اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: یکی از خواسته های برحق مردم ازتمام قوا ،برقراری عدالت است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: یکی از خواسته های برحق مردم ازتمام قوا ،برقراری عدالت است

نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته اولین جمعه تابستان  ۹۸ وآخرین جمعه فصل بهار،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱ اگر بخواهیم به سوی جامعه اسلامی برویم، باید حیا و شرم مطلوب را در خودمان نهادینه کنیم

۲– حیا از مردم نیز جزو اقسام پسندیده حیا محسوب می‌شود.

۳- افرادی که دارای عزت نفس هستند و ازشخصیت والایی برخوردارند، برای وجودخود ارزش و احترام قائلند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱چه خصوصیتى در شهیدبهشتى وجود داشت که او را شاخص جبهه انقلاب قرار داد؟

۲– دستگاه قضا در مبارزه با فساد و اقامه عدالت نقشى پررنگ و تعیین‌کننده دارد.

۳– حضرت معصومه (س)بهترین الگوى تربیتى فرهنگى و دینى براى دختران جامعه اسلامى ما است.

۴-ساکنین بخش فشافویه به ایجادمرکزبازیافت زباله درهوشنگ آباد رضایت ندارند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*& 

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_0036

 قَالَ الصّادقُ علیه‌السلام: اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ وَ دَعْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ. (تحف‌العقول، ص۳۶۱)

امام صادق علیه‌السلام فرمود: از خدا اندکى هم که باشد، پروا کنید؛ و میان خود و خدا پرده‌‏اى، هرچند نازک، بگذارید.

بحث ما راجع به «حیاء» بود. عرض کردم یکی از مشکلات اساسی جامعه ما، همین مسأله رواج بی‎حیایی در روابط گوناگون دیداری، گفتاری و شنیداری است. روایاتی هم در این رابطه به محضرشما تقدیم کردم. روایت از علی(علیه‎السلام) بود که فرمودند: «اعقل الناس احیاهم»عاقل‎ترین مردم، باحیاترین آنها است.

 ما اگر بخواهیم به سوی جامعه اسلامی برویم، باید حیا و شرم مطلوب را در خودمان نهادینه کنیم منظور این نیست که فقط از گناه شرم داشته باشیم که این مرتبه نخست حیاست بلکه هرچه را عقل ناپسند می‌داند و عرف متدینان آن را نامطلوب می‌شمرد، عرفی بر مبنای عقل یا نقل است، از آنان هم باید حیا داشت.

بحث امروزما مربوط به اقسام حیا هست

قسم اوّل حیا از مردم «حیاءمن الخلق» است

حیا از مردم نیز جزو اقسام پسندیده حیا محسوب می‌شود، که انسان، برخی اعمال زشت و ناپسند را به‌خاطر اینکه در جامعه و مردم، بدنام نشود ترک می­‌کند، چنانچه خداوند در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه نسا می‌­فرماید: «یَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ …؛ اعمال زشت خود را از مردم پنهان می‌دارند»

روایت از علی(علیه‎السلام) است که حضرت فرمود: «شر الأشرار من لا یستحیی من الناس»{غررالحکم، ص۲۵۷}یعنی اگر بخواهیم انسان‎ها را دسته‎بندی کنیم و بگوییم یک دسته اشرار هستند، در برجسته‎ترین آنها از نظر شرارت آن شخصی است که از مردم خجالت نکشد؛

 قسم دوم؛ «حیا من النفس» است.

طبیعت انسان ‎طوری است که خودش از خودش و وجدان خویش خجالت می کشد، شرم و حیا داشته باشد و از ارتکاب اعمال خلاف شرع و قانون در جاهای خلوت، خودداری کند حتی در محاورات عرفی ما هم هست. امر قبیحی که از او سر زد و بعد سر عقل آمد، عقلش او را نکوهش می‎کند. این همان نفس لوّامه است. خودش خودش را سرزنش می‎کند.

به‌طوری‌که امام علی(ع) آن‌ را از بهترین نوع حیا معرفی می‌کندآنجایی که انسان از شاهدی درونی که غیر مشهود است حیاء می کند، زیباترین قسم حیاء است. زیباترین قسم حیاء، حیاء من النفس است.

روایت از علی(علیه‎السلام) است که فرمودند: «حیاء الرجل من نفسه ثمره الإیمان»{  غررالحکم، ص  ۸۹}است که می‎فرماید: «من تمام المروءه أن تستحیی من نفسک»{غررالحکم، ص۲۳۶‎}مروت ومردانگی این است که از خودت خجالت بکشی. حتی تعبیر این است که می‎فرمایند: « أَحْسَنُ الْحَیاءِ اسْتِحْیاؤُک مِنْ نَفْسِک »{غررالحکم، ص۲۵۷}غایه الحیاء أن یستحیی المرء من نفسه»{ غررالحکم، ص۲۳۶} نیکوترین حیا، حیای از خویشتن است.

IMG_0043

افرادی که دارای عزت نفس هستند و ازشخصیت والایی برخوردارند، برای وجود خود ارزش و احترام قائلند. همچنان که نزد دیگران از انجام بعضی از کارها شرم دارند، در خلوت نیز از زشتی ها دوری می کنند.این دو قسم خیلی واضح است وپیچیدگی ندارد فرد از خودش یا ازدیگری که اورا میبیند حیا میکند ان شاءالله اقسام دیگر را که اهمیت بیشتری دارد به محضر شما تقدیم خواهم کرد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

قِیلَ لِامامِ الصّادقِ(ع) مَا الْمُرُوَّهُ؟ فَقَالَ علیه‌السلام: لَا یَرَاکَ اللَّهُ حَیْثُ نَهَاکَ وَ لَا یَفْقِدُکَ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکَ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹)

از امام صادق علیه‌السلام پرسیده شد: مردانگى چیست؟ فرمود: خدا تو را آنجا که منع کرده، نبیند و آنجا که امر کرده، گم نکند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جمعه ۷ تیر ۲۴ شوال انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یارانش (۱۳۶۰ش) // روز قوه قضاییه // 

هفتم تیرماه، سالروز شهادت شهیدبهشتى و ۷۲ نفر از یاران مخلص امام و انقلاب است. واقعه‌اى که به حق عاشوراى انقلاب نام گرفت، با ۷۲ شهیدش و شهید شاخصش که سیدالشهداى انقلاب اسلامى شد.

شهید مظلوم آیت‌الله سید محمد حسینى بهشتى، از شخصیت‌هاى تراز اول انقلاب و نظام اسلامى است که شناخت ابعاد وجودى این شهید مظلوم همچنان نیاز به کند و کاو جستجوگرانه و همه‌جانبه دارد

چه خصوصیتى در شهیدبهشتى وجود داشت که او را شاخص جبهه انقلاب قرار داد؟

نبوغ و استعداد و حافظه شگفت‌انگیزى داشت، از خاندان علم و اجتهاد و برخاسته از دودمان برجسته و اصیل بود،علاوه بر نیل به اجتهاد، در علوم جدید نیز به مدارج عالى رسیده بود، زبان عربى و انگلیسى و آلمانى را به‌خوبى مى‌دانست،افزون بر تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه، مدت‌ها در آلمان، مرجع اهل علم و دانش و فضیلت و پناه جستجوگران حقیقت بود.

اما اینها اورا شاخص نکرده بود ویژگیهای خاص دیگری در وجود او بود که اورا یک انسان شاخص کرده بود،من فقط به سه مورد اشاره میکنم:

IMG_0047

اول:طهارت روح و نزاهت نفس او بود

اویک انسان خود ساخته و پاک نهاد بود که کشاکش حادثه‌ها، و تحول شرایط زیست و زندگى، حتى در خارج از کشور، وى را از مسیر زیست اسلامى و زیّ طلبگی خارج نکرد.

دوم:قاطعیت و صلابت در پاسدارى از آرمان‌ها و پافشارى برآن‌ها

وى علیرغم روح بلند و روحیه پدرانه اش، ذره‌اى از ارزش‌هاى انقلاب اسلامى کوتاه نمى‌آمد. از جاده ادب و تقواى کلامى خارج نشد اما اندک لحظه‌اى از ارزش‌هاى انقلاب در مواجهه با التقاط و تحجر، دست برنداشت و در این‌راه تهمت‌ها و دروغ‌ها و ناسزاها را به جان خرید.

سوم: «دشمن‌شناسى‌بى‌نظیر» و «بصیرت انقلابى»

او دشمن را با همه نشانه‌ها و روش‌ها و شگردهایش خوب مى‌شناخت. جاى دوست و دشمن را عوض نمى‌کرد. به‌خاطر همین دشمن‌شناسى‌اش بود که نامهربانى‌هاى دوستان انقلابى را تحمل مى‌کرد و همواره نوک پیکان حملاتش دشمن اصلى؛آمریکا بود. فتنه‌ها ى رنگارنگ موجب نمى‌شد او دشمن را گم کند جبهه‌ى خودى را نشانه برود.

اما نکته ای که میخواهم عرض کنم این است: یکی از خواسته های برحق مردم برقراری عدالت است اما نباید عدالت را صرفا وظیفه‌ى یک نهاد خاص در حکومت دانست، بلکه همه‌ى تصمیم‌گیرندگان و مدیران و مجریان و سیاست‌گذاران و مشاوران نیز علاوه بر قضات و ناظران و…باید پایبند به عدل و اقامه‌کننده‌ى عدل و مبارزه‌کننده‌ى با ظلم باشند. اما دستگاه قضا با این‌که مساوى با همه‌ى حکومت نیست اما در مبارزه با فساد و اقامه عدالت نقشى پررنگ و تعیین‌کننده دارد.

توجه به این نکته هم لازم است که فساد منحصر در فساد اقتصادى نیست. گونه‌هاى مختلفى از فساد در جامعه بروز و ظهور یافته است ازجمله فساد اقتصادى، فساد و معضلات اجتماعى، فساد اخلاقى و… باعث شده است که مسأله مبارزه با مفاسد در راس دستورات و وظایف دستگاه قضا در دوران کنونى قرار گیرد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

شنبه ۸ تیر ۲۵ شوال شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع) (۱۴۸ ق)  

 زندگى ائمه(ع) در حقیقت مثل زندگى یک انسان است؛ انسانى که ۲۵۰ سال – از سال ۱۰ هجرى، سال رحلت پیغمبر (ص) تا سال ۲۶۰ هجرت، سال شهادت امام عسکرى(ع) و شروع غیبت امام زمان(عج) – عمر کرده است. یعنى اگر ائمه ما(ع)، به جاى یازده نفر- از امیرالمومنین(ع) تا امام عسکرى(ع) – یک نفر بودند، به همین شیوه‌اى عمل‌کردند که اکنون در زندگى ائمه یازده گانه مشاهده مى‌کنیم.

با این نگاه، زندگى امام سوم، سیدالشهداء(ع)، یک فصل از زندگى انسان ۲۵۰ساله است و زندگى امام صادق(ع) نیز فصلى دیگر و زندگى هر کدام از ائمه(ع) سایر فصل‌هایش، که همه در حقیقت فصول مرتبط و هماهنگِ زندگى یک انسان است. ازاین‌رو صلح امام حسن(ع) با معاویه و جنگ امام حسین(ع) با یزید، دو کارِ مکمل هم هستند و نه ضد هم؛ هر دو بر طبق یک هدف و غایت ولى متناسب با شرایط منطقى زمان و اوضاع اجتماعى شان انجام گرفته است.

در زندگى امام صادق(ع) نیز دو بخش جداى از هم و بى‌شباهت وجود دارد: یکى ۱۸ سال اول که حضرت با بنى امیه روبه‌روست؛ یکى هم ۱۶ سال بعد و رویارویى با بنى عباس. با این‌که این دو مرحله با یکدیگر متفاوت هستند ولى با هم متناقض نبوده و بلکه مکمل هم و در حقیقت تشکیل دهنده‌ى یک زندگى نوین و کامل مى‌باشند. حیات طیبه امام صادق(ع) در دوره چهارم ۲۵۰ سال قرار گرفته است.

 قَالَ الصّادقُ علیه‌السلام: مَنْ مَلَکَ نَفْسَهُ إِذَا غَضِبَ وَ إِذَا رَغِبَ وَ إِذَا رَهِبَ وَ إِذَا اشْتَهَى حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ(تحف‌العقول، ص۳۶۱)

امام صادق علیه‌السلام فرمود: آن‌کس که هنگام خشم، طمع، ترس، و خواهش نفس خویشتن‏‌دار باشد، خدا بدنش را بر آتش حرام می‌کند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

پنجشنبه ۱۳تیر ۱ذی‌القعده ولادت حضرت معصومه(س) دختر گرامی امام موسی کاظم(ع)(۱۷۳ ق)- روز دختران // آغاز دهه کرامت

اولین روز ماه ذى القعده سال ۱۷۳ه. ق، زادروز کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) است؛ بانویى که زندگانى سراسر الهى و دینى‌اش و تربیت در دامان امامت و ولایت، آن حضرت را به الگو و اسوه ایى دینى براى دختران جامعه اسلامى در تمامى دوران‌ها تبدیل نموده است. در این روزگار حساس که دشمنان، عقیده و تفکر دختران مسلمان و متعهد و عفیف ما را با شبهات و افکار و تبلیغات دروغین و با ابزار تهاجم فرهنگى هدف قرار داده‌اند، تبعیت از آن بانوى گرامى بهترین الگوى تربیتى فرهنگى و دینى براى دختران جامعه اسلامى ما است. والاترین آموزه‌هاى اسلامى همچون عفت و حیا و پاکدامنى که بایسته و شایسته زن مسلمان است را به‌خوبى فراگرفته و در رفتار و گفتار و کردار خود به حد اعلا رساندند. تجلى این صفات به آن اندازه است که آن حضرت از زبان ائمه معصومین(ع) بدین القاب نامگذارى و ستایش شده‌که حاکى از طهارت روحى و کمالات خاص آن حضرت است.

درپایان امام جمعه محترم دررابطه با ایجاد مرکز بازیافت زباله تهران در هوشنگ آباد از توابع حسن آباد مطالبی ایراد فرمودند وگفتند ایجاد این مرکز مشکلاتی را برمشکلات قبلی منطقه خواهد افزود لذا مردم منطقه با این امر رضایت نخواهند داد لذا از مسؤولین تقاضا داریم با کارشناسی بیشتر این موضوع را مورد تجدید نظر قرار دهند.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

IMG_0044

لازم به ذکر است به مناسبت هفته قوه قضائیه دکتر ابوالقاسم بازیار ریاست محترم دادگاه عمومی بخش فشافویه در مراسم نمازجمعه به ایراد سخن پرداختند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --