نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته بیست ویکم تیرماه سال 98،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1–قسم پنجم از حیاء«حیاء من الائمه»است .
2– چرا ائمه علیهم السلام توسلات مارا پاسخ نمیدهند؟؟
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1– تجمعات مردمی درسراسر کشور،نشان دادکه مردم متدین ماخواهان عفاف و حجاب در جامعه هستند.
2– در آندلس هشتصد سال مسلمانان حکومت کردند اما چرا بعداز 800سال سقوط کردند؟!
3– هجرت امام رضا (ع)به ایران ، ایران را به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» تبدیل نموده است.
4- شوراى نگهبان مانع ورود ناخالصى قانونى به اركان نظام مقدس جمهورى اسلامى است.
5-گام دوم ایران در برابر بدعهدى اروپادرست بود،اما میتوانست قویترباشد!!
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله
رُوِیَ اَنَّهُ سُئِلَ عَنِ عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا عَلَیهماِ السَّلامُ عَن خِیارِ العِبادِ، َعَلَیهماِ السَّلامُ:اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا»
از امام رضـا(ع) دربـاره بهتـريـن بنـدگـان سـوال شـد.
فـرمـود: آنان كه هر گاه نيكـى كنند خـوشحال شوند, و هرگاه بدى كنند آمرزش خـواهند, و هر گاه عطا شـوند شكر گزارند و هر گاه بلا بينند صبر كنند, وهر گاه خشم كنند در گذرند.
بحث ما راجع به «حیاء» بود. گفتیم اگر بخواهیم به سوی جامعه اسلامی برویم، باید حیا و شرم مطلوب را در خودمان نهادینه کنیم
چهار قسم از اقسام حیاءرو عرض کردم قسم اوّل حیا از مردم «حیاءمن الخلق» بودوقسم دوم هم«حیا من النفس»قسم سوم/«حیاء من الملائکه» وچهارم هم «حیاء من اولیاء الله» که گفتیم طبق روایات هرروز اعمال ما به پیامبر عرضه میشود.
اماقسم پنجم: «حیاء من الائمه»
ابتدااین آیه شریفه را که هفته گذشته هم عرض کردم ، میخوانم که میفرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»{ سوره التؤبه، آیه 105}
اینجا در ذیل آیه روایتی داریم از امام صادق(علیهالسلام) که فرمودند: «سُئِل الصادق(علیهالسلام) عن هذه الآیه فقال: وَ الْمُؤْمِنُونَ هُمُ الْأَئِمَّة»{ بحارالأنوار، ج23، ص351} شاهدان بیشتر شدندعلاوه بر خدا وپیامبران، ائمه هم میبینند. ما روایات زیادی داریم که گناه نکن، با این گناهانت داری پیغمبر را اذیت میکنی، چون میبیند. امام زمان(صلواتاللهعلیه) را اذیت نکن! او دارد میبیند.
عبدالله بن ابان ، پیش امام هشتم(علیهالسلام) جایگاهی داشت، ایشان نقل میکند: «کَانَ مَکِیناً عِنْدَ الرِّضَاعلیه السلام قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَاعلیه السلام ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی» به حضرت گفتم: آقا برای من و زن و بچهام دعا کنید! دیدید میگویند: «التماس دعا!» گفت: برای خودم و زن و بچهام دعا کنید! «فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ» من این کار را نمیکنم؟ «وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ» تمام کارهایی که تو و زن و بچهات میکنید صبح و شب همه به من عرضه میشود.
«قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِکَ» در دلم گفتم خیلی عجیب غریب شد، ما تا حالا نمیدانستیم که هر کاری خودمان و زن و بچهمان میکنیم همه را خدمت آقا عرضه می کنند! میگوید: همین که در ذهنم گذشت، همانجا ذهنم را خواند. همان عمل باطنی من و ذهنی من را هم دید. «فَقَالَ لِی أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» حضرت فرمود: تو قرآن نمیخوانی؟ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون»{ الکافی، ج1، ص219}تو قرآن نمیخوانی؟ متن آیه قرآن است. همانجا عملاً به او نشان داد که همین که در ذهنت آمد جوابت را دادم. تا در ذهنم آمد بلافاصله حضرت گفت: مگر تو قرآن نمیخوانی؟ اینها یک دسته خیلی روشن از آیات و روایات بود.
توجه داشته باشید، یک وقت هست که فرشتهها مأمور هستند اعمال ما را گزارش کنند، اینجا بین عمل زشت من و اطّلاع امام یک واسطه هست، مثل این که گزارش میکنند، مینویسند و میبرند به پیامبر میدهند. یک وقت هست که خود عمل را میبرند، هم آیه و هم روایات این را میگویند. ما خودِ کار تو را میبینیم، این خیلی مسأله مهمّی است.
«وَ قُل اعمَلوا فَسَیَری اللهُ» خدا، پیغمبر و ائمه عملت را میبینند، نه اینکه برای آنها گزارش میکنند، در تمام روایات هم این آمده است. همان هم که آمد پیش امام هشتم(علیهالسلام)، امام به او گفت: ما اعمال شما را میبینیم، همین که در ذهن فرد، این مسأله خیلی عجیب آمد، امام به او فهماند که من ذهن تو را دیدم. آن چیزی که در ذهن تو گذشت، همین الآن دیدم.
در اینجا میخواهم نکتهای بگویم. بعضی میگویند: چرا ائمه جوابم را نمیدهند؟ باید به آنها گفت:با این رفتار وکردار ی دارید چگونه جواب بدهند!!؟؟با این حرفهاو با این کارها چه توقّعی داری؟! خیلی آقا هستند، واقعاً خیلی بزرگ هستند. از خودت حیاء نمی کنی، از مردم حیاء نمیکنی، حدّاقل از اینها حیاء کن.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشروح خطبه دوم:
اوصِيكُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
جمعه | 21 تیر | قیام خونین مسجدگوهرشادمشهدعلیه كشف حجاب (1314 ش)- روز عفاف و حجاب // |
بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.
چند تا نکته عرض کنم:
1-حجاب دراسلام اهميت ويژه اي داردوازنصوص قراني است .به همين خاطرمسائل ريزدرباره ي حجاب درقران كريم مطرح شده تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می دانددین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی و تحکیم بنیان خانوادگی و عفت و اخلاق اجتماعی بر زن واجب فرموده است و حضرت یوسف و مریم را به عنوان اسوه های عفاف و پاکی معرفی نموده است،
2- تجمعات مردمی را در سراسر کشور برگزارشد این در حالیست که نیز مردم با وجود گرمای هوا استقبال بسیار گستردهای از این برنامهها داشتند و نشان دادند که مردم متدین ما خواهان عفاف و حجاب در جامعه و جامعهای عفیف و پاک هستند و این مسئولین هستند که باید پاسخ دهند که چرا در اجرایی کردن قوانین مربوط به عفاف و حجاب کوتاهی میکنند و این قوانین اجرا نمیشود؟ به طور مثال در سال 94 وزارت کشور بخشنامه بسیار خوبی را به همه وزارتخانهها ابلاغ کرد. در خصوص رعایت پوشش حجاب کارمندان زن و مرد اما در بسیاری از ادارات این قانون اصلا اجرا و رعایت نمیشود.
3-در سال 1314 چه اتفاقی افتاد؟؟شما ببینید، این چقدر رسواست که یک پادشاهی، یکباره لباس ملی یک کشور را عوض کند. شما به اقصی نقاط دنیا مثل هند توجه کنید، می بینید ملت ها لباس ملی خود را دارند و به آن افتخار هم می کنند و از آن احساس سرشکستگی هم نمی کنند، ولی آنها آمدند یکباره لباس ملی این ملت را ممنوع کردند، چرا؟ گفتند چون با این لباس نمی شود ترقی کرد.،
4-امروزهم عده ای تلاش میکنند یک ولنگاری خاصی در جامعه به وجود بیاورند ما حجابمان وعفت و دينمان ارزان تمام نشده است. يک وقت يک چيزي ارزان درميايد. ارزان هم ميرود. اما يک چيزي که با کتک خوردن ابوذر به دست آمده است. با پاره شدن لب پيغمبر به دست آمده است. با شکافته شدن مغز اميرالمومنين به دست آمده است. با گلوي علي اصغر به دست آمده است. بادست ابوالفضل به دست آمده است. با کتکهايي که انقلابيون در زندانهاي شاه خوردن به دست آمده است. با صد هزار و بيش از صدهزار شهيد به دست آمده است. جمعه ۲۱ تیر « عفاف و حجاب، امنیت اجتماعی، وصیت شهیدان» نام گذاری شده است.وصیت شهداست
در آندلس هشتصد سال مسلمانان حکومت داشتند. در سال 92 هجری، آندلس یعنی اسپانیای امروزی فتح شد و در سال 898 سقوط کرد. یعنی 806 سال مسلمانان در اسپانیای فعلی حکومت داشتند. صدها خلیفه آمدند و رفتند، بنی امیه و بنی عباس گرچه گاهی خودشان بیکفایت و اهل فساد بودند اما به هر حال هشتصد سال؛ یعنی هشت قرن حکومتشان دوام آورد. مسیحیها چه کارکردند که این جامعه را از اسلام به مسیحیت برگرداندند؟ مسلمانان را مجبور کردند که مسیحی شوند، به وسیله فساد، کابارهها، مراکز شراب، کلوپهای شبانه، گسترش زنان و دختران زیبای مسیحی در پارکها، هویت جوان مسلمان را گرفتند و به راحتی بر او حاکم شدند.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
یکشنبه | 23 تیر | 11 ذیالقعده | ولادت پیشوای هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(148 ق) // |
در زندگى امام رضا(ع)، بخش هجرت ایشان به خراسان از مهمترین مباحث تاریخ ائمه اطهار(ع) است. هرچند در نگاه ابتدایى، قضیه حركت حضرت از مدینه به مرو، از تدابیر و توطئههاى طاغوت زمان بود و على القاعده اقدامى خصمانه و تهدیدآمیز به شمار مىآمد اما با گذر زمان و روشن شدن ابعاد بیشتر، متوجه مىشویم كه حركت حضرت، در حقیقت هجرتى سرنوشت ساز و تمدن ساز بوده است و عامل توسعه جغرافیاى سیاسى، فرهنگى و اجتماعى شیعه شده است و عملا ایران وسیع را با تمام امكانات و ظرفیتهایش به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» تبدیل نموده است.
هجرت امام رضا(ع) به ایران كاملاً آگاهانه بود و حضرت(ع) مىدانستند كه آثار هجرتشان چیست و چه پیامدها و نتیجههاى مؤثرى در حركت كلى ائمه(ع) در راستاى تشكیل حكومت جهانى اسلامى خواهد داشت. اینكه در زیارت جامعه كبیره داریم «رَأْیُكُمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَ حَزْمٌ» به این معناست كه رأى و نظر و مواضع حضرات معصومین(ع) همواره عالمانه، بدون شتابزدگى و انفعال، و همچنین حازمانه یعنى دوراندیشانه و آینده نگرانه است و هجرت رضوى یكى از مصادیق بارز این فراز از زیارت است.
بر اساس برخى نقلها، امام رضا(ع) بعد از هجرت خودشان امامزادگان را نیز دعوت كردند؛ یعنى هجرت امامزادهها، ادامه مهاجرت امام رضا(ع) است. جامعهى شیعه و فرهنگ تشیع، گرد امامزادهها شكل مىگیرد.در دورترین روستاهاى ایران امامزادههایى وجود دارد كه اصلاً دین مردم آن روستاها به آن امامزاده بستگى دارد؛ و اگر این امامزادهها نبودند تاریخ و فرهنگ دیندارى مردم تغییر مىكرد و این امر نیز، یكى از آثار هجرت امام رضا(ع) بوده كه اثر عمیقى بر فرهنگ جامعه ما بر جاى گذاشته است تا جایی که مقام معظم رهبری میفرمایند:«انقلاب ما در حقیقت میراث على بن موسى الرضا(ع) است»
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
چهارشنبه | 26 تیر | سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان |
26تیر سالروز آغاز به كار اولین دوره نهاد ارزشمند و انقلابى شوراى نگهبان در سال ۱۳۵۹ است. شورایى كه در آخرین روز بهمن ماه ۱۳۵۸ فرمان تأسیس آن از سوى حضرت امام خمینى(ره) آن حكیم خوش ضمیر انقلاب صادر شد و پس از معرفى شش تن از فقهاى صاحب نام، نهایتا در ۲۶ تیر ماه ۱۳۵۹شروع بكار كرد و با گذشت ۳۹ سال از فعالیتبىوقفه و دلسوزانه آن، شاهد بركاتبىشمار آن بهویژه در مراحل و دورههاى حساس انقلاب بوده ایم.
اصطلاح شوراى نگهبان در بسیارى از كشورهاى جهان كه قانون اساسى دارند به انحاء مختلف رایج است.
حتی در دوران آغاز مشروطیت (یعنى سال ۱۲۸۵ و ۱۲۸۶ شمسى برابر با ۱۳۲۴ قمرى) پس از نگارش متن قانون اساسى مشخص شد كه قانون اساسى مشروطه با ضعفهایى جدى مواجه است. از این جهت بسیارى از علما و مجتهدین خواهان ایجاد متممى براى قانون اساسى شدند.در مباحث متمم اولین اصل به مذهب رسمى كشور پرداخته بود كه اسلام و مذهب تشیع بود و اصل دوم آن به ایجاد نهادى توجه كرده بود كه امروزه آنرا شوراى نگهبان مىنامیم.
اما متأسفانه این نهاد انقلابی مورد حملات وبی مهری هایی صورت گرفته وصورت میگیرد.این حملات گاه از سوى دشمنانى است كه با اسلامیت نظام مخالفت دارند. این افراد شوراى نگهبان را مانع ورود ناخالصى قانونى به اركان نظام جمهورى اسلامى مىبینند و سعى دارند كه این نهاد را تضعیف كنند تا از این طریق راه ورود احكام و قوانین غیر اسلامى در كشور باز شود.چون شوراى نگهبان را یكى از عوامل اصلى عدم موفقیت خود در صدمه به اسلامیت و جمهوریت این نظام دیده و به آن حملاتى ناجوانمردانه داشتهاند.در واقع دشمنى این افراد با نظام اسلامى و قوانین اسلامى است.
اما دشمنىها با شوراى نگهبان گاه دلیل دیگرى نیز دارد و از سوى كسانى است كه به هر دلیل مورد تأیید شوراى نگهبان براى ورود به انتخاباتها قرار نگرفتهاند.چنین افرادى نیز گاه دست به تبلیغات سازمانیافته علیه شوراى نگهبان مىزنند. در حالى كه شوراى نگهبان در انجام وظیفه قانونى و شرعى خود اقدام به بررسى صلاحیتها مىكند و در صورتى كه رعایت عدالت و تقوا را در این بررسى كرده باشدكه شورا در طول سالها نشان داده است كه چنین مىكند حتى در صورت خطا نیز نباید مورد هجمه و دشمنى قرار گیرد.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
اشاره ای کوتاه به گام دوم ایران در برابر بدعهدى اروپا |
روز یكشنبه مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا درباره عمل به تعهدات برجامى خود پایان یافت. در كنفرانس خبرى مشترك سخنگوى دولت و معاون وزیر امور خارجه و سخنگوى سازمان انرژى اتمى، تصمیمات ایران براى گام دوم این مسیر بیان شد. در این نشست عنوان شد كه ایران از این پس به غنىسازى ۶۷/۳ پایبند نخواهد بود و سطح غنىسازى افزایش پیدا خواهد كرد.
اقدام ایران براى برداشتن گام دوم، در اردوگاه غرب هیاهوى زیادى به راه انداخت؛ داد و قالى كه تماماً هدفش تأثیر بر افكار بینالمللى براى جازدن ایران بهعنوان خاطى برجام و البته ارعاب ایران براى تردید در این مسیر بود. رییسجمهورى فرانسه، ضمن محكومیت اقدام ایران، افزایش غنىسازى را نقض برجام دانست. سخنگوى وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیهاى، از ایران خواست فوراً تمامى فعالیتهاى مغایر با توافق هستهاى را متوقف كند. واكنش آمریكا اما شاید از این دو هم جالبتر بود. آمریكایى كه سال گذشته رسماً از برجام خارج شده است، اعلام كرد ایران نباید تعهدات خود را نقض كند و از شوراى حكام آژانس بینالمللى انرژى اتمى درخواست تشكیل جلسه اضطرارى كرد!
چند نکته عرض کنم:
1- گام دوم، كوتاه اما در مسیر درست
گام دوم، یك قدم كوتاه در مسیر درست است. واز این بابت تشکر میکنیم امااین گام، محافظهكارانه برداشتهشده و مىتوانست و باید خیلى قوىتر برداشته مىشد. ایران نیازمند آن است كه تعهدات كلیدى در برجام را به سرعت به عقب برگرداند تا هم براى فشارهاى غرب به آن هزینه وارد كرده باشد و هم براى هرگونه مذاكرات احتمالى، دست ایران را پر كند. مىتوان گفت؛ گام دوم براى اینكه این پیامها را بدهد به اندازه كافى قوى نبود و این ممكن است طرف مقابل را دچار اشتباه محاسباتى كند كه ایران در آنچه مىگوید چندان جدى نیست. با این حال، مسیر درست انتخاب شده است و تنها راه ایران براى وادار كردن طرف مقابل به تغییر محاسبات، همین كم كردن تعهدات برجامى است منتها درباره سرعت و كیفیت این گامها نظرات متفاوت وجود دارد.
2-در این مسیر آنچه باعث ایجادانگیزه و تحرك از سوى اروپا مىشود، بازگشت ما به اجراى تعهداتمان است، اما طرف مقابل باید متوجه باشد كه ایران دیگر حاضر نیست صرفا بر اساس وعده و وعید، تعهداتش را اجرا كند و تنها در صورتى حاضر به بازگشت به تعهدات هستیم كه تعهدات طرف مقابل نیز بهطور كامل عملیاتى شود.
جمهورى اسلامى ایران باید در مورد شروطى كه براى اروپاییان مطرح كرده، قاطع و شفاف عمل كند و به هیچ عنوان از آنها عقبنشینى نكند؛ چراكه هرگونه عقبنشینىبىمورد از سوى ایران، اروپا را به اشتباه خواهد انداخت كه مىتواند بدون اجراى تعهدات خود به عملكرد گذشتهاش ادامه دهد. بنابراین تا وقتى تعهدات طرف مقابل، اجرایى نشده، ایران نباید انعطاف جدید نشان دهد و هرگونه انعطاف ایران در مورد شروط تعیین شده، اشتباه بزرگى خواهد بود. جمهورى اسلامى ایران باید همچنان بر مواضع خود مبنى بر اجراى كامل برجام توسط اروپا تأكید كند تا طرف مقابل نیز بهطور شفاف پیام قاطع ایران را دریافت كند.
3-مرعوب زیادهخواهى دشمن نشویم
نباید خیلى به تهدیدهاى غرب و اروپا در این مقطع زمانى وزن داد. حتى اگر مكانیسم ماشه فعال هم بشود و قطعنامههاى شوراى امنیت برگردد، وضع تحریمها از اینكه هست بدتر نخواهد شد. امید بستن به اینكه اروپا كارى بكند تنها زمانى معتبر است كه كاهش تعهدات برجامى در حوزههاى كلیدى بهطور قوى و سریع انجام شود. در این صورت مىتوان امیدوار بود كه اروپا در مقابل خواستههاى به حق ایران سر تسلیم فرود آورد.
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمة اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&