اخبار ویژه
خانه / اسلایدر صفحه اول / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آباد:تنفیذحکم ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست،بلکه انجام یک رسالت قانونی است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آباد:تنفیذحکم ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست،بلکه انجام یک رسالت قانونی است.

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته سیزدهم/مردادماه/نودوشش با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

************************************************************************************
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- كمال انسان به دو كلمه است؛يكي عقل؛ ودیگری ايمان!
2- اركان ایمان، چهار چیز است.
3- نشانه انسانیت، عقل اوست ونشانه عقل 10 چیزاست!
************************************************************************************
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1- موضع‌گيرى‌هاى سياسى امامان معصوم(ع)، زمانى براى ما بهتر روشن مى‌گردد كه از شرايط خاص اجتماعى و سياسى آن‌بزرگواران آگاه باشيم.
2- یکی از اصول و اخلاق حرفه ای خبر نگار، ارائه کردن اطلاعات و اخبار صحیح و سازنده است.
3- تأسيس حوزه علميه قم موجب، استقلال فرهنگي ايران شد.
4-تنفیذحکم ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست،بلکه انجام یک رسالت قانونی است.

*************************************************************************************
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-05-05_22-03-00
عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله
قَالَ الرِضا علیه السَّلام:«اِنَّ الصَّمتَ بابٌ مِن اَبوابِ الحِکمَة»سکوت دری از درهای حکمت است. (الکافی/ ج2/ ص113)
كمال انسان به چيست؟ كمال انسان به دو كلمه است؛ حرف حساب هم دو كلمه است: يكي عقل؛ يكي ايمان كمال انسان، عقل و ايمان است. دو حديث امام هشتم دارد: يكي در عقل؛ يكي در ايمان. امام رضا(ع) زندگی خویش را بر این دو محور بنیاد نهاد و ایمان را در چهار ركن اصلی آن به نمایش گذاشت. با نگاهی به سیره آن حضرت(ع) در مواجهات گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و مانند آن می توان دریافت كه آن امام مظهر اكمل و اتم ایمان به خداوند بود. اركان ایمان را در سراسر زندگی خویش چنان كه خود تبیین كرده بود، به نمایش گذاشت. ازنظر آن حضرت(ع) اركان ایمان، چهار چیز است كه عبارت از: توكل بر خدا؛ رضا به قضای خدا؛ تسلیم به امر خدا و واگذاشتن كار به خداست: للایمان اربعه اركان: التوكل علی الله و الرضا بقضاءالله، و التسلیم لامر الله و التفویض الی الله. (تحف العقول، ص445(

ازنظر آن حضرت(ع) اسلام به معنای تسلیم در برابر خداست، ولی هنوز شخص در تسلیم خود به كمال نرسیده است؛ چرا كه تسلیم انسان باید در ایمان وی به تجلی نشیند و ایمانش در تقوای عملی اش مظهریت یابد و این تقوایش می بایست ریشه در معرفت شهودی و یقین قطعی حق الیقینی داشته باشد.
برای این كه تصویری درست و تبیین روشن از حقیقت ایمان از دیدگاه امام رضا(ع) داشته باشیم و سبك زندگی او را بشناسیم و براساس آن سبك زندگی خویش را سامان دهیم، می بایست نگاهی كوتاه وگذرا به برخی از ویژگی های فكری و عملی مومن از دیدگاه آن حضرت(ع) داشته باشیم؛ چرا كه ایمان واقعی در بینش و نگرش شخص ظهور می یابد.
نشانه انسانیت، عقل اوست؛ زیرا هركسی عقل داشت دین و حیا خواهد داشت و انسانی كه با دین و حیاست بهترین سبك زندگی را در دنیا خواهد داشت و رستگاری ابدی را برای خود رقم خواهد زد.
بنابراین عقل، مهم ترین و بزرگ ترین سرمایه بشری است و آن چه روح انسانی را از روح دیگر موجودات جدا می سازد، همین عقل انسانی است كه همه اسمای الهی را در خود سرشته دارد.
امام رضا(ع) در بیان ارزش و اهمیت عقل می فرماید: صدیق كل امرء عقله و عدوه جهله؛ دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست. (تحف العقول، ص 443). بنابراین، كسی كه عقل دارد، همه چیز دارد و كسی كه عقل ندارد و جهل را در خانه اش مهمان كرده، چیزی از انسانیت نخواهد داشت و بهره ای از زندگی نخواهد برد.
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برای عاقل، نشانه های دهگانه ای بیان می كند كه می توان از آن جایگاه و ارزش عقل را نیز به دست آورد.
لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ.
ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى».«تحف العقول، صفحه 443»
امام هشتم حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
1-از او اميد خير باشد
2- مردم از بدى او در امان باشند
عقل كسي تمام نمي‌شود الا به اين امور؛ – ما مختصر قسمتي را مي‌گوييم- اول: «الخير منه مأمول…». شروع مي‌كند به چه كلمه‌اي؟!
3- خير اندك ديگرى را بسيار شمارد
4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد
6ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود
6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود
7ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد
8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد
9ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد
سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟

فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.
فرمود: «العاشرة وما العاشرة». آن آخري اين است: احدي را نبيند…- كلمه‌ي احد چقدر عموم دارد- احدي را نبيند الا اين كه بگويد او از من بهتر است. وقتي به اين جا رسيد، عقل كامل مي‌شود؛ چرا؟ بعد تحليل كرد؛ چون هر كه را ببيني، از دو حال خارج نيست: يا از تو بهتر است، يا از تو بدتر است. آن كسي كه بدتر است، وقتي به او رسيدي، ببين شرّ او ظاهر است، اما لعل خيري در باطن باشد؛ ولي نسبت به خودت، خيرت ظاهر است. شايد آن خير باطني او مقبول درگاه باشد و آن شرّ باطني تو موجب طرد و آن خير ظاهر تو هم مردود باشد. وقتي چنين است، پس آن(انسان به ظاهر) شرّ از من بهتر است.
آنچه در این روایت بیان شده، عقل در برابر جهل است، یعنی عقلی كه انسان به وسیله آن خدا را می شناسد و با آن خصلت های خدایی خویش را بروز و ظهور می دهد و خدایی و متاله می شود و در بهشت رضوان قرار می گیرد. این همان عقلی است كه ارزش بسیار مهمی دارد و باید به آن توجه كرد. این همان عقلی است كه خداوند در انسان به ودیعت نهاده و از انسان خواسته تا آن را به كار گیرد و رستگار شود.

*************************************************************************************
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم
جمعی از شیعیان از راه دور برای دیدار با حضرت رضا علیه السلام به خراسان رفتند. این گروه در حالی که شیعه بودند، ‌به گناهانی هم آلوده بودند. آنها یک ماه در خراسان ماندند و هر روز دو بار به در خانه امام رضا علیه السلام می آمدند. ولی دربان اجازه ورود به آنها نمی داد. سرانجام آنها توسط دربان به امام پیام دادند: از راه دور آمده ایم اگر شما را ملاقات نکنیم، ‌روسیاه خواهیم شد و هنگام مراجعت به وطن، ‌در نزد مردم شرمنده و سر افکنده می گردیم. به ما اجازه ملاقات بده. امام در نهایت اجازه ملاقات دادند. آنها گله کردند: امام فرمودند: این که اجازه ندادم برای این است که ادعا می کنید شیعه حضرت علی علیه السلام هستید ولی دروغ می گویید. شیعه علی علیه السلام، حسن و حسین علیهما السلام و سلمان و ابوذر و مقداد و … بودند. شما مدعی هستید که شیعه امیر مؤمنان علی علیه السلام هستید، ولی در بیش تر اعمال با آن حضرت مخالفت می کنید … آنها بلافاصله توبه حقیقی کردند و پس از آن، امام به آنها توجه بیشتری نشان دادند.» بحارالانوار، ج65، ص 158-159، با تلخیص
قَالَ الرِضا علیه السَّلام:
«مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ»هر که از نفس خویش حساب کشد سود می برد و هر که غفلت ورزد زیان می بیند. (بحار الانوار/ج 75، ص 352)

*************************************************************************************
اما مناسبتها:
جمعه 13 مرداد 11 ذیقعده فرخنده ميلاد حضرت امام على‌بن‌موسى الرضا)ع) (148ه.ق)
در عصر حاضر، آگاهى از زندگانى سياسى و اخلاقى پيشوايان لازم است زيرا آنچه در تاريخ پيامبر(ص) و ائمه معصومين عليهم‌السلام براى ما مهم و آموزنده است، شناخت نوع زندگى و سبك رفتار اجتماعى آن‌بزرگواران و چگونگى موضع‌گيرى اجتماعى و سياسى در برابر حوادث و رخدادهاى اجتماعى است. نوع زندگى و چگونگى موضع‌گيرى‌هاى سياسى امامان معصوم(ع)، زمانى براى ما بهتر روشن مى‌گردد كه از شرايط خاص اجتماعى و سياسى آن‌بزرگواران آگاه باشيم.
*************************************************************************************
سه‌شنبه 17 مرداد 15 ذیقعده شهادت مظلومانه ديپلمات‌ها و شهيد محمود صارمى، خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى در افغانستان به‌دست گروه طالبان (1377 ه.ش) – روز خبرنگار
یکی ابزار مهم و مفید در زمینه آگاهی بخشی و اثر گذاری در حفظ ارزشها و جهت دهی به زندگی اجتماعی و رشد افکار عمومی رسانه های جمعی هستندرسانه ها نقش مهمی در توسعه مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ایفای نقش می‌کنند چه در هنجار چه در ناهنجاری جامعه، و نقش اصلی را خبر نگار ایفا می‌کنند که با رویکرد خود، بسته خبری خود را، در چه سمت و سوی، سوق دهد، لذا رسانه با این همه رویکرد، خبرنگار باید به اصول قانونی و اخلاقی پایبند باشد تا از هنجار جامعه را، به ناهنجاری نکشاند و یا ناهنجاری جامعه را خلاف واقع ترسیم ننماید. یکی از اصول و اخلاق حرفه ای خبر نگار، ارائه کردن اطلاعات و اخبار صحیح و سازنده است، در واقع خبر نگار و رسانه امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات صحیح هستند و یک خبر نگار باید به نحو احسن این اخلاق را عمل کند اگر یک خبر نگار اطلاعات دروغی را منتشر کند باعث گمراه شدن یک ملت شود خداوند در قرآن در این باره می‌فرماید:« إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» [نساء آیه 58] خدا به شما فرمان می دهد که امانتها را به صاحبانشان باز گردانيد، اگر خبرنگاری اطلاعات خلاف واقع به جامعه دهد در امانت خود ،خیانت کرده است.
گروهی نیز برای داغ شدن سایت ، یا روزنامه از هیچ اقدام غیر اخلاقی فروگذاری نمی کنند.
این در حالی است که تجربه نشان داده با گذشت زمان این گونه فضاسازی ها و غوغا سالاری ها توسط این گونه نشریات و سایت ها به دلیل دور شدن از اخلاقیات و معیارهای ایرانی اسلامی پایگاه خود را در جامعه در بین مردم از دست خواهند داد.نقد منصفانه ، انعکاس صحیح مطالب و نیز نقطه نظرات مردم و بیان اقدامات و عملکرد دستگاه های مختلف تأثیر بسزایی در مشارکت عرصه های مختلف خواهد داشت.
*************************************************************************************
چهارشنبه 19 مرداد 17 ذیقعده درگذشت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم(1355 ه‍ .ق)
در سال 1340 ه.ق (1301ه.ش) مدّتي پس از ورود آيت الله حائري به قم، حوزه علميه قم در شرايطي دشوار، به طور رسمي توسط ايشان تأسيس شد. در آن زمان مردم، صاحب عقيده راسخ و ايمان ثابت بودند و نسبت به دين و رجال ديني اهتمام مي ورزيدند و به حاملان دين و طلّاب علوم ديني احترم مي گذاشتند. بنابراين با همّت و تلاش حاج شيخ و كمك و مساعدت مالي و معنوي مردم، روز به روز بر شوكت و اهميت حوزه علميه قم افزوده شد، به طوري كه تعداد طلّاب و علما در اوايل هجرت ايشان به قم به هزار نفر رسيد و حاج شيخ اقدام كرد به تأمين معاش اهل علم و دانش و معرفت و با كفايت و كياست به مديريّت حوزه علميه پرداخت. سلطان احمدشاه آخرين پادشاه قاجاريّه نيز به قم آمده و تأسيس حوزه را به حاج شيخ تبريك گفت.
با تأسيس حوزه، قم از جايگاه سياسي، اجتماعي ممتازي برخوردار گرديدوبا تدبيرهاي حكيمانه حاج شيخ، پايگاه مستحكمي برايحفظ و حراست از فرهنگ اسلام و تشيّع، گشت حوادث سياسي اين دوره و نزديكي قم به مركز، به طور قهري و طبيعي حوزه علميه قم را وارد امور سياسي كرد و اهميّتي مضاعف به اين شهر بخشيد كه پيش از اين سابقه نداشت.
با جان گرفتن دوباره حوزه علميه قم، اين حوزه توانست رقيب جدّي براي حوزه كهن نجف باشد و به طور محسوس از اعتبار جهاني حوزه علميه نجف كاسته شود. تأسيس حوزه علميه قم جان تازه اي به كالبد تشيّع در ايران دميد و كمك شاياني به تعميق مكتب اهل بيت عليهم السلام به خصوص در ايران كرد. با تأسيس حوزه علميه قم، پايگاه اجتهاد در داخل كشور تشكيل شد و در نتيجه تماس نزديك فقهاء با حوادث، تصميم گيري صحيح و مؤثر آنها امكان پذير گرديد.
تأسيس حوزه علميه قم موجب، استقلال فرهنگي ايران شد و علما و فضلاي حوزه علميه سدّي شدند در برابر بيگانگان خارجي و ايادي داخلي آنان مثل رضاخان و خلفش محمدرضا كه در نهايت حوزه علميه قم بر دودمان پهلوي پيروز شد.
*************************************************************************************
اشاره ای به مراسم تنفیذحکم رئیس جمهورتوسط مقام معظم رهبری
طبق بند نهم از اصل يكصد و ده قانون اساسى، با امضاى حكم رياست جمهورى توسط رهبرى معظم انقلاب، اين مقام اجرايى كشور براى ۴ سال ديگر رسماً اعتبار و مشروعيت پيدا مى‌كند. و تا وى رأى مردم را تأييد و حكم رياست جمهورى را امضا نفرمايند، طبق قانون، مقام رياست جمهورى هيچ صلاحيت و اعتبارى براى ايفاى نقش تحت عنوان رئيس‌جمهورى كشور را نخواهد داشت.
يكى از اساسى‌ترين و بنيادى‌ترين مراسماتى است كه عالى‌ترين مقام پس از رهبرى نظام، در ضمن مفتخر شدن به تأييد رهبرى انقلاب، نوعى ميثاق و تعهد نيز مى‌دهد كه در مدت چهارساله، كليه مواضع و جهت‌گيرى‌ها و رويكرد برنامه‌اى و راهبردى خود و دولت را با محوريت نظام يعنى منويات و هدايتهاى راهبردى رهبرى فرزانه انقلاب تنظيم نمايدو طبق تعبير امام خمينى(ره) تا زمانى رئيس جمهورى مورد تأييد و در نهايت مشروعيت دارد كه در مسير اسلام و ارزشهاى انقلاب قرار داشته باشد و الا تنفيذ برداشته مى‌شود و اين تعبير گوياى اين معناست كه حكم تنفيذ صرفاً كليد خوردن يك دوره چهارساله نيست بلكه نوعى نظارت دقيق تا پايان هر دوره مى‌باشد، نظارتى از نوع نظارت استصوابى و بلكه عميق‌تر و نافذتر، از ناحيه رهبرى انقلاب؛ و لذا همواره انتظار مى‌رفته است كه رئيس جمهور طبق قانون، خود را پاسخگوى نظرات و منويات رهبرى نظام بداند{تکبیرنمازگزاران}از اين‌روى حكم تنفيذ را نه يك حكم تشريفاتى بلكه انجام رسالتى قانونى در چارچوب اختيارات اول شخص كشور، رهبرى انقلاب در نظارت نافذ و قاطع بر قوه مجريه و دولت اسلامى مى‌دانيم.
چنان‌كه تحليف نيز يك سوگند ساده و فرمايشى و تشريفاتى نيست زيرا تحليف بعد از آن‌كه مهر تأييد بر رأى ملت و امضاء مشروعيت دولت توسط رهبرى معظم انقلاب صورت گرفت، پاسخ متقابلى است از ناحيه رئيس جمهور منتخب بر اعتماد مردم و رهبرى كه متجلى در تأييد و صدور حكم رياست جمهورى مى‌باشد.
اينجاست كه بلافاصله بعد از مراسم تنفيذ حكم رياست جمهورى بايد طبق تصريح قانون اساسى، رئيس محترم جمهورى در مجلس شوراى اسلامى حضور يافته و در محضر قرآن كريم در مراسمى رسمى كه نمايندگان مردم به همراه مسؤولان ارشد نظام به‌ويژه رئيس قوه قضائيه و اعضاء محترم شوراى نگهبان حضور خواهند داشت، در پيشگاه ملت شريف ايران سوگند ياد كند. معنا و مفهوم اين سوگند، به‌واقع پاسخ روشن و متعهدانه‌اى است كه رئيس جمهور به اعتماد مردم و رهبرى نظام مى‌دهد و در يك جمله در محضر قرآن كريم و خداى بزرگ و رهبرى و توده مردم، متعهد مى‌شود تا مصالح و منافع نظام و جامعه و ملت را بر هر چيز ديگرى ترجيح داده و خود را همواره رئيس جمهور امتى واحد و كشورى منسجم و مقتدر بداند هرچند كه اين چهارساله‌هاى زودگذر ميدان آزمون و سختى است در برابر تحليف‌ها و سوگندها و تعهدات ثبت‌شده كه به‌طور دقيق توسط مردم مورد سنجش و ارزيابى جدى قرار مى‌گيرد.
به نکاتی که درسخنان مقام معظم رهبری روزگذشته مطرح شداشاره ای داشته باشم
ده توصیه به رئیس جمهوری محترم و همکاران ایشان، بیان کردند.که فرصت اندک است میگذریم.ودرادامه در بیان سه جهت گیری دولت آینده افزودند: پرداختن به مشکلات مردم بویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی» به عنوان اولویت اصلی، «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملتها و دولتها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه طلبان»، سه جهت گیری اصلی است که باید به‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد.
رمز موفقيت در خدمت بى‌منت به مردم، تشكيل كابينه‌اى چابك، مردمى، كارآمد و پاسخگو است ریاست جمهوری در روزهای انتخابات وعده هایی به مردم داده است که مردم ماانتظاردارند تا بیکاری جوانان و مشکلات معیشتی مردم و مشکلات تولید و اشتغال به پایان برسد.
معیارهای حزبی و جناحی و گروهی و سهم خواهی به هیچ عنوان نباید در تعیین کابینه نقش داشته باشد؛ اگر کابینه، کابینه سهم خواهی و سیاسی شد هیچ امیدی به این کابینه بتواند مشکلات اساسی رارفع نماید ازمردم سلب خواهدشد.
مردم ماانتظاردارندکابینه ای تشکیل شود از افرادی با روحیه جهادی که دغدغه زندگی مردم و ارزش های انقلاب داشته باشند و قانون گرا و شایسته سالار و دارای سعه صدر و روحیه خدمت گذاری باشند ؛به اسلام و انقلاب افتخار کرده و مشکلات اقتصادی را جدی بگیرند و نسبت به دستگاه‎های زیر نظر خود نظارت بیشتری داشته باشند.{تکبیرنمازگزاران}
واقعاملتی که شایستگی بسیاری دارد و زیر این آسمان نظیر آن را به این خوبیکمتر مشاهده می کنیم که در عرصه های مختلف حضور دارد شایسته خدمت گذاری است.که مسؤلین ودولت آینده به آن توجه خواهندداشت.
{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

************************************************************************************

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --