اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:نشان دادن اقتداردرمقابل بیگانگان بهویژه آمریکایىهاامرى لازم است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:نشان دادن اقتداردرمقابل بیگانگان بهویژه آمریکایىهاامرى لازم است

به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه اینهفته بیست نهم تیرماه ۹۷ امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-ما حق نداریم به حلال وحرام الهی چیزی اضافه یا کم کنیم.

۲-نباید محرمات وحلالهای الهی را فصلی بدانیم.

۳-اهمیت وتأکیدبرپرداخت خمس درسیره امام رضا علیه السلام.

۴-شیعه بودن تنها به نماز وروزه نیست.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱-زیارت امام رضا (ع)غم وغصه را ازبین میبرد.

۲-ترامپ همان اشتباهی را مرتکب شدکه صدام درسال۶۷ آن را مرتکب شد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_8580

اوصیکُم یَاعِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله و نَظمَ اَمرکُم.

قال الصادق (ع): « اَوْرَعُ النّاسَ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَهِ، اَعْبَدُ النّاسِ مَنْ اَقامَ الْفَرآئِضِ، اَزْهَدْ النّاسِ مِنْ تَرَکَ الْحَرامَ و اَشَدُّ النّاسِ اجْتِهادا مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ» (وسائل الشیعه؛جلد۲۷؛صفحه۱۶۰) پارساترین مردم کسی است که در مورد شبهه توقف کند، عابدترین مردم کسی است که واجبات را به جا آورد، زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند و پرتلاش ترین مردم کسی است که گناه نکند.

درآستانه ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام هستیم به همین مناسبت مباحثی پیرامون سیره آنحضرت در رابطه با تقوا، انجام واجبات و ترک محرمات عرض می کنم.

آن حضرت با تعالیم مختلفى که از آموزه‌ها و تعالیم اصیل اسلامى و حقوق و وظایف مسلمانان در دین بیان مى‌نمودند، سبک زندگى اسلامى و دینى را معرفى نمودند. سبکى از زندگى که انسان مؤمن با عمل به آن به سعادت دنیوى و اخروى مى‌رسد و اثرات آن‌را در زندگى فردى و اجتماعى خود احساس مى‌کند.

قبل از آن مقدمتاً عرض کنم اسلام اهمیت فراوانی برای واجب و حرام قائل است. امام صادق(ع) طبق روایتی که عرض شد عابدترین مردم کسی است که واجباتش را خوب انجام دهد ، زاهدترین مردم باتقوا ترین مردم کسی است که گناه نکند .

دررابطه با انجام واجب و ترک گناه چند نکته هم لازم به تذکر است : نکته اول اینکه ما حق نداریم به حلال و حرام الهی چیزی اضافه کنیم یا کم کنیم!! . چیزی که حلال است پیش خود حرام کنیم ، حرام است حلال کنیم. قرآن می فرماید : «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ (۳۲)»(سوره اعراف) [اى پیامبر] بگو زیورهایى را که خدا براى بندگانش پدید آورده و [نیز ] روزیهاى پاکیزه را چه کسى حرام گردانیده. بعضی ها بعنوان زهد و خشک مقدسی حلال های الهی را بر خودشان حرام می کنند. این درست نیست. لاابالی هم نباید حرام را حلال کند.

نکته دوم اینکه نباید محرمات و حلال های الهی را فصلی بدانیم . مثلا بعضی شب عروسی می گویند خوب یک شب است. اختلاط زن و مرد، موسیقی های مطرب و … را حلال می کنند. حکم الهی تغییر نمی کند. متأسفانه بعضی ها خودشان در بعضی مواقع بنا به مصلحت فتوا به حرمت یا به حلیت می دهند.

نکته سوم در رابطه با واجب و حرام این است که اسلام یعنی تسلیم در مقابل اوامر الهی انسان نباید خیلی به دنبال فلسفه احکام باشیم . خوب ممکن است فلسفه بعضی از احکام را علم و عرف متوجه بشود مثل حرمت شراب که مستی می آورد یا گوشت خوک. اما اینکه نماز صبح دو رکعت ، ظهر چهار رکعت ، هنگام ذبح گوسفند بسم الله گفتن، روبه قبله بودن، خوب اینها حکمت هایی دارد که علم بشر فعلا یا بعداً هم نمی تواند بفهمد. انسان مسلمان نمی گوید چون فلسفه آن روشن نیست پس انجام نمی دهم.

این سه نکته در رابطه با واجبات و محرمات لازم است . من در سه داستان از زندگی آن حضرت را عرض می کنم که حساسیت امام رضا(ع) روی واجبات روشن می شود . یکی از واجبات نماز است.

رجاء بن ضحاک مسئول گروهی بود که مأمور شدند امام را از مدینه به ایران بیاورند. این آقا آدم کَیِّس و سیاستمدار و مؤدبی بوده است که بعداً هم از پیروان امام شد. مأمون از او خواست که گزارش این سفر را به وقت بنویسد و به مأمون بدهد. رجاء می گوید در طول سفر امام رضا (ع) ما را مرتب به نماز اول وقت سفارش می کردند . می فرمود نماز سه جور است نماز اول وقت که رضوان الهی ، وسط وقت که ثواب خودش را دارد و آخر وقت که رفع تکلیف است. اهمیت امام رضا (ع) به قرآن در این سفر هر ده روز یک ختم قرآن داشتند . البته در حضر و در غیر سفر هر روز یک ختم قرآن داشتند.

نماز شبشان هرگز ترک نشد اول شب قدری استراحت می کردند و بلند می شدند تا اذان صبح تهجد می نمودند. می فرمودند در نماز شب سه اثر است «اُجیرُ مِنْ عَذابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذابِ النّارِ، وَمُدَّلَهُ فِى عُمْرِهِ، وَوُسِّعَ عَلَیْهِ فِى مَعِیْشَتِهِ » خداوند او را از عذاب قبر و آتش پناه داده و عمر او را طولانى کرده، به زندگى او گشایش خواهد داد.

IMG_8582

اهمیت و تأکید به خمس دادن : عده ای آمدند خدمت امام درباره خمس مطلبی بیان کردند . بعضی از شیعیان بودند مثل الان هم هستند . نماز و روزه و حج سرجایش است اما اهل خمس نیستند در حالیکه خمس فروع دین است و در ردیف نماز و روزه و حج است. آمدند خدمت آقا گفتند خواهش می کنیم این خمس را به ما ببخش، ما خمس ندهیم . امام فرمود: این درخواست محال است . خمس کمک به ما در دین خداست، باعث کرامت ماست. الان هم همین گونه است . خرج حوزه های علیمه ، مبلغین دین از همین خمس است. شهریه طلبه ها ، هزینه های روحانیت؛ دولت در این زمینه ها هزینه نمی کند. لذا فرمود خمس کمک به دین ماست. باعث کرامت ماست. سه مرتبه فرمودند : «لا نجعل لا نجعل لانجعل لأحد منکم فی حل » به هیچ کس به هیچ کس به هیچ کس اجازه نمی دهیم خمس نپردازد. شیعه بودن تنها به نماز و روزه نیست. شیعه باید اهل همه واجبات باشد. نقل می کنند یک هیئتی از شیعان به ایران آمدند چند روز در ایران بودند . امام رضا(ع) آنها را نپذیرفت و راهشان نداد. چند روز ماندند، خبری نشد. خیلی ناراحت شدند به گریه افتادند. گفتند به آقا بگوئید علتش چیست؟ امام فرمودند : بیایند . وقتی آمدند گفتند آقا ما شیعه علی بن ابیطالب(ع) هستیم. از فرقه های دیگر نیستیم . چرا با ما اینگونه برخورد می کنید؟ آقا فرمودند : همین که می گویید ما شیعه هستیم دروغ می گویید. شیعه علی(ع) و حسن (ع) و حسین(ع) سلمان و ابوذر است. شما دروغ می گویید. شما کسانی هستید که سخنان با عملتان همراه نیست. حقوق مردم را رعایت نمی کنید. تقیه را مراعات نمی کنید. گفتند چکار کنیم . فرمودند: استغفار کنید و اهل عمل باشید.

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

قال الرضاء(ع) : مَنْ اَرادَ اَنْ یَکونَ اَعَزَّ النّاسِ فَلْیَتَّقِ اللّه فی سِرّهِ وَ عَلانیته (کنزالفوائد، ص ۱۶۴) امام هشتم(ع) که این ایام متعلق است به آن حضرت و در آستانه ولادت با سعادت او هستیم می فرماید: هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند در پنهان و آشکار. اساساً عزّت و آقایی دست خدا است  فَلِلَّهِ العِزَّهُ جَمیعًا(سوره مبارکه فاطر /آیه ۱۰) کسی که خواهان عزّت است باید از خدا بخواهد چرا که تمام عزّت برای خداست ، اگر پیامبران و امامان ما عزیز هستند این عزّت از خدا به آنها داده شده نه بصورت ذاتی بلکه اکتسابی آنها هم زحمت کشیدند و تقوای الهی را پیشه کردندو عزیز شدند امام هشتم می فرمایند: اگر می خواهید عزّت بدست آورید راهش تقوا و پرهیز از گناهان و پرهیز از حرام های الهی است در پنهان و آشکار و انسان عالَم را محضر خدا بداند و در محضر خدا گناه نکند

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

چهارشنبه ۱۱ ذی‌القعده  ولادت ثامنالحجج على ابن موسى الرضا(ع) (۱۴۸ ق)

 ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را و تنها عرض من این است که میزبان این کشور آقا حضرت رضا(ع) هستند و ما میهمان آن حضرت هستیم و حرمت میزبان را باید نگه داشت و یکی از راههایش زیارت این آقا است در حدیث دارد که زیارت حضرت رضا(ع) غم و غصه را از انسان دور می کند.

در خصوص ثواب و آثار زیارت امام رضا (ع) روایات متعددی از پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) ذکر شده است از جمله روایتی است در کتاب من لایحضره الفقیه جلد۲ صفحه۵۸۳ پیامبر بزرگوار اسلام فرمودند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَهُ مِنِّی بِخُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مکروب الَّا نَفَّسَ اللَّهُ عزوجل کربه وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ» پاره تنی از من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود. هر کس غم و ناراحتی در دل دارد گرفتاری دارد آن امام را زیارت کند غم و گرفتاری اش برطرف می شود. هیچ گناهکاری به زیارت او نمی رود مگر آنکه با آمرزش گناه بر می گردد.ان شاء الله خداوند متعال زیارت با معرفتش را مکرراً نصیب و روزی ما فرماید

IMG_8583

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&

۲۷ تیر پذیرش و موافقت ایران با قطعنامه ۵۹۸

 به بهانه حمله نظامى صدام و منافقین پس از پذیرش آتشبس و قطعنامه ۵۹۸ و مشابهت آن با شرایط امروز؛

 ۲۹تیرماه ۱۳۶۷، دو روز پس از اعلام پذیرش و موافقت ایران با قطعنامه ۵۹۸، رژیم بعثى حاکم بر عراق که پیش از ایران قطعنامه را پذیرفته بود،دور جدیدى از حملات نظامى را علیه ایران و با هدف تصرّف بخش‌هایى از خاک کشورمان آغاز کردکه البته با حضور نیروهاى مردمى در جبهه و پاسخ قدرتمندانه نیروهاى ایران مجبور به فرار شد و بعد از شکست منافقین در عملیات مرصاد در روزهاى اولیه ماه مرداد،عملاً به قطعنامه ۵۹۸ تمکین و نهایتاً جنگ در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ پایان یافت.

صدام در آن‌زمان همان اشتباهى را مرتکب شد که امروز ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با ایران مرتکب شده و به‌زعم خود تلاش دارد پس از خروج از برجام هسته‌اى، بتواند برجام دیگرى را بر ایران تحمیل کند.مقایسه شرایط آن روز و امروز ایران و دشمنانش یعنى صدام و ترامپ واجد درس‌هایى است

۱-برآورد غلط صدام از شرایط سیاسى ایران در اواخر تیرماه سال ۱۳۶۷ که منجر به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شد،این‌انگیزه را در او وحامیانش ایجاد کرد که با انجام اقدامات جدید نظامى وتصرف بخش‌هایى از خاک ایران، تغییراتى را در نتایج جنگ رقم بزنند. رژیم حاکم بر عراق در این ایام که در توهم اوج قدرت نظامى به دست آمده از کمک‌هاى همه‌جانبه آمریکا و غرب به‌سر مى‌برد، با احساس این‌که ایران فاقد توان نظامى است وبه‌دلیل ضعف، قطعنامه را پذیرفته، اقدام به تهاجمات نظامى ناجوانمردانه‌اى علیه ایران کرد تا شاید بتواند به اهداف دست نیافتنى خود در طول ۸ سال جنگ، جامه عمل بپوشاند.

رئیس جمهور آمریکا هم این روزها با برآورد غلط از محیط داخلى ایران وبا این تصّورکه با تشدید تحریم‌ها قادر به ایجاد نارضایتى اجتماعى وتحریک مردم ایران وبهره‌گیرى از فشار داخلى براى به تسلیم واداشتن ایران است،به زعم خود همه ظرفیت‌هاى اقتصادى،سیاسى و نظامى آمریکا را به پشتوانه توان نظامى براى فشار برایران بکار گرفته است وهمچون اتکاء صدام به منافقین در عملیات به‌اصطلاح فروغ جاویدان،او هم براى سناریوى براندازى خود به منافقین یعنى مطرودترین گروه تروریستى در نزد مردم ایران متمسک شده است.

ترامپ در روزهاى اخیر در توجیه این جریان‌سازى خود، در سخنانى بعد از نشست رهبران عضو پیمان آتلانتیک شمالى (ناتو) در بروکسل پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه، با اشاره به اختلافات میان ایران و آمریکا، مدعى مى‌شود که مى‌دانم آن‌ها با مشکلات فراوانى مواجه هستند و اقتصادشان در شرف سقوط (؟!) است، اما من به شما مى‌گویم که روزى به من تلفن خواهند زد و خواهند گفت: بیایید توافق کنیم.اماملت مامیدانند همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند:هزینه تسلیم شدن در برابر دشمن عنود و لجوج ،نتیجه‌اى جز لگدمال و بى هویت شدن نخواهد داشت.

 «نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان به‌ویژه آمریکایى‌ها امرى لازم است و این کار باید بهنگام، صریح و قاطع انجام شودلذا لازم است مسؤولین نظام مقدس جمهوری اسلامی اجازه ندهند عزت واقتدار ملت ونظام بیشتر مورد هدف بد خواهان وآمریکاییها قراربگیرد{تکبیر نمازگزاران}

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

لازم به ذکر است به مناسبت تکریم امامزادگان حجت الاسلام والمسلمین اوتارخانی قبل از خطبه ها به ایرادسخن پرداختند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --