به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه باشکوه وباصلابت دومین جمعه ماه مبارک رمضان سال 98،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- معروف ترین نام قیامت یوم القیامة است که 70 بار در قرآن مجید ذکرشده است.
2- نامهی اعمالی که خداوند در اختیار انسانها قرار میدهد بسیار دقیق نگاشته شده به شکلی که حتی مجرمین از این دقت در نوشتن تعجب میکنند.
3- اگر در دنیا توبه نکرده باشیم، اگر در برزخ پاک نشده باشیم، اگر در قیامت مشمول شفاعت قرار نگیریم باید با آتش پاک بشویم.
4*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1– به حقيقت ماه رمضان نمیرسند مگر آنهايي كه پاك باشند.
2-امام مجتبی (ع) آرام بخش دلهاى دردمند، وپناهگاه مستمندان و تهيدستان بودند.
3-علت ارعاب مرعوبین از سایه خیالى جنگ چیست؟؟
4–تنها راه براى عبور قدرتمندانه در مقابل تهاجم همهجانبه دشمن، حفظ وحدت، پیشتاز بودن مسؤولین وفرماندهان جنگ اقتصادى در عرصه مواجهه با دشمن،است.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
أُوصِيكُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتي هِيَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ
موضوع بحث ما دراین دوسه جمعه ماه مبارک رمضان پیرامون نامهای قیامت درقرآن است قرآن کریم قیامت را به هفتاد اسم می خواند که هر یک از این اسامی به یک جنبه و خصوصیت آن اشاره دارند؛معروف ترین نام قیامت یوم القیامة است که 70 بار در قرآن مجید ذکر شده مرحوم “فیض کاشانى” میگویددر زیر هر یک از این نام ها سرى نهفته شده، و در هر توصیفى معناى مهمى بیان گشته، باید کوشید تا این معانى را درک کرد، و این اسرار را یافت.او بیش از یک صد نام براى قیامت ذکر کرده که همه یا اکثر آن را مىتوان از قرآن مجید استفاده کرد؛
یکی از نامهاي قيامت در قرآن «يوم الحساب»است، يعني روزي كه خداوند به حساب اعمال بندگان خود ميرسد، اين مطلب به قدري مسلم است كه علي ـ عليه السّلام ـ آنجا كه فرق ميان دنيا و آخرت را بيان مينمايد، ميفرمايد:وَ اليَومَ عَملٌ و لا حِسابٌ وَ غَداً حِسابٌ و لاَعمَلٌ. (نهج البلاغه: خطبه 42)«دنيا سراي عمل و كوشش است و نه جايگاه حساب، و آخرت جايگاه حساب است نه وقت عمل و كوشش»
البته خداوند از همه چيز آگاه است و نيازي به تشكيل محكمه حساب در كار نيست، اما مقصود از محاسبه و بررسي اعمال بندگان چيز ديگري است و آن اين كه «عدل وجود و حكمت» الهي براي همگان كاملاً روشن گردد و حتي آنان كه در دنيا در اين مورد شك و ترديد داشته و يا آن را جدي و مهم تلقي نميكردهاند، آشكارا عدل و رحمت الهي را مشاهده نمايند و ديگر جاي هيچ گونه اعتذار و اعتراضي براي كسي باقي نماند.
خداوند فرشتگانی را مامور ثبت اعمال انسان نموده و آنان در تمام مدت عمر انسان در کنار او قرار گرفته و تمام اعمال او را با دقت فراوان در صحیفهای ثبت میکنند
نامهی اعمالی که خداوند در اختیار انسانها قرار میدهد بسیار دقیق نگاشته شده به شکلی که حتی مجرمین از این دقت در نوشتن تعجب میکنند و میگویند: «یا وَیْلَتَنا ما لِهذَا الْکِتابِ لا یُغادِرُ صَغیرَةً وَ لا کَبیرَةً إِلاَّ أَحْصاها…» « کهف/49»ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است!؟.
عموما انسانها گناهان خود را فراموش میکنند و به یاد نمیآورند چه گناهانی انجام دادهاند. اکثر مردم تصور میکنند که افراد پاک و بلکه جزء پاکترین بندگان خدا هستند و حتی بسیار شنیدهایم که برخی از افراد میگویند: «اگر همهی مردم مثل من بودند دنیا گلستان میشد.» این جمله نهایت فراموشکاری چنین انسان را نشان میدهد که تصور میکند هیچ خطائی از او سر نزده است. ولی در قیامت که نامهی اعمال انسانها به دست آنان داده میشود تازه به یاد میآورند که در دنیا چه کردهاند.
حساب و کتاب خدا پنج ویژگی دارد:
1-حساب و کتاب خدا جدّی است. بعضی ها فکر می کنند شوخی است «إِنَّهُمْ کانُوا لا یَرْجُونَ حِسابا» روز قیامت می گویند این ها فکر نمی کردند حساب و کتاب انقدر جدی باشد.وهمین بی اعتنایی به حساب وکتابی روز جزا با عث گناه وسرکشی وظلم آنها شده است داد می زند خدایا من را برگردان در دنیا، می توانستم به همسایه ام کمک کنم ولی نکردم، می توانستم به زیر دست هایم کمک کنم ولی نکردم، می توانستم چشم هایم را کنترل کنم ولی نکردم« رَبِّ ارْجِعُونِ» من را برگردان می خواهم عمل صالح انجام بدهم، خدا چه می گوید؟
۲- حساب و کتاب همگانی است «إِن مِّنکمُ ْ إِلَّا وَارِدُهَا» وقتی این آیه خوانده می شد پیامبر(صلی الله علیه و آله) بدنشان می لرزید، یعنی پیامبر(صل الله علیه و آله) هم باید حساب پس بدهد. هرکه بامش بیش برفش بیشتر. حضرت سلیمان چون دارایی اش بیشتر از همه بوده است، حساب و کتابش از همه بیشتر طول می کشد. جمال داری، باید حساب و کتاب بیشتر بدهی، پول داری باید حساب و کتاب بیشتر بدهی، علم بیشتر داری باید حساب و کتاب بیشتری بدهی.
اگر در دنیا توبه نکرده باشیم، اگر در برزخ پاک نشده باشیم، اگر در قیامت مشمول شفاعت قرار نگیریم باید با آتش پاک بشویم، » سر در بهشت هم نوشته شده است«لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ که تا پاک نشویم در بهشت نمی رویم، به اندازه ی سر سوزن هم ناخالصی داشته باشیم باید پاک بشویم، یا باید در دنیا پاک بشویم، یا در برزخ و یا در قیامت، آخرین مرحله ی پاک شدن ما با آتش است، یک بار می برندمان در چاه جهنم و ما را بالا می آورند، کمترین عددی که اینجا در روایات است سیصد سال است، خب روز قیامت پنجاه هزار سال است! «کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَه»؛ آخرین مرحله ای که گنهکاران را پاک می کنند در آتش جهنم است، پناه می بریم به خدا، آن جا داد می زنیم خدایا من را برگردان در دنیا دیگر غلط نمی کنم، دیگر بی حیایی نمی کنم، دیگر چشم چرانی نمی کنم، دیگر حرام خواری نمی کنم، دیگر مردم آزاری نمی کنم، بین خدای مهربان چطور جواب می دهد «قَالَ اخْسَئُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ»{مؤمنون/23} “اخْسَئُوا” را عرب برای دورکردن حیوان درّنده می گوید؛ «وَلَا تُکَلِّمُونِ» حرف نزن! خدایا می گفتن که تو “أَرْحَمَ الرَّاحِمِین” هستی، بله هستم ولی “أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ” هم هستم.
۳- حساب و کتاب ذرّه ای است «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ» اینجا ته دیگ است حساب نمی کنند، ته بودجه را حساب نمی کنند، ته کاسه را حساب نمی کنند ولی خدا ذرّه را هم حساب می کند« لا یُغادِرُ صَغیرَةً وَ لا کَبیرَةً إِلاَّ أَحْصاها…». هیچ کدام از ماها در جهنم نمی مانیم ولی تا پاک هم نشویم بهشت نمی رویم، یک راه پاک شدن در جهنم است، دوست نداری معطل شوی گناه نکن ولو یک ذره،
۴- حساب و کتاب باطنی است «یَوْمَ تبْلَى السَّرَائِرُ»، ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را، هر کسی نیّتش قشنگ تر است، هر کسی باطنش قشنگ تر است، البته کسی اشتباه نشود باید ظاهر هم درست باشد، باید قلب پاک تر از ظاهر باشد نه اینکه ظاهر را ول کنم بگویم قلبم پاک باشد.
اعمال انسان ـ چه خوب و چه بد ـ آشکار می گردد، هم خود او می فهمد که چه کرده است و هم دیگران آگاه می گردند
۵- حساب و کتاب برای همه ی نعمت های خدا است، داده ها و نداده ها حساب و کتاب است.یک گفتگوی ما با خدا در جهنم است، حواسمان جمع نباشد آنجا گیر داریم. یک گفتگوی ما با خدا در عالم قبر است، همینکه من و شما را می گذارند در عالم قبر، سنگ لحد را می گذارند بلند می شوم «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْت» خدایا من را برگردان،
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشروح خطبه دوم:
اوصِيكُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
«لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» (واقعه/۷۹) ماه قرآن است. اين ماه مبارك است. با حقيقت ماه رمضان تماس نميگيرند مگر آنهايي كه پاك باشند. پاكي ظاهري را همه دارند. اما پاكي دل مهم است.مقدس اردبيلي وجود نازنيني بود. پدر پاكي كه براي خوردن يك سيب حلال رفت تا حلاليت بطلبد كه لقمه ناپاك در وجودش نباشد. آن دختر پاكي كه هيچكس او را نديد. همه فكر كردند، مو ندارد. چشم ندارد، زبان ندارد. نتيجه اين مادر و پدر پاك شيخ احمد اردبيلي ميشود. يك فقيه و مجتهد و سرباز امام زمان كه در مسير بين نجف و كربلا ميرود. پياده بود، سواري ميآيد و او را سوار ميكند. آقا از او سؤال ميكنند: فلان عالم چطور آدمي است؟ ميگويد: خيلي عالي است، حرف ندارد! آقا از هركس سؤال ميكنند، جز تعريف چيزي نميگويد. با اينكه معصوم نبودند و حتماً عيب و ايرادي داشتند. بعد ميفرمايند: شيخ احمد اردبيلي چطور است؟ ميگويد: خيلي آدم بدي است! اصلاً به درد نميخورد و نميشود روي حرفهايش حساب كرد. عليه خودش حرف ميزند. امام زمان كلامش را قطع ميكند. ميگويد: چطور درباره شيخ احمد اردبيلي اينطور ميگويي در حالي كه الآن پشت سر امام زمانش روي مركب نشسته است؟ روي قدمهاي آقا ميافتد. اين وجودي است كه خودش را پاك كرده است.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
سهشنبه | 31 اردیبهشت | 15 رمضان | ولادت سبط اكبر، امام حسن مجتبی(ع)(3 ق) و روز اکرامهفتهی كمك به محرومان و مستضعفان (15 تا 21 رمضان) |
در آيين اسلام، ثروتمندان، مسئوليت سنگينى در برابر مستمندان و تهيدستان اجتماع به عهده دارند و به حكم پيوندهاى عميق معنوى و رشته هاى برادرى دينى كه در ميان مسلمانان برقرار است، بايد همواره در تامين نيازمنديهاى محرومان اجتماع كوشا باشند. پيامبر اسلام (ص) و پيشوايان دينى ما، نه تنها سفارشهاى مؤكدى در اين زمينه نموده اند، بلكه هر كدام در عصر خود، نمونه برجستهاى از انسان دوستى و ضعيف نوازى به شمار می رفتند. پيشواى دوم، نه تنها از نظر علم ، تقوى، زهد و عبادت، مقامى برگزيده و ممتاز داشت، بلكه از لحاظ بذل و بخشش و دستگيرى از بيچارگان و درماندگان نيز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود. وجود گرامى آن حضرت آرام بخش دلهاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهيدستان، و نقطه اميد درماندگان بود. هيچ فقيرى از در خانه آن حضرت دست خالى برنمى گشت. هيچ آزرده دلى شرح پريشانى خود را نزد آن بزرگوار بازگو نمی كرد، جز آنكه مرهمى بر دل آزرده او نهاده می شد. گاه پيش از آنكه مستمندى اظهار احتياج كند و عرق شرم بريزد، احتياج او را برطرف می ساخت و اجازه نمی داد رنج و مذلت سؤال را بر خود هموار سازد!
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
تلاش واشنگتن براى القاى شرایط جنگى
آمریكا همزمان با پایان دادن به معافیتهاى نفتى به برخى از خریداران نفت ایران، اقدام به متشنج كردن اوضاع در خلیج فارس كرد. در واقع ترامپ با برخى از اقدامات نظامى سعى در ایجاد این كرد كه در صورت عدم عقبنشینى ایران از خواستههاى آمریكا، جنگ آغاز خواهد شد.
در اینراستا آمریكا چند اقدام انجام داد:
اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن به خلیج فارس، اعزام ناو جنگى یواساس آرلینگتون به خلیج فارس ،اعزام نیروهاى ویژه مارینز كه یك نیروى شناسایى ویژه نیروى دریایى آمریكا است كه كار اصلىاش شناسایى عملیاتى است اما مىتواند در عملیات جنگى هم حاضر باشد.، استقرارسامانه موشكى پاتریوت، كه مىتواند با موشك بالستیك، كروز و هواپیماهاى پیشرفته درگیر شود.
در واقع آمریكا از یك طرف با تشدید تحریمها و از طرف دیگر با اعزام ناوهاى خود به خلیج فارس سعى دارد تا ایران را وادار به عقبنشینی كند. اما پاسخ قاطع ایران به این اقدام باعث عقبنشینی آمریكا شد.ماجراى سایه خیالى جنگ، از اعلام خبر اعزام ناو هواپیمابر «آبراهام لینكلن» به خلیج فارس آغاز شد.پس از اعلام این خبر بود كه عدهدر داخل كشور طبل ارعاب از جنگ را به دست گرفته و بر آن كوفتند و خط ارعاب مردم را پیش گرفتند تا به خیال باطل خود مردم شجاع ایران را با این ابزار نخ نماى دشمن بترسانند.
اماعلت ارعاب مرعوبین از سایه خیالى جنگ چیست؟؟
1.القاءجنگ خیالی مىتواند راهى براى فرار از پاسخگویى باشد. وقتى مردم نگران امنیت خود باشند، جاى چندانى براى پرسش از قیمت فضایى پراید و پیاز ودیگرمایحتاج مردم نخواهد بود و افكار عمومى حداقل براى مدتى سرگرم سایه خیالى جنگ و پیگیرى اخبار ناو آمریكایى و طول و عرض زیاد آن خواهند بود!
2.مسأله بعدى به خط مذاكره و سازش برمى گردد. عدهاى در كشور تنها راه حلى كه مىشناسند مذاكره و سازش با دشمن است. قبلا این مسیر را رفتند امانتیجهاى نگرفتند و مذاكره گرهاى از مشكلات كشور بازنکرد، بجاى عبرت گرفتن، مىخواهند راه حل خود را از طریقى دیگر به مردم تحمیل كنند. اگر دیروز براى به دست آوردن سودى پاى میز مذاكره رفتیم، امروز براى دفع خطر و سایه جنگ باید برویم و امتیاز بدهیم.که ملت ما چنین مذاکره ای را نخواهند پذیرفت(تکبیرنمازگزاران)
3.نكته پایانى به روحیه خاص این افرادبازمى گردد كه آنروحیه ترس و وحشت از دشمن است. ازمنظر این افرادآمریكا قدرتى بزرگ و غیرقابل مهار است و عقل حكم مىكند كه از آن باید ترسید.اما ملت ما باتوان قدرت بدون هیچ ترسی ازآرمانهای چهل ساله انقلاب حفاظت خواهدکرد
4.گزینه قطعى ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینههاست، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: اولا جنگى نخواهد شد ثانیامذاکره وکنارآمدن با دولتمردان آمریکا سم است خصوصا اینکه مذاكره با دولت كنونى آمریكا سمّ مضاعف است،لذاتنها راه براى عبور قدرتمندانه در مقابل تهاجم همهجانبه دشمن، حفظ وحدت، پیشتاز بودن مسؤولین وفرماندهان جنگ اقتصادى در عرصه مواجهه با دشمن، كارآمدسازى دستگاههاى اجرایى از طریق میدان دادن به نیروهاى جوان انقلابى و مدیران متعهد و حذف مقررات دست وپاگیر ادارى است كه مىتواند نقش مهمى در عبور از این گردنه حساس انقلاب باشد.{تکبیرنمازگزاران}
مقام معظم رهبری جهت مقابله با طرح آمریكا، وظایف را هم متوجه قواى سه گانه دانستند وهم مردم که به11مورد ازوظایف مسؤولین و5 مورد هم از وظایف مردم ،اشاره فرمودند: ۱- رفع موانع «رونق تولید» بهعنوان كلید حل بسیارى از مشكلات كشور۲- «اعتماد به جوانان» بهعنوان راهحل اصلى مشكلات كشور۳- رفع نیازهاى واحدهاى تولیدى تعطیل شده۴- تلاش برنامهریزى شده وبىوقفه براى خودكفایى بهویژه در زمینهى كشاورزى ۵- «سهولت كسبوكار» بهعنوان دستور كار عمومى قوا ۶- اولویت بخشى به بخش كشاورزى ۷- استفاده از خلاقیت نیروى انسانى كشور۸- رونق بخشیدن به تولید و راه اندازى كارخانهها۹ – مسكنسازى بهعنوان رشتهاى كارآفرین۱۰- مقاومسازى اقتصاد۱۱- براى اصلاح امور نباید چشم به خارج دوخت.
وظایف مردم در راستاى مقابله با طرح آمریكا نیز آخرین موضوعى بود كه رهبر معظم انقلاب در قالب مواردى مانند؛ ۱- خرید محصولات داخلى و استمرار حمایت از كالاى ایرانى ۲- پرهیز از اسراف۳- توجه نكردن به شایعات در فضاى مجازى ۴- زیادهروى نكردن در خرید۵- كمك به رونق تولید مورد اشاره قرار دادند.
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمة اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*