اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / خطیب نماز عیدسعید قربان : باید کنگره‌ های بین‌المللی علمی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی در حج اتفاق بیافتد و پیام از آنجا به اقصی نقاط دنیا منتقل شود

خطیب نماز عیدسعید قربان : باید کنگره‌ های بین‌المللی علمی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی در حج اتفاق بیافتد و پیام از آنجا به اقصی نقاط دنیا منتقل شود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز با شکوه عید سعید قربان  هشتم تیرماه ۱۴۰۲ مصادف با دهم ذی القعده الحرام  ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱٫در دعای عرفه، انسان خود را به نفس پاک و سالم می‌رساند و در روز عید قربان نفس خود را ذبح می‌کند.

۲٫عید قربان یادآور ایثار و فداکاری ابراهیم خلیل الله است و درس‌های فراوانی دارد.

امیرالمؤمنین علی (ع): لَعَنَ اللهُ مَنْ لاَ یَغَار. خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . نگاه به حج در قرآن و روایات نگاه بسیار بلندی است و حج را یک واجب بی‌نظیر باید نامید که عِدل و بدلی ندارد.

۲٫ حج با آن عظمت، و با آن تأثیرات فردی، اجتماعی، بین‌المللی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی میتواند امواجی را در دنیا ایجاد کند.

۳٫ در حج باید کنگره‌ های بین‌المللی علمی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی اتفاق بیافتد و پیام از آنجا به اقصی نقاط دنیا منتقل شود.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

 

این عید بزرگ را به همۀ مسلمانان بویژه شما نمازگزاران محترم، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می کنم.

بزرگترین درس عید قربان همین است که انسان اگر بخواهد به مقام قرب خداوند برسد، باید بر غریزه و طبیعت خود پیروز شود. در دعای عرفه، انسان خود را به نفس پاک و سالم می‌رساند و در روز عید قربان نفس خود را ذبح می‌کند و مطیع اوامر الهی می‌شود مانند حضرت ابراهیم (علیه‌ السلام) که وقتی به ذبح اسماعیل مأمور شد، بدون هیچ تردیدی به جانب خداوند رفت و از پیروی هوا و هوس پرهیز نمود و جگرگوشه خودش را برای تقدیم به خداوند، آماده قربانی کرد.لذا این عید یادآور ایثار و فداکاری ابراهیم خلیل الله است و درس‌های فراوانی دارد. این عید یادآور قربانی کردن اسماعیل به دستور خداوند است. پدری که به پسر دلبسته و پسری که همراه پدر در ساخت کعبه برای طواف کنندگان و نماز به جا آورندگان و معتکفین این مکان مقدس را تطهیر و پاکیزه کرد. اکنون به دستور خداوند پدر مامور شده این پسر را ذبح کند. ابراهیم خلیل الرحمان از امتحانات بسیار سخت با موفقیت بیرون آمد، ابراهیم وقتی سربلند بیرون آمد خداوند متعال او را به عنوان امام و رهبر و مقتدا معرفی کرد. 

 این موضوع تاریخی چند پیام دارد.

 درس اول : آنکه امر خدا و دستور خدا نباید روی زمین بماند. زمین گذاشتن دستور خداوند گناه است امر به نماز کزده روزه جهاد امربه معروف ،نهی ازمنکر ، رعایت حلال وحرام در زندگی عفاف و حجاب ، در مراسمات جشنی که برگزار میشود گاهی افرادی رعایت نمیکنندمی‌گویند یک شب هزار شب نمی شود و دستور خداوند روی زمین می‌ماند.

درس دوم : اینکه برای انجام دستور خدا نباید فرصت را از دست داد و باید بلافاصله انجام شود. حضرت امیر در نهج البلاغه دارد:   اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب


سومین پیام این است که : اگر سخت‌ترین دستور هم باشد حتی از دست دادن جان، باید تسلیم بود حضرت ابراهیم (ع) در جریان رؤیای صادقه ای که برایش اتفاق افتاد حضرت اسماعیل چون به سنی رسید که می توانست به پدر کمک و یاری دهد، قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَری‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَری‏؛‏هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می‏کنم، در وجود این پدر و فرزتد هیچ تعلّقی جزء تعلّق به ذات اقدس الهی نبود. 

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

اشاره کوتاهی به پیام مقام معظم رهبری به حجاح بیت الله الحرام داشته باشم که یکی از  کلید واژه های آن وحدت وانسجام امت اسلامی است

نگاه به حج در قرآن و روایات نگاه بسیار بلندی است و حج را یک واجب بی‌نظیر باید نامید که عِدل و بدلی ندارد و آن‌قدر عظمت حج زیاد بوده و آن‌قدر نگاه الهی نسبت به حج بلند است که هر چه در بین واجبات می‌گردیم که یک چیزی جایگزین حج باشد، پیدا نمی‌کنیم.

نمی‌توان حج را از جایگاه خودش پایین‌تر آورد. حج با آن عظمت، با آن ابعاد، با آن تأثیرات فردی، اجتماعی، بین‌المللی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی میتواند امواجی را در دنیا ایجاد کند.

این‌که امام و مقام معظم رهبری مقید بودند و هستند که هر سال پیام ویژه‌ای برای حج بدهند و آفاق حج را هم برای زائرین و هم در عرصه‌ی بین‌الملل تبیین کنند، نشان دهنده‌ی این است که حج با خیلی از واجبات دیگر ما کاملا متفاوت است.

وقتی همه‌ی مسلمانان می‌آیند باید تصور کنند که در یک کنگره‌ی بین‌المللی شرکت کرده‌اند و میتوانند از همه جای جهان با هم ارتباط برقرار کنند، میتواننددر عرصه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. یکدیگر را ببینند، به هم اطلاعات دهند و یک وحدت جهانی اتفاق بیافتد.

نکته ای عرض کنم :حجاج، از جهت جسمی کنار هم هستند اما در آنجا زمینه‌ای فراهم نشده که همه‌ی حجاج با هم یک تبادل فکری در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و علمی داشته باشند.

اتفاقی که انتظار است در حج رقم بخورد، رقم نمی‌خورد و شاه‌بیت قضیه هم همین اتفاقات سیاسی است که یا اتفاق نمیافتد یا کم رن گاست و آن وحدت جهانی که باید در حجاج ایجاد شود و پیام سیاسی را بگیرند و از کنار کعبه به اقصی نقاط جهان ببرند.

در قضیه‌ی امام حسین(ع) چه اتفاقی افتاد؟ وقتی امام حسین(ع) آمد و در این کنگره شرکت کرد و هشتم ذی الحجه خارج شد، این پیام به سراسر جهان منعکس شد که چه ضرورتی بوده که فرزند رسول الله(ص) از مکه خارج شده است. این پیام به اقصی نقاط جهان منتشر شد. این شاهکار سیاسی امام حسین(ع) بود.

لذا باید یک کنگره‌ های بین‌المللی علمی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی در حج اتفاق بیافتد و پیام از آنجا به اقصی نقاط دنیا منتقل شود. در این صورت است که تحکیم روابط اتفاق می‌دهد، توجه به محرومان اتفاق می‌دهد، وحدت جهانی آن‌طور که باید در آنجا پی‌ریزی می‌شود و انتقال پیام بین مسلمانان متأسفانه در آنجا رقم می‌خورد.که اکر این اتفاق بیفتد در واقع همان حجی خواهد بود که عنوان حج ابراهیمی است و مورد تایید اسلام و اینجاست  همه ملتها و دولتهای مسلمان در مقابل  نقشه خباثت آلود  مستکبرین به مقابله مبارزه قیام خواهند کرد. 

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --