اخبار ویژه
خانه / سخنرانی ها / برگزاری مراسم ویژه گرامیداشت مقام معلم

برگزاری مراسم ویژه گرامیداشت مقام معلم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادفشافویه مراسم گرامیداشت مقام معلم درسالن اجتماعات میلادنور باحضورفرهنگیان ومسؤلین برگزارگردیددراین مراسم امام جمعه محترم ضمن سخنانی دراهمیت مقام معلم گفتند:

images

در اهمیت مقام معلم همین بس که پروردگار متعال نخستین معلم انسانیت است، زیرا بر اساس فرموده قرآن کریم: خداوند تمامى اسماء را به آدم آموخت “و علّم آدم الاسماء کلّها” و نیز کلام وحى تأکید دارد معلم و آموزنده شما خداست “و یعلّمکم اللّه و اللّه بکلّ شى‏ءٍ علیم” و در سوره اقرأ که به قول جمعى، آغازین سوره بود که بر رسول اکرم(ص)نازل شد، خداوند مى ‏فرماید: “الّذى علّم بالقلم، علّم الانسان ما لم یعلم” و در سوره الرحمن مى‏ خوانیم “الرّحمن علّم القرآن خلق الانسان علّمه البیان“.

خداوند متعال علاوه بر اینکه معلم عمومى و مربى تمام انسانهاست، تعلیم اختصاصى هم دارد و شاگرد اول و برجستگان تدریس خصوصى او انبیا و اولیا عظام هستند و در سوره کهف ذیل داستان خضر و موسى (ع) خداوند درباره خضر مى‏ فرماید: “آتیناه رحمهً من عندنا و علّمناه من لدنّا علما”ً، در اینجا خداوند معلم اختصاصى یکى از بندگان با استعداد و شایسته خود است که به مرتبه علم لدّنى در برابر دانش اکتسابى ارتقاء داده شد و رسول اکرم (ص) در روایتى فرموده‏ اند: “ادّبنى ربّى فاحسن تأدیبى” پروردگارم مرا تربیت کرده و نیکو مرا ادب ‏آموخته و مرا به حسن ادب پرورش داده است.

امام جمعه فشافویه گفت: بعد از خداوند که معلم و مربی اول خلایق است، انبیاء و فرستادگان الهى، معلم ثانى جوامع بشرى هستند معلمان، سازندگان انسانند معلم یعنى کسى که در دل انسان، یک چراغى را روشن مى کند و او را از جهالت به دانایى و معرفتى رهنمون مى شود، این معناى معلم است. این بزرگترین چیزى است که در حیات انسان قابل تصور است.

نمونه آن، معلم شهید عزیز ما، یعنى شهید مطهرى است که با دانش خود، با فکر عمیق و نیرومند خود، ابعادى از مسائل اسلامى را در بخشهاى مختلف حلاجى کرد، بررسى کرد، روشن کرد و در خلال دهها کتابِ با ارزش، این ها را در اختیار ما قرار داد

امام حسین علیه السلام در این زمینه به مردی که در محضرش بود، چنین فرمود: «کدام یک از دو کار را بیشتر دوست داری: مرد ستمگری می خواهد فرد ناتوانی را به قتل برساند و تو او را یاری می کنی و از دست ظالم نجات می دهی و یا اینکه فرد دگراندیشی که اعتقادات فاسد دارد و می خواهد یکی از شیعیان ما را که توانایی دفاع فکری و عقیدتی از باورهای خود ندارد، گمراه کند و تو دری از علم و معرفت به روی او می گشایی و آن مستضعف فکری را یاری می کنی و در مقابل هجوم فرهنگی و عقیدتی تجهیزش می نمایی و او با دلایل محکم و منطقی بر دشمن عقیدتی خود پیروز می شود؟»

آن گاه در ادامه فرمود: «این ناتوان فکری را یاری کردن افضل است؛ چرا که خداوند متعال فرموده: «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَآ أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»؛ «هر کس فردی را زنده کند، مثل این است که تمام مردم را زنده کرده است.» یعنی اینکه از کفر به سوی ایمان راهنمایی و ارشادش نماید»لذاامروز وظیفه بسیارسنگین است باتوجه به هجمه های سنگین دشمنان عله ما خصوصاًجوانان.

ویژگیهای معلمان شایسته

در مطالب گذشته روایاتی در مقام و منزلت معلمان شایسته بیان شد. در خاتمه، به برخی از شرایط آنان نیز اشاره می شود:

۱٫ اخلاص

امام صادق علیه السلام فرمود: «الْمُعَلِّمُ لا یُعَلِّمُ بِالاَْجْرِ وَیَقْبَلُ الْهَدِیَّهَ اِذا اُهْدِیَ اِلَیْهِ؛ معلم به خاطر مزد درس نمی دهد، [بلکه برای خدا و با خلوص نیت آموزش می دهد] و هرگاه هدیه ای به او دادند، آن را می پذیرد

۲٫ عدالت میان شاگردان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دورترین مردم از خداوند را دو گروه معرفی نمود و در توضیح گروه دوم فرمود: «وَمُعَلِّمُ الصِّبْیانِ لا یُواسی بَیْنَهُمْ وَلا یُراقِبُ اللّهَ فِی الْیَتیمِ؛ و معلم کودکان که در میان آنان به عدالت رفتار نمی کند و در مورد یتیم، خدا را در نظر نمی گیرد

۳٫ تواضع

علی علیه السلام فرمود: «مَنْ تَواضَعَ لِلْمُتَعَلِّمینَ وَذَلَّ لِلْعُلَماءِ سادَ بِعِلْمِهِ؛ هر معلمی که بر شاگردانش تواضع و فروتنی کند و در برابر دانشمندان خود را کوچک و پایین دست به حساب آورد، با دانش خود به آقایی می رسد

۴٫ عمل به گفته های خود

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «در روز قیامت دانشمندان [و معلمان] بد را می آورند و به آتش جهنم می اندازند. یکی از آنان [از شدت عذاب] در داخل آتش به دور خود می چرخد… کسانی که از او علم آموخته و نجات یافته اند، به او می گویند: وای بر تو! ما راه راست را از تو آموختیم و هدایت شدیم. چرا تو اینگونه ای؟ او پاسخ می دهد: من نسبت به آنچه به شما می آموختم و شما را از آن نهی می کردم، مخالفت کردم

(پایان )

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*