اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: جمهورى اسلامى ایران باید در مورد شروطى که براى اروپاییان مطرح کرده، قاطع و شفاف عمل کند

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: جمهورى اسلامى ایران باید در مورد شروطى که براى اروپاییان مطرح کرده، قاطع و شفاف عمل کند

نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته بیست ویکم تیرماه سال ۹۸،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱قسم پنجم از حیاء«حیاء من الائمه»است .

۲– چرا ائمه علیهم السلام توسلات مارا پاسخ نمیدهند؟؟

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱تجمعات مردمی درسراسر کشور،نشان دادکه مردم متدین ماخواهان عفاف و حجاب در جامعه هستند.

۲– در آندلس هشتصد سال مسلمانان حکومت کردند اما چرا بعداز ۸۰۰سال سقوط کردند؟!

۳– هجرت امام رضا (ع)به ایران ، ایران را به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» تبدیل نموده است.

۴- شوراى نگهبان مانع ورود ناخالصى قانونى به ارکان نظام مقدس جمهورى اسلامى است.

۵-گام دوم ایران‫ در برابر بدعهدى اروپادرست بود،اما میتوانست قویترباشد!!                                                        

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_0067

 اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله

رُوِیَ اَنَّهُ سُئِلَ عَنِ عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا عَلَیهماِ السَّلامُ عَن خِیارِ العِبادِ، َعَلَیهماِ السَّلامُ:اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا»
از امام رضـا(ع) دربـاره بهتـریـن بنـدگـان سـوال شـد.
فـرمـود: آنان که هر گاه نیکـى کنند خـوشحال شوند, و هرگاه بدى کنند آمرزش خـواهند, و هر گاه عطا شـوند شکر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر کنند, وهر گاه خشم کنند در گذرند.

بحث ما راجع به «حیاء» بود. گفتیم اگر بخواهیم به سوی جامعه اسلامی برویم، باید حیا و شرم مطلوب را در خودمان نهادینه کنیم

چهار قسم از اقسام حیاءرو عرض کردم قسم اوّل حیا از مردم «حیاءمن الخلق» بودوقسم دوم هم«حیا من النفس»قسم سوم/«حیاء من الملائکه» وچهارم هم «حیاء من اولیاء الله» که گفتیم طبق روایات هرروز اعمال ما به پیامبر عرضه میشود.

اماقسم پنجم: «حیاء من الائمه»

ابتدااین آیه شریفه را که هفته گذشته هم عرض کردم ، می‎خوانم که می‎فرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»{ سوره التؤبه، آیه ۱۰۵}

اینجا در ذیل آیه روایتی داریم از امام صادق(علیه‎السلام) که فرمودند: «سُئِل الصادق(علیه‎السلام) عن هذه الآیه فقال: وَ الْمُؤْمِنُونَ هُمُ الْأَئِمَّه»{ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۵۱}  شاهدان بیشتر شدندعلاوه بر خدا وپیامبران، ائمه هم می‎بینند. ما روایات زیادی داریم که گناه نکن، با این گناهانت داری پیغمبر را اذیت می‎کنی، چون می‎بیند. امام زمان(صلوات‎الله‎علیه) را اذیت نکن! او دارد می‎بیند.

عبدالله بن ابان ، پیش امام هشتم(علیه‎السلام) جایگاهی داشت، ایشان نقل می‎کند: «کَانَ مَکِیناً عِنْدَ الرِّضَاعلیه ‏السلام قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَاعلیه‏ السلام ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی» به حضرت گفتم: آقا برای من و زن و بچه‎ام دعا کنید! دیدید می‎گویند: «التماس دعا!» گفت: برای خودم و زن و بچه‎ام دعا کنید! «فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ» من این کار را نمی‎کنم؟ «وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ» تمام کارهایی که تو و زن و بچه‎ات می‎کنید صبح و شب همه به من عرضه می‎شود.

«قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِکَ» در دلم گفتم خیلی عجیب غریب شد، ما تا حالا نمی‎دانستیم که هر کاری خودمان و زن و بچه‎مان می‎کنیم همه را خدمت آقا عرضه می کنند! می‎گوید: همین که در ذهنم گذشت، همان‎جا ذهنم را خواند. همان عمل باطنی من و ذهنی من را هم دید. «فَقَالَ لِی أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» حضرت فرمود: تو قرآن نمی‎خوانی؟ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون»{ الکافی، ج۱، ص۲۱۹}تو قرآن نمی‎خوانی؟ متن آیه قرآن است. همان‎جا عملاً به او نشان داد که همین که در ذهنت آمد جوابت را دادم. تا در ذهنم آمد بلافاصله حضرت گفت: مگر تو قرآن نمی‎خوانی؟ اینها یک دسته خیلی روشن از آیات و روایات بود.

توجه داشته باشید، یک وقت هست که فرشته‎ها مأمور هستند اعمال ما را گزارش کنند، اینجا بین عمل زشت من و اطّلاع امام یک واسطه هست، مثل این که گزارش می‎کنند، می‎نویسند و می‎برند به پیامبر می‎دهند. یک وقت هست که خود عمل را می‎برند، هم آیه و هم روایات این را می‎گویند. ما خودِ کار تو را می‎بینیم، این خیلی مسأله مهمّی است.

«وَ قُل اعمَلوا فَسَیَری اللهُ» خدا، پیغمبر و ائمه عملت را می‎بینند، نه اینکه برای آنها گزارش می‎کنند، در تمام روایات هم این آمده است. همان هم که آمد پیش امام هشتم(علیه‎السلام)، امام به او گفت: ما اعمال شما را می‎بینیم، همین که در ذهن فرد، این مسأله خیلی عجیب آمد، امام به او فهماند که من ذهن تو را دیدم. آن چیزی که در ذهن تو گذشت، همین الآن دیدم.

IMG_0073

در اینجا می‎خواهم نکته‎ای بگویم. بعضی می‎گویند: چرا ائمه جوابم را نمی‎دهند؟ باید به آنها گفت:با این رفتار وکردار ی دارید چگونه جواب بدهند!!؟؟با این حرف‎هاو با این کارها چه توقّعی داری؟! خیلی آقا هستند، واقعاً خیلی بزرگ هستند. از خودت حیاء نمی کنی، از مردم حیاء نمی‎کنی، حدّاقل از اینها حیاء کن.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

جمعه ۲۱ تیر قیام خونین مسجدگوهرشادمشهدعلیه کشف حجاب (۱۳۱۴ ش)- روز عفاف و حجاب //

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

چند تا نکته عرض کنم:

۱-حجاب دراسلام اهمیت ویژه ای داردوازنصوص قرانی است .به همین خاطرمسائل ریزدرباره ی حجاب درقران کریم مطرح شده تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می دانددین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی و تحکیم بنیان خانوادگی و عفت و اخلاق اجتماعی بر زن واجب فرموده است و حضرت یوسف و مریم را به عنوان اسوه های عفاف و پاکی معرفی نموده است،

۲- تجمعات مردمی را در سراسر کشور برگزارشد این در حالیست که نیز مردم با وجود گرمای هوا استقبال بسیار گسترده‌ای از این برنامه‌ها داشتند و نشان دادند که مردم متدین ما خواهان عفاف و حجاب در جامعه و جامعه‌ای عفیف و پاک هستند و این مسئولین هستند که باید پاسخ دهند که چرا در اجرایی کردن قوانین مربوط به عفاف و حجاب کوتاهی می‌کنند و این قوانین اجرا نمی‌شود؟ به طور مثال در سال ۹۴ وزارت کشور بخشنامه‌ بسیار خوبی را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کرد. در خصوص رعایت پوشش حجاب کارمندان زن و مرد اما در بسیاری از ادارات این قانون اصلا اجرا و رعایت نمی‌شود.

 ۳-در سال ۱۳۱۴ چه اتفاقی افتاد؟؟شما ببینید، این چقدر رسواست که یک پادشاهی، یکباره لباس ملی یک کشور را عوض کند. شما به اقصی نقاط دنیا مثل هند توجه کنید، می بینید ملت ها لباس ملی خود را دارند و به آن افتخار هم می کنند و از آن احساس سرشکستگی هم نمی کنند، ولی آنها آمدند یکباره لباس ملی این ملت را ممنوع کردند، چرا؟ گفتند چون با این لباس نمی شود ترقی کرد.،

۴-امروزهم عده ای تلاش میکنند یک ولنگاری خاصی در جامعه به وجود بیاورند ما حجابمان وعفت و دینمان ارزان تمام نشده است. یک وقت یک چیزی ارزان درمی‌اید. ارزان هم می‌رود. اما یک چیزی که با کتک خوردن ابوذر به دست آمده است. با پاره شدن لب پیغمبر به دست آمده است. با شکافته شدن مغز امیرالمومنین به دست آمده است. با گلوی علی اصغر به دست آمده است. بادست ابوالفضل به دست آمده است. با کتک‌هایی که انقلابیون در زندان‌های شاه خوردن به دست آمده است. با صد هزار و بیش از صدهزار شهید به دست آمده است. جمعه ۲۱ تیر « عفاف و حجاب‌، امنیت اجتماعی، وصیت شهیدان» نام گذاری شده است.وصیت شهداست

در آندلس هشتصد سال مسلمانان حکومت داشتند. در سال ۹۲ هجری، آندلس یعنی اسپانیای امروزی فتح شد و در سال ۸۹۸ سقوط کرد. یعنی ۸۰۶ سال مسلمانان در اسپانیای فعلی حکومت داشتند. صدها خلیفه آمدند و رفتند، بنی امیه و بنی عباس گرچه گاهی خودشان بی‌کفایت و اهل فساد بودند اما به هر حال هشتصد سال؛ یعنی هشت قرن حکومتشان دوام آورد. مسیحی‌ها چه کارکردند که این جامعه را از اسلام به مسیحیت برگرداندند؟ مسلمانان را مجبور کردند که مسیحی شوند، به وسیله فساد، کاباره‌ها، مراکز شراب، کلوپ‌های شبانه، گسترش زنان و دختران زیبای مسیحی در پارک‌ها، هویت جوان مسلمان را گرفتند و به راحتی بر او حاکم شدند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

یکشنبه ۲۳ تیر ۱۱ ذی‫القعده ولادت پیشوای هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(۱۴۸ ق) //

 در زندگى امام رضا(ع)، بخش هجرت ایشان به خراسان از مهم‫ترین مباحث تاریخ ائمه اطهار(ع) است. هرچند در نگاه ابتدایى، قضیه حرکت حضرت از مدینه به مرو، از تدابیر و توطئه‫هاى طاغوت زمان بود و على القاعده اقدامى خصمانه و تهدیدآمیز به شمار مى‫آمد اما با گذر زمان و روشن شدن ابعاد بیشتر، متوجه مى‫شویم که حرکت حضرت، در حقیقت هجرتى سرنوشت ساز و تمدن ساز بوده است و عامل توسعه جغرافیاى سیاسى، فرهنگى و اجتماعى شیعه شده است و عملا ایران وسیع را با تمام امکانات و ظرفیت‫هایش به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» تبدیل نموده است.

هجرت امام رضا(ع) به ایران کاملاً آگاهانه بود و حضرت(ع) مى‫دانستند که آثار هجرتشان چیست و چه پیامدها و نتیجه‫هاى مؤثرى در حرکت کلى ائمه(ع) در راستاى تشکیل حکومت جهانى اسلامى خواهد داشت. این‫که در زیارت جامعه کبیره داریم «رَأْیُکُمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَ حَزْمٌ» به این معناست که رأى و نظر و مواضع حضرات معصومین(ع) همواره عالمانه، بدون شتابزدگى و انفعال، و هم‫چنین حازمانه یعنى دوراندیشانه و آینده نگرانه است و هجرت رضوى یکى از مصادیق بارز این فراز از زیارت است.

IMG_0077

بر اساس برخى نقل‫ها، امام رضا(ع) بعد از هجرت خودشان امام‫زادگان را نیز دعوت کردند؛ یعنى هجرت امام‫زاده‫ها، ادامه مهاجرت امام رضا(ع) است. جامعه‫ى شیعه و فرهنگ تشیع، گرد امام‫زاده‫ها شکل مى‫گیرد.در دورترین روستاهاى ایران امام‫زاده‫هایى وجود دارد که اصلاً دین مردم آن روستاها به آن امام‫زاده بستگى دارد؛ و اگر این امام‫زاده‫ها نبودند تاریخ و فرهنگ دین‫دارى مردم تغییر مى‫کرد و این امر نیز، یکى از آثار هجرت امام رضا(ع) بوده که اثر عمیقى بر فرهنگ جامعه ما بر جاى گذاشته است تا جایی که مقام معظم رهبری میفرمایند:«انقلاب ما در حقیقت میراث على بن موسى الرضا(ع) است»

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

چهارشنبه ۲۶ تیر سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان

۲۶تیر سالروز آغاز به کار اولین دوره نهاد ارزشمند و انقلابى شوراى نگهبان در سال ۱۳۵۹ است. شورایى که در آخرین روز بهمن ماه ۱۳۵۸ فرمان تأسیس آن از سوى حضرت امام خمینى(ره) آن حکیم خوش ضمیر انقلاب صادر شد و پس از معرفى شش تن از فقهاى صاحب نام، نهایتا در ۲۶ تیر ماه ۱۳۵۹شروع بکار کرد و با گذشت ۳۹ سال از فعالیت‫بى‫وقفه و دلسوزانه آن، شاهد برکات‫بى‫شمار آن به‫ویژه در مراحل و دوره‫هاى حساس انقلاب بوده ایم.

اصطلاح شوراى نگهبان در بسیارى از کشورهاى جهان که قانون اساسى دارند به انحاء مختلف رایج است.

حتی در دوران آغاز مشروطیت (یعنى سال ۱۲۸۵ و ۱۲۸۶ شمسى برابر با ۱۳۲۴ قمرى) پس از نگارش متن قانون اساسى مشخص شد که قانون اساسى مشروطه با ضعف‫هایى جدى مواجه است.  از این جهت بسیارى از علما و مجتهدین خواهان ایجاد متممى براى قانون اساسى شدند.در مباحث متمم اولین اصل به مذهب رسمى کشور پرداخته بود که اسلام و مذهب تشیع بود و اصل دوم آن به ایجاد نهادى توجه کرده بود که امروزه آن‫را شوراى نگهبان مى‫نامیم.

اما متأسفانه این نهاد انقلابی مورد حملات وبی مهری هایی صورت گرفته وصورت میگیرد.این حملات گاه از سوى دشمنانى است که با اسلامیت نظام مخالفت دارند. این افراد شوراى نگهبان را مانع ورود ناخالصى قانونى به ارکان نظام جمهورى اسلامى مى‫بینند و سعى دارند که این نهاد را تضعیف کنند تا از این طریق راه ورود احکام و قوانین غیر اسلامى در کشور باز شود.چون شوراى نگهبان را یکى از عوامل اصلى عدم موفقیت خود در صدمه به اسلامیت و جمهوریت این نظام دیده و به آن حملاتى ناجوانمردانه داشته‫اند.در واقع دشمنى این افراد با نظام اسلامى و قوانین اسلامى است.

اما دشمنى‫ها با شوراى نگهبان گاه دلیل دیگرى نیز دارد و از سوى کسانى است که به هر دلیل مورد تأیید شوراى نگهبان براى ورود به انتخابات‫ها قرار نگرفته‫اند.چنین افرادى نیز گاه دست به تبلیغات سازمان‫یافته علیه شوراى نگهبان مى‫زنند. در حالى که شوراى نگهبان در انجام وظیفه قانونى و شرعى خود اقدام به بررسى صلاحیت‫ها مى‫کند و در صورتى که رعایت عدالت و تقوا را در این بررسى کرده باشدکه شورا در طول سال‫ها نشان داده است که چنین مى‫کند حتى در صورت خطا نیز نباید مورد هجمه و دشمنى قرار گیرد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای کوتاه به گام دوم ایران در برابر بدعهدى اروپا                                                   

 روز یکشنبه مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا درباره عمل به تعهدات برجامى خود پایان یافت. در کنفرانس خبرى مشترک سخنگوى دولت و معاون وزیر امور خارجه و سخنگوى سازمان انرژى اتمى، تصمیمات ایران براى گام دوم این مسیر بیان شد. در این نشست عنوان شد که ایران از این پس به غنى‫سازى ۶۷/۳ پایبند نخواهد بود و سطح غنى‫سازى افزایش پیدا خواهد کرد.

اقدام ایران براى برداشتن گام دوم، در اردوگاه غرب هیاهوى زیادى به راه انداخت؛ داد و قالى که تماماً هدفش تأثیر بر افکار بین‫المللى براى جازدن ایران به‫عنوان خاطى برجام و البته ارعاب ایران براى تردید در این مسیر بود. رییس‫جمهورى فرانسه، ضمن محکومیت اقدام ایران، افزایش غنى‫سازى را نقض برجام دانست. سخنگوى وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه‫اى، از ایران خواست فوراً تمامى فعالیت‫هاى مغایر با توافق هسته‫اى را متوقف کند. واکنش آمریکا اما شاید از این دو هم جالب‫تر بود. آمریکایى که سال گذشته رسماً از برجام خارج شده است، اعلام کرد ایران نباید تعهدات خود را نقض کند و از شوراى حکام آژانس بین‫المللى انرژى اتمى درخواست تشکیل جلسه اضطرارى کرد!

چند نکته عرض کنم:

۱- گام دوم، کوتاه اما در مسیر درست‫

گام دوم، یک قدم کوتاه در مسیر درست است. واز این بابت تشکر میکنیم امااین گام، محافظه‫کارانه برداشته‫شده و مى‫توانست و باید خیلى قوى‫تر برداشته مى‫شد. ایران نیازمند آن است که تعهدات کلیدى در برجام را به سرعت به عقب برگرداند تا هم براى فشارهاى غرب به آن هزینه وارد کرده باشد و هم براى هرگونه مذاکرات احتمالى، دست ایران را پر کند. مى‫توان گفت؛ گام دوم براى این‫که این پیام‫ها را بدهد به اندازه کافى قوى نبود و این ممکن است طرف مقابل را دچار اشتباه محاسباتى کند که ایران در آنچه مى‫گوید چندان جدى نیست. با این حال، مسیر درست انتخاب شده است و تنها راه ایران براى وادار کردن طرف مقابل به تغییر محاسبات، همین کم کردن تعهدات برجامى است منتها درباره سرعت و کیفیت این گام‫ها نظرات متفاوت وجود دارد.

۲-در این مسیر آنچه باعث ایجادانگیزه و تحرک از سوى اروپا مى‫شود، بازگشت ما به اجراى تعهداتمان است، اما طرف مقابل باید متوجه باشد که ایران دیگر حاضر نیست صرفا بر اساس وعده و وعید، تعهداتش را اجرا کند و تنها در صورتى حاضر به بازگشت به تعهدات هستیم که تعهدات طرف مقابل نیز به‫طور کامل عملیاتى شود.

IMG_0080

جمهورى اسلامى ایران باید در مورد شروطى که براى اروپاییان مطرح کرده، قاطع و شفاف عمل کند و به هیچ عنوان از آن‫ها عقب‫نشینى نکند؛ چراکه هرگونه عقب‫نشینى‫بى‫مورد از سوى ایران، اروپا را به اشتباه خواهد انداخت که مى‫تواند بدون اجراى تعهدات خود به عملکرد گذشته‫اش ادامه دهد. بنابراین تا وقتى تعهدات طرف مقابل، اجرایى نشده، ایران نباید انعطاف جدید نشان دهد و هرگونه انعطاف ایران در مورد شروط تعیین شده، اشتباه بزرگى خواهد بود. جمهورى اسلامى ایران باید همچنان بر مواضع خود مبنى بر اجراى کامل برجام توسط اروپا تأکید کند تا طرف مقابل نیز به‫طور شفاف پیام قاطع ایران را دریافت کند.

۳-مرعوب زیاده‫خواهى دشمن نشویم‫

نباید خیلى به تهدیدهاى غرب و اروپا در این مقطع زمانى وزن داد. حتى اگر مکانیسم ماشه فعال هم بشود و قطعنامه‫هاى شوراى امنیت برگردد، وضع تحریم‫ها از این‫که هست بدتر نخواهد شد. امید بستن به این‫که اروپا کارى بکند تنها زمانى معتبر است که کاهش تعهدات برجامى در حوزه‫هاى کلیدى به‫طور قوى و سریع انجام شود. در این صورت مى‫توان امیدوار بود که اروپا در مقابل خواسته‫هاى به حق ایران سر تسلیم فرود آورد.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --