اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: روی آوردن به آموزه‌های غیراسلامی و نگاه به غرب، آفتی است برای انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: روی آوردن به آموزه‌های غیراسلامی و نگاه به غرب، آفتی است برای انقلاب اسلامی

نماز پرصلابت عبادی سیاسی جمعه اینهفته دهم بهمن ماه  99 مصادف با پانزدهم جمادی الثانی ۱۴۴۲ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . برخی گمان می‌کنند که با اظهار ایمان، کار تمام است و به بهشت می‌روند.

۲ .در دنیا امتحان‌های پیچیده‌ای هست که اشخاص خیلی بافراست را هم متحیر و گیج می‌کند!

۳٫ امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: آن قدر شما را حرارت.می‌دهند که زیر و رو می‌شوید.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫حضرت زهرا (س) صرفاً برای زنان الگو نیستند، بلکه برای کل جامعه مؤمنین الگو هستند.

۲٫ روی آوردن به آموزه‌های غیراسلامی و جاهلی و نگاه به غرب، آفتی است برای انقلاب اسلامی!

۳٫ اعتماد بر غیر خدا،عامل سلطه کافران بر مسلمانان است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

 أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ؛{عنکبوت، ۱-۳}

آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏گیرند؟ و به یقین، کسانى را که پیش از اینان بودند آزمودیم، تا خدا آنان را که راست گفته‏اند معلوم دارد و دروغگویان را [نیز] معلوم دارد.» این لحن با لحن کسی فرق دارد که می‌خواهد بگوید: ای مردم! کار خوب انجام دهید تا زندگی راحتی داشته باشید. خدای متعال در این آیات می‌فرماید: برخی گمان می‌کنند که با اظهار ایمان، کار تمام است و به بهشت می‌روند و دیگر کاری با آ‌ن‌ها نداریم و آن‌ها را دچار فتنه نمی‌کنیم. سؤال در این آیه، استفهام انکاری است. این آیه می‌خواهد بگوید اگر چنین گمانی داشته باشید گمان غلطی دارید. خدای متعال می‌فرماید: ما پیشینیان را مورد فتنه قرار دادیم و شما را هم مورد فتنه قرار خواهیم داد. باید مردم امتحان شوند (لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا) { ملک،‌ ۲} آن هم نه امتحانی ساده به این معنا که تکلیفی ساده برای آن‌ها معین شود تا معلوم شود چه کسی به آن عمل می‌کند و چه کسی عمل نمی‌کند، بلکه امتحان‌های پیچیده‌ای که اشخاص خیلی بافراست را متحیر و گیج می‌کند و نمی‌دانند چه کنند. خدای متعال می‌فرماید این‌گونه امتحان‌ها، هم برای پیشینیان بوده و هم برای شما خواهد بود؛ ام حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ«{  بقره،‌۲۱۴}آیا پنداشتید که داخل بهشت مى‏شوید و حال آن‌که هنوز مانند آنچه بر سرِ پیشینیان شما آمد، بر سرِ شما نیامده است؟ آنان دچار سختى و زیان شدند و متزلزل شدند تا جایى که پیامبر و کسانى که با وى ایمان آورده بودند گفتند: یارى خدا کى خواهد بود؟ گمان می‌کنید همین که یک زندگی آرامی داشته باشید و بیایید و بروید و درسی بخوانید، تجارتی و کسب و کاری برای مردم تولید کنید و با تحریم‌ها مبارزه کنید دیگر تمام می‌شود؟!

امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: أَلَا وإِنَّ بَلِیَّتَکُمْ قَدْ عَادَتْ کَهَیْئَتِهَا یَوْمَ‏ بَعَثَ‏ اللَّهُ‏ نَبِیَّهُ صلى‌الله‌علیه‌وآله وَالَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَهً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَهً وَلَتُسَاطُنَ‏ سَوْطَ الْقِدر حَتَّى یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلَاکُمْ وَأَعْلَاکُمْ أَسْفَلَکُمْ وَلَیَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا وَ لَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا؛{ نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶}«همانا امتحان شما مانند روزى که خدا پیغمبرش صلّى‌اللَّه‌علیه‌وآله را مبعوث ساخت رجوع کرده است. سوگند به آن کسی که او را به‌حق برانگیخت که شما وساوس و آراء مختلف پیدا کنید و غربال شوید، تا آنجا که افراد پائین از شما بالا آیند و بالائی‌ها به‌زیر روند و پیشى‏گیرندگانى که کوتاهى می‌کردند، به‌پیش تازند، و پیشى‏گیرندگانى که پیش می‌تاختند کوتاهى کنند.» مولا علی علیه‌السلام قسم می‌خورد به آن کسی که پیغمبر را به پیغمبری مبعوث کرد که شما زیر و رو خواهید شد و مثل حبوباتی می‌شوید که در دیگ‌ غذا ریخته می‌شوند. وقتی آب به جوش می‌آید آن حبوبات زیر و رو می‌شوند و مدام پایینی‌ها بالا و بالایی‌ها پایین می‌آیند و از یک طرف به طرف دیگر می‌روند. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: آن قدر شما را حرارت.می‌دهند که زیر و رو می‌شوید و کسانی که در یک دورانی جزو سابقان و پیشگامان و راهنمای دیگران بودند عقب می‌مانند و سقوط می‌کنند و کسانی که در گذشته اشتباهات و کوتاهی‌هایی‌ داشته‌اند در اثر این فتنه‌ها و زیر و رو شدن‌ها به پیش می‌آیند و ترقی می‌کنند.

 مشــــــروح خطبــــــه دوم:

حضرت زهرا (س) صرفاً برای زنان الگو نیستند، برای کل جامعه مؤمنین الگو هستند. از طرفی الگو شدن حقیقتی چون حضرت زهرا (س) در صورتی اتفاق می‌افتد که زنان در آن مسیری که دارد حرکت می‌کند حرکت کنند. یعنی اگر ما مسیر حرکت حضرت را نشناسیم و اساساً در مسیر دیگری باشیم خودمان را از الگو بودن ایشان محروم کردیم. اولین نکته‌ای که موجب می‌شود بتوانیم الگو و نشانه بودن حضرت زهرا (س)را در زندگی کاملاً لمس کنیم و ببینیم، لازمه‌ای دارد و لازمه آن این است که در مسیر ایشان قرار بگیریم.باید ببینیم حضرت زهرا (س) با چه مأموریتی آمد؟ زندگی خود را چگونه مدیریت کرد؟ در حوزه تربیت فرزند چگونه عمل کرد؟ در حوزه مسائل اجتماعی چطور برخورد کرد؟ در نسبتش با رسول الله و امیرالمومنین چه مأموریتی برای خود تعریف کرد؟ در توحید و بندگی خدا چه کرد؟

مطلب دوم: ۱۲ بهمن وسالروز ورود حضرت امام (رض)به ایران اسلامی وآغاز دهه مبارکه فجر

 روی آوردن به آموزه‌های غیراسلامی و جاهلی و نگاه به غرب، آفت انقلاب اسلامی

آفتی که ما را تهدید می‌کند، همان آفتی است که مسلمان‌ها را بعد از رحلت پیغمبر تهدید کرد. شایسته است در این قسمت چند جمله از نهج‌البلاغه برای شما بیان کنم خطبه قاصعه یکی از مفصل‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است در این خطبه امیرالمؤمنین برای یارانش خطبه خوانده است، نه برای دشمنان:الا و انّکم قد نَفَضْتُم اَیْدِیَکم مِن حَبْلِ‌ الطّاعَه وَ ثَلَمْتُم حِصْنَ‌ اللهِ الْمَضْروبَ عَلیْکم بِاَحکامِ الْجاهلیّه. چند سال از ظهور پیغمبر گذشته بود؟ امیرالمؤمنین در حدود سال چهل به شهادت رسید؛ یعنی چهل سال بعد از هجرت؛ هنوز از عمر اسلام و از آن عزتی که خدا به مسلمان‌ها داده بود که توانستند امپراطوران روم و ایران را به زانو درآوردند، نیم‌قرن نگذشته بود. امام می‌فرماید: ای مسلمان‌ها! خدا این عزت‌ها را به شما داد؛ اما دست‌تان را از ریسمان طاعت تکان دادید. وقتی چیزی به دست انسان چسبیده باشد، آن را تکان می‌دهد تا بیفتد؛ عرب می‌گوید قَد نَفَضَ یَدَه،  دستش را تکان داد تا چیزی را که به آن چسبیده است، بریزد. برای مثال، اگر دست انسان گرد‌و‌خاک داشته باشد، دستش را تکان می‌دهد تا گردو‌غبارها بریزد. می‌فرماید: خدا به شما این عزت را داد و تکلیف کرد که از خدا و پیشوایان الهی اطاعت کنید؛ اما شما دست‌تان را تکان دادید و گفتید نمی‌خواهیم. خدا دژ محکمی به نام اسلام برای جامعه شما به وجود آورد که هم دنیای شما و هم آخرت‌تان را حفظ می‌کند، ولی شما این دژ را سوراخ کردید.

اعتماد بر غیر خدا،عامل سلطه کافران بر مسلمانان

 سابقا دور شهرها برج‌و‌بارو و دیوارهای خیلی بلندی می‌کشیدند تا اگر دشمن آمد، نتواند وارد شهر شود. اسلام مانند حصن و قلعه‌ای با دیوارهای بلند است که خدا برای شما درست کرده دهند؛ کفار بر شما مسلط می‌شوند و پس از آن شما باید فقط با تمام توان‌تان با آن‌ها بجنگید تا ببینید چه کسی غالب می‌شود؛ ولی کسی به شما کمک نخواهد کرد. خدا که هیچ، جبرئیل و میکائیل که هیچ، حتی مهاجرین و انصار هم به شما کمکی نخواهند کرد: اِلا الْمُقارَعَهُ بِالسَّیْف؛ چیزی برای شما نمی‌ماند، جز این‌که می‌توانید بروید و بجنگید تا ببینید کار به کجا ختم می شود؛ چرا این‌طور می‌شوید؟ برای این‌که در اجرای احکام اسلامی سستی می‌ورزید و به احکام جاهلیت بازمی‌گردید. آن حصنی را که خدا برای شما قرار داده است، سوراخش می‌کنید؛ راه نفوذ را باز میکنید؛ دشمن وارد می‌شود و وقتی دشمن وارد شد، بر شما مسلط می‌شود. وقتی مسلط شد، دیگر هیچ‌کس به کمک شما نخواهد آمد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --