اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:آسیبی که شوراهابایدمانع ازآن شوندنگاه تک بعدی است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:آسیبی که شوراهابایدمانع ازآن شوندنگاه تک بعدی است

به گزارش دفتر امام جمعه حسن آباد نمازباشکوهجمعه ،اینهفته هشتم اردیبهشت  ماه سال نود وشش به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهوباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1- ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است.

2- تعداد یاران حضرت مهدی(ع) در عصر ظهور چند نفرند؟

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1. تقوا درجات و مراتبی دارد.

2. اصلح ترین افرادبرای ورودبه شوراهاکسانی هستندکه شهرراباهمه ابعادش میشناسند.

3. اسلام كار و طلب روزى حلال را بالاترين عبادت، معرفى نموده است.

4. مناظرات زنده انتخاباتى، خواسته بسيارى از مردم بود.

 مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 photo_2017-04-29_16-56-57

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.

ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت “رهبر موعود” عدل و داد را در گیتی حاکم خواهند کرد.

ریشه دار بودن اعتقاد به مهدی و منجی، موجب آماده بودن مردم اعصار گوناگون برای پذیرش و تبعیت وی شده و می شود. از همین رو، این مفهوم موجب سوءاستفاده فریبکاران و شیادانی شده است که در طول تاریخ با ادعاهای دروغین، خود را مهدی یا از یاران او معرفی کردند تا از رهگذر عقیده پاک مردم به نیات آلوده خویش دست یابند.

photo_2017-04-29_16-56-49

 اتفاقاً بسیاری از این مدعیان، در نقشه خود موفق شده و به مقصود خود رسیده اند؛ چه مدعیان کوچکی که اهداف مالی و رمالی داشته اند، و چه مدعیان بزرگی که توانستند با این ادعا حکومت های عریض و طویل یا مذاهب منحرف دیرپا و گسترده ای برای خویش دست و پا کنند.

همچنین دشمنان اسلام و انسانیت که همواره در ترس از حاکمیت عدل و انسان کامل به سر می برند، از یک سو با ساخته و پرداخته کردن سؤالات و شبهات، تلاش دارند که یا اعتقاد به ظهور منجی را در دل آدمیان سست کنند؛ و از سوی دیگر با تحمیق رسانه ای و ساختن فیلم های سینمایی، چهره ای هولناک از آن مرد الهی بیافرینند!

در ماه معظم شعبان که ولادت قطب عالم امکان امام عصردرآن واقع شده است خطبه های اول نماز جمعه را اختصاص میدهیم به مطالبی در باب مهدویت تا هم عرض ارادتی باشد به محضر امام زمان حضرت حجة بن الحسن المهدی(عج) و هم گامی باشد برای روشنگری درباره مسأله مهدویت در عصر هجوم غبارها و فتنه ها.

تعداد یاران حضرت مهدی(ع) در عصر ظهور چند نفرند؟

یاران حضرت مهدی(عج) چند دسته هستند بعضی از آنها یاران خاص و ویژه‏ اند که 313 نفر هستند. امام صادق علیه السلام می فرماید: «گویا می نگرم قائم را بر منبر کوفه و سیصد و سیزده نفر یارانش را که پیرامونش گرد آمده و به شمار اهل بدر هستند.»{کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص 672}آنها ارکان اصلی سپاه حضرت را تشکیل می دهند و در روایت آمده است که اگر این تعداد کامل شدند زمان ظهور فرا رسیده است.

 اما همه یاران حضرت فقط همین 313 نفر نیستند بلکه 313 نفر فرماندهان و کادر اصلی هستند و برخی از اینها را خانم ها تشکیل می دهند و یاران دیگری هم در ادامه اضافه خواهند شد و ظهور فقط با 313 نفر نخواهد بود.اگر سخني از پنجاه زن به ميان آمده است، مربوط به گروه اول است. از امام باقر(ع) در روايتي بلند نقل شده است: «….قسم به خدا، 313 تن كه در بين آنان، 50 زن هستند در مكه اجتماع مي‌كنند ….»(بحار الانوار، ج52، ص223، ح87) و طبيعي است وقتي شمار زنان در گروه اول به اين تعداد باشد در گروه‌هاي بعدي بيشتر خواهد بود.

ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمود: «تا حلقه کامل نگردد، قائم خروج نمی کند. گفتم کامل شدن حلقه به چند نفر است: فرمود: ده هزار نفر.»{کتاب الغیبه، ص 307}

در برخی روایات دیگر نیز به دوازده تا پانزده هزار نفر اشاره شده است. امام علی علیه السلام فرمود: «مهدی میان دوازده تا پانزده هزار یاور قیام خواهد کرد.»{ اعلام الفتن، ص 65}

«در برخی روایات دیگر به توده های انبوهی اشاره شده که از نقاط گوناگون جهان، به ویژه مشرق زمین به یاری امام می شتابند.»{بحار الانوار، ج 51، ص 316}

 شیخ طوسى به سندش از جابر جعفى از امام باقر (ع) نقل كرده كه فرمود: «یبایع القآئم بین الركن والمقام ثلاثمائة ونیّف عدّة أهل بدر… »؛ «بین ركن ومقام سیصد واندى به عدد اهل بدر با قائم بیعت خواهند كرد…»{ الغیبة، طوسى، ص 284 ؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 334}

از مجموع این روایات می توان به این جمع بندی رسید که فرماندهان اصلی و مهم ترین یاران حضرت مهدی(عج) همان 313 نفر هستند. ولی در رده های بعدی، ده تا پانزده هزار نفر جزو یاران خاص حضرت هستند و در نگاهی کلی، هزاران، بلکه میلیون ها سرباز در این قیام حضور دارند.

photo_2017-04-29_16-57-03

در برخی روایات هم به تکمیل یاران حضرت اشاره شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «سیصد و سیزده نفر با او بیعت می کنند. او تا هنگام کامل شدن ده هزار نفر در مکه اقامت کرده، سپس رهسپار مدینه می شود.»{ارشاد مفید، ج 2، ص 383}
این 313 نفر که در روایات آمده است معمولا حاکمان، وزرا و فرماندهان هستند و حضرت قیام نمی کند مگر اینکه این 313 نفر بیایند. در روایت دیگری آمده است که 313 نفر که آمدند باز حضرت صبر می کند و یک لشکر ده هزار نفری به آنها ملحق می شود.« ثُمَّ اذا قَامَ تَجْتَمِعُ اليه أَصْحَابُهُ عَلَى عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ أَصْحَابِ طَالُوتَ وَ هُمْ ثلثمأة وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا ، كُلِّهِمْ ليوث قَدْ خَرَجُوا مِنْ غاباتهم مِثْلَ زُبَرَ الْحَدِيدِ لَوْ أَنَّهُمْ هَمُّوا بازالة الْجِبَالِ الرَّوَاسِى لازالوها عَنْ مَوَاضِعِهَا فَهُمُ الَّذِينَ وَحَّدُوا اللَّهُ بِهِ حَقُّ تَوْحِيدِهِ ، لَهُمْ بِاللَّيْلِ أَصْوَاتُ كاصوات الثَّوَاكِلُ خَوْفاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ تَعَالَى ، قِوَامَ اللَّيْلِ ، صُوَّامِ النَّهَارِ ، وَ كانّما ربّاهم أَبُ وَاحِدَةً قُلُوبُهُمْ مُجْتَمِعَةً بِالْمَحَبَّةِ وَ النَّصِيحَةُ»{نوائب الدّهور فى علائم الظهور، ج 2ص 114}
…چون قيام كند جمع مى‏شوند به سوى او يارانش كه به شماره اصحاب بدر و اصحاب طالوتند و ايشان سيصد و سيزده نفرند. همه آنها شيرانى هستند كه از كمينگاه‏هاى خود بيرون آيند مانند پاره‏هاى آهن، اگر ايشان اراده كنند كه كوه‏هاى سخت را از جا بِكَنند هر آينه آنها را از جاهاى خود مى‏كَنند. پس ايشانند كسانى كه خدا را به وسيله مهدى بيگانگى پرستش مى‏كنند. براى ايشان در شبها، صداهايى مانند صداهاى زنهاى جوان مرده از ترس خدا است نماز گذارندگانند در شبها و روزه دارانند در روز، گويا يك پدر و يك مادر آنها را تربيت كرده‏اند. دلهاشان در دوستى كردن به همديگر و پند دادن به يكديگر با هم جمع و يكى است .

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. یا ایّهاالذین امنوا اتقِواالله حقّ تقاته و لا تموتنّ الاّ و انتم مسلمون. (آل عمران/۱۰۳)

ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا انگونه که حق پروا کردن است پروا کنید ، و زینهار جز مسلمان نمیرید.

در این آیه از مؤمنان خواسته شده تا حق تقوا را ادا کنند. تقوا درجات و مراتب دارد. در اینجا از مخاطبان درخواست گردیده تا به نقطه اوج تقوا نگاه کنند و خود را به آن نزدیک سازند. در حدیثی آمده که حق تقوا عبارت است از: ۱- اطاعت خدا بدون معصیت او ۲- یاد او بدون فراموشی  ۳- شکرگزاری از نعمت های او نه کفران نعمت ها. این است رعایت حق تقوا.

شنبه 9 اردیبهشت 2 شعبان روز شوراها، هفته شهر و شهروند (9 تا 15 ارديبهشت)

خداوند متعال در دو سوره قرآن ، از اصل شورا ياد كرده است : يكى در سوره مباركه شورى هنگامى كه مؤ منان را توصيف مى كند و ديگرى در سوره آل عمران .اين دو آيه ، موضوع شورا و مشورت را مطرح مى كنند در روايات متعددى ، مى بينيم كه سيره رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه اطهار عليهم السلام حضرت امیر،امام صادق وامام رضاعلیهم السلام حتى در امور جارى و عادى زندگى مشاوره بوده است امام سجاد علیه السلام هم دررساله حقوق این موضوع راخیلی زیبا مطرح فرموده اند.دراینجا به چندنکته اشاره کنم:

1.یک فصل از قانون  اساسی، مشتمل بر هفت اصل، به شورا اختصاص یافته بنابراین می توان به جایگاه مهم این نهاد، در قانون اساسی پی برد.

2.پست و مدیریت فرصتی گذرا بوده که باید از این امکانات، سمت ها و اختیارات برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت هر چه بیشتر نظام بهره برد.

3.اصلح ترین افراد برای ورود به شوراها کسانی هستند که شهر را با همه ابعاد عمرانی، زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی بشناسند

 4.آسیبی که شوراها باید مانع از آن شوند نگاه تک بعدی است. شهر باید در همه ابعاد رشد خوبی داشته باشد و توسعه پایدار داشته باشد.وهمچنین توجه داشته باشندکه تخصص گرایی باتعهدگرایی محور تصمیم گیری قرار دهد.

photo_2017-04-29_16-56-26

یکشنبه 10اردیبهشت 3 شعبان ولادت حضرت امام حسين(ع) (4 ه.ق) – روز پاسدار – روز ملى خليج فارس‌

وهمچنین اعیاددیگری ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) (26 ه.ق) – روز جانباز

ولادت با سعادت حضرت امام على‌بن‌الحسين زين‌العابدين(ع)(38 ه.ق)

این اعیادمبارک رو تبریک عرض میکنم فرصت ما امروز بسیار کوتاه پیرامون همه مناسبتها واعیاد متأسفانه نمیشود صحبت کنم.روز مبارك سوم شعبان المعظم را كه روز طليعه پاسدار و پاسدارى از مكتب مترقى اسلام است به عموم هم ميهنان و به‌خصوص پاسداران انقلاب اسلامى تبريك عرض نموده و به حق بايد اين روز معظم را روز پاسدار بناميم. روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن كريم و اسلام عزيز است، پاسدارى كه هرچه داشت، در راه هدف اهداء كرد و اسلام عزيز را از پرتگاه انحراف و رژيم طاغوت بنى اميّه نجات داد. رژيم منحط بنى اميّه مى‌رفت تا اسلام را رژيم طاغوتى و بنيانگذار اسلام را بر خلاف آنچه بوده معرفى كند، معاويه و فرزند ستمكارش به اسم خليفه رسول الله با اسلام آن كرد كه چنگيز با ايران و اساس مكتب وحى را تبديل به رژيم شيطانى نمود. اگر فداكارى پاسداران عظيم الشأن اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداكار او نبود، اسلام در خفقان رژيم بنى اميّه و رژيم ظالمانه آن وارونه معرفى مى‌شد و زحمات نبى اكرم(ص) و اصحاب فداكارش به هدر مى‌رفت.

دوشنبه 11اردیبهشت 4 شعبان – روز جهانى كار و كارگر

بقاى جهان بشريت تمام ملت‌ها و تكامل مادى و معنوى انسان‌ها، هميشه در پرتو كار و كوشش بوده زيرا همه مى‌دانيم كه بشر در هر زمانى بواسطه كار و فعاليت نيازمندى‌هاى خود را تأمين كرده و به زندگى خود نشاط بخشيده است. وترديدى نيست كه اكثر بدبختى‌هاى مادى و معنوى جامعه و تمام ذلت‌ها، فقرها، محروميت‌ها و مفاسد فردى و اجتماعى مردم به‌واسطه بيكارى و تنبلى و هوسرانى است.دين مقدس اسلام تنها دين كامل و جاودانه و صحيح الهى است كه براى سعادت دنيا و آخرت مردم و تكامل مادى و معنوى آنان نازل گرديده و در تمام شئون فردى و اجتماعى انسان‌ها و ازجمله در مورد كار و تلاش و كوشش در جلوگيرى از بيكارى و سستى عالى‌ترين قانون و بهترين برنامه را دارد. ارزش و اهميت واقعى كه اسلام ۱۴ قرن پيش با عناوين مختلف و بيانات گوناگون براى كار و كارگر بيان كرده هنوز بشر به آن پى نبرده است

 لذا به نمونه‌هايى از روايات اسلامى را در مورد آن‌ها نقل مى‌کنم:

اسلام كار و طلب روزى حلال را بالاترين عبادت، معرفى نموده است چنان‌كه پيامبراكرم(ص) مى‌فرمايد: «العبادة سبعون جزاً افضلها طلب الحلال.» عبادت ۷۰ جزء دارد برترين آن‌ها كار و كوشش براى به دست آوردن روزى حلال است.

معلى‌بن خنيس مى‌گويد: امام صادق(ع) مرا ديد كه دير به بازار در محل كار خود مى‌روم فرمود: «اغد الى عزك». «صبح زود بطرف عزت و بزرگى خود بيرون برو.» برخلاف كسانى‌كه كار را براى خود ننگ مى‌دانند يا به كارگر به چشم حقارت نگاه مى‌كنند، رئيس مذهب شيعه، كار را سبب عزت كارگر مى‌داند.

 لذا نکته ای که میخواهم به مسؤلین عزیزعرض کنم این است که :کارگران در تمام عرصه‌ها و به ویژه در اقتصاد و تولید کشور نقش اساسی و قابل توجهی دارند، لذا رفع مشکلات و توجه به دغدغه‌های آنان باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها باشد.

سه‌شنبه 12اردیبهشت 5 شعبان شهادت علامه استاد مرتضى مطهرى (1358 ه.ش) – روز معلم‌ – روز عقيدتى – سياسى در سپاه و بسيج

فرصت گذشته ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد.

مناظرات زنده انتخاباتى، خواسته بسيارى از مردم

انتظار نيز همين بود كه مسؤولان مربوطه در برابر خواست بخش قابل توجهى از مردم در برگزارى مناظرات زنده تلويزيونى مقاومت نكنند خصوصا كه برخى از كانديداهاى رياست جمهورى نيز موافقت خود را با مناظرات زنده و مخالفت خود را با مناظرات ضبط‌شده اعلام كرده بودند

photo_2017-04-29_16-56-43

تبليغات انتخاباتى در كليت آن با هدف آگاه‌سازى مردم از نقاط قوت هر كانديدا و برنامه‌ها و توانايى‌هاى او صورت‌ می‌گيرد. لازمه تبليغات انتخاباتى البته مقايسه ميان كانديداهاست و در اين مقايسه است كه مردم مى‌توانند بهترين كانديدا را براى حل مشكلات كنونى كشور و براى اجراى برنامه‌هاى آتى انتخاب كنند. زيرا در مجموع انتخابات يك روند مقايسه‌اى است و مردم در مقايسه با ديگران به يك فرد راى مى‌دهند. ازاين‌رو در ميان شيوه‌هاى مختلف انتخاباتى آن‌جايى كه كانديداها در كنار هم قرار مى‌گيرند و در يك مكان و با حضور يكديگر به بحث و بررسى مسائل كشور مى‌پردازند، امكان ارزيابى بسيار بهتر و بيشتر ايجاد مى‌شود.
از اين جهت است كه مناظرات انتخاباتى در بسيارى از كشورهايى كه در آن‌ها انتخابات صورت مى‌گيرد رايج شده است. با اين پيش‌زمينه است كه مى‌توان بيان داشت مناظرات زنده فرصتى براى درك بهتر و آگاهى بيشتر مردم از اوضاع كشور و مواجهه‌ى آن‌ها با حالت جدى‌ترى از مسائل انتخاباتى است

 مسأله افزايش مشاركت مردم در انتخابات در اين شيوه را نيز نباید ناديده گرفت.
هم‌چنين مناظرات زنده باعث مى‌شود كه مواجهه با شخصيت واقعى كانديداها صورت گيرد و بدون سانسور و حك و اصلاح، مردم كانديداهاى انتخاباتى را در مواجهه با نقدها و نظرات ديگر رقيبان او مشاهده كنند.
علاوه بر اين، مناظرات تلويزيونى در كشور ما مى‌تواند نقشى مهم در كاهش هزينه‌هاى انتخابات ايفا كند.

 البته به این نکته هم باید توجه داشت كه در عين زنده بودن مناظرات بايد دقت شود كه اين مناظرات به‌گونه‌اى صورت گيرد كه از فضاسازى و جوسازى بيهوده و كم‌فايده و خارج شدن از فضاى منطقى و بحث آگاه‌ساز به‌سوى بحث عصبى و جنجالى پرهيز شود.

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}

لازم به ذکر است که به مناسبت روز شوراها آقای سیدجواد اشرفی درمراسم نمازجمعه به ایرادسخن پرداختند

photo_2017-04-29_16-56-36

{پایان}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --