود مواد غذائی هستند، کاروانی بیاید و نیازهای آن‌ها را با خود داشته باشد، به‌سراغ آن نروند و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند.

نماز جمعه دو رکن دارد: رکن اول محتوای نماز جمعه است، مضمون نماز جمعه است که در خطبه‌ها باید متجلی بشود و در دو رکعت نماز. این محتوا چیست؟ اول یاد خدا، امر به تقوا، امر به پارسائی، امر به اخلاق اسلامی، امر به وحدت. دوم شکوه و اجتماع نماز جمعه است. محتوا و شکوه. باید نماز جمعه را مثل عالی‌ترین فریضه مردمی مورد اعتنا قرار بدهند. زیرا اگر این اجتماع فشرده ما در اینجا نباشد میدان جنگ ما هم خاموش خواهد شد، حرکت جامعه ما هم در مقابل قدرت‌های ستمگر، ظالم و متجاوز کند خواهد شد.

در احادیث اسلامی نیز تأکیدهای فراوانی در این‌زمینه وارد شده است ازجمله: در خطبه‌ای که موافق و مخالف آن‌را از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل کرده‌اند آمده: «ان الله تعالی فرض علیکم الجمعه فمن‌ترکها فی حیاتی او بعد موتی استخفافا بها او جحودا لها فلا جمع الله شمله و لا بارک له فی امره، الا و لا صلوه له، الا و لا زکوه له، الا و لا حج له، الا و لا صوم له، الا و لا بر له حتی یتوب»: خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده هر کس آن‌را در حیات من یا بعد از وفات من از روی استخفاف یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان می‌کند و به کار او برکت نمی‌دهد، بدانید نماز او قبول نمی‌شود، بدانید زکات او قبول نمی‌شود، بدانید حج او قبول نمی‌شود، بدانید اعمال نیک او قبول نخواهد شد تا از این‌کار توبه کند!

میخواستم اشاره ای به برجام ویکسالگی برجام داشته باشم اما چون درمحضرحضرت آیت الله ری شهری هستیم وبناست ازمحضرایشان استفاده کنیم درهفته آینده نسبت به این موضوع صحبت خواهم کرد.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --