به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته 25/04/95به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند:موضوع بحث ما امروز پیرامون مراقبتهای بعدازماه مبارک رمضان بودگفتیم کسی که تازه از ماه رمضان بیرون آمده، مانند کسی است که تازه از حجّ بازگشته است. چنین کسی طبیعتاً یکمقدار بیشتر،بایدمراقب خودش باشد. اما چگونه وازکجاشروع کنیمما بعد از ماه رمضان، بهترین استفادهای که میتوانیم انجام دهیم این است که شروع کنیم خودمان را عادت دهیم؛ نه فقط خودمان را به «کار خوب» عادت دهیم، بلکه خودمان را به «حالِ خوب» هم عادت دهیم.
امام جمعه محترم حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به تشکیل شورای نگهبان اظهارکرد:با گذشت ۳۶ سال از زمان تأسيس شوراي نگهبان، اين نهاد نظارت بر انتخاباتهاي پرشماري را تجربه كرده و با وجود تمام هجمهها و اتهامات بهويژه از سوي دشمنان نظام، هميشه وظايف قانوني خود را به نحو احسن انجام داده است ودراین این 36سال ثابت کرده اندکه شورای نگهبان هم ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام است و هم از مبانی اسلامیت و هم از مبانی جمهوریت نظام دفاع میکند
وی درادامه گفتند:شورای نگهبان فیلتری است که جلوی بسیاری از نفوذ ها را میگیرد و معتقدیم که برای افرادی که می خواهند نفوذ کنند با وجود شورای نگهبان کار آنها سخت می شود که نمی توانند نفوذ کنند و به همین دلیل هجمه هایی را وارد می کنند.
عناوین خطبه اول:
1-مراقبتهای بعد ازماه مبارک رمضان
2- بهترین وقت برای شروع برنامۀ یکساله، آخر ماه رمضان است.
عناوین خطبه دوم:
1- در آموزههاي آسماني دين مبين اسلام، پيوسته به احسان و دستگيري از نیازمندان سفارش شده.
2- مطابق قانون اساسي،دونوع مسؤوليت براي شوراي نگهبان درنظرگرفته شده است(قانونگذاري و قضاوت)
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
ابتداخودم راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی.
موضوع بحث ما امروز پیرامون مراقبتهای بعدازماه مبارک رمضان بودگفتیم کسی که تازه از ماه رمضان بیرون آمده، مانند کسی است که تازه از حجّ بازگشته است. چنین کسی طبیعتاً یکمقدار بیشتر،بایدمراقب خودش باشد. بعد از ماه مبارک رمضان، ما باید یک زندگی معنوی داشته باشیم؛ زندگی معنویای که حالش را داریم و اقتضای روحیمان است، حتی بیشتر از ماه رمضان!هفته گذشته بحث مداومت وعدم غفلت را مطرح کردم.
اما چگونه وازکجاشروع کنیمما بعد از ماه رمضان، بهترین استفادهای که میتوانیم انجام دهیم این است که شروع کنیم خودمان را عادت دهیم؛ نه فقط خودمان را به «کار خوب» عادت دهیم، بلکه خودمان را به «حالِ خوب» هم عادت دهیم. مثلاً شما بعد از ماه مبارک رمضان، شروع کنید هر روز دعای عهد بخوانید و بعد تصمیم بگیرید و بگویید: «حالا میخواهم عادت کنم و دعای عهد را با گریه بخوانم» اگر این کار را انجام دهید میتوان گفت که این روایت را اجرا کردهاید: «عَوِّدُوا قُلُوبَکُمُ الرِّقَّةَ وَ أَکْثِرُوا مِنَ التَّفَکُّرِ وَ الْبُکَاءِ مِنْ خَشْیَةِ اللَّه»(اعلامالدین/146) یعنی دلِ خود را به رقّت قلب عادت دادهاید.
برای عادت، برنامۀ یکساله نیاز است / بهترین وقت برای شروع برنامۀ یکساله، آخر ماه رمضان است
و بهترین وقت برای یک برنامۀ یکساله از این ماه رمضان تا ماه رمضان بعدی است(امام صادق(ع): مَنْ عَمِلَ عَمَلًا مِنْ أَعْمَالِ الْخَیْرِ فَلْیَدُمْ عَلَیْهِ سَنَةً وَ لَا یَقْطَعْهُ دُونَهَا؛دعائم الاسلام/1/214)إِیَّاکَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِکَ فَرِیضَةً فَتُفَارِقَهَا اثْنَیْ عَشَرَ هِلَالا؛کافی/2/83) (إِذَا کَانَ الرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْیَدُمْ عَلَیْهِ سَنَةً ثُمَّ یَتَحَوَّلُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَیْرِهِ وَ ذَلِکَ أَنَّ لَیْلَةَ الْقَدْرِ یَکُونُ فِیهَا فِی عَامِهِ ذَلِکَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ یَکُون؛ کافی/2/82)
الان که هنوز آثار روزه و عبادتهای ماه رمضان، در شما هست، شروع کنید به برنامهریزی کردن برای یکسال آینده. اگر این کار را انجام دهید، انشاء الله تا شب قدر سال آینده، به نتایج خوبی خواهید رسید.
فقط ما نیستیم که به اهلبیت(ع) عادت میکنیم؛ اهلبیت(ع) هم به ما عادت میکنندکمیل بعد از یک جلسۀ سخنرانیِ امیرالمؤمنین(ع)، به حضرت عرض کرد: آن دعای حضرت خضر(ع) را به من یاد بدهید. حضرت به او فرمودند: وقتی این دعا را آموختی، اگر توانستی هر هفته(هر شب جمعه) آن را بخوان، اگر نتوانستی هر ماه یکبار بخوان، اگر نتوانستی سالی یکبار آن را بخوان و لااقل در تمام طول عمرت یکبار این دعا را بخوان (قُلْتُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ دُعَاءُ الْخَضِرِ فَقَالَ اجْلِسْ یَا کُمَیْلُ إِذَا حَفِظْتَ هَذَا الدُّعَاءَ فَادْعُ بِهِ کُلَّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ أَوْ فِی الشَّهْرِ مَرَّةً أَوْ فِی السَّنَةِ مَرَّةً أَوْ فِی عُمُرِکَ مَرَّةً تُکْفَ وَ تُنْصَرَ وَ تُرْزَقَ وَ لَنْ تُعْدَمَ الْمَغْفِرَةَ؛ اقبال الاعمال/2/706) حضرت این دعا را به کمیل یاد دادند و او نیز این دعا را نوشت و بعد هم این دعا «دعای کمیل» نام گرفت.
امیرالمؤمنین(ع) قبل از اینکه این دعا را به کمیل یاد بدهند، فرمود: «کمیل، چون تو زیاد با ما همنشین هستی، بر ما واجب است، هرچه بخواهی به تو بدهیم؛ یَا کُمَیْلُ أَوْجَبَ لَکَ طُولُ الصُّحْبَةِ لَنَا أَنْ نَجُودَ لَکَ بِمَا سَأَلْتَ ثُمَّ قَالَ اکْتُب...؛ اقبال الاعمال/2/706) بهخاطر اینکه تو زیاد درِ خانۀ ما میآیی، ما بر خودمان واجب میدانیم هر چیزی خواستی به تو بدهیم.
موضوع این است که فقط ما نیستیم که به اهلبیت(ع) عادت میکنیم، بلکه اهلبیت(ع) هم به ما عادت میکنند. زمین و آسمان هم دلشان برای گریههای شما تنگ میشود…
مشروح خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
در ابتداي خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم.
مناسبتهاورویدادها:
جمعه25 تیر روز بهزيستي و تأمين اجتماعي
بيست و پنجم تير هر سال، روز بهزيستي و تأمين اجتماعي نامگذاري شده است. سازماني كه مبناي بهوجود آمدنش كمك به تأمين حداقل هزينه زندگي خانوادههاي نيازمند و بيسرپرست و ايجاد زمينههاي مناسب برايخودكفايي آنان بوده است. که تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، تشكيلات متمركزي براي ارائه خدمات بهزيستي وجود نداشت و خدمات نسبتاً مشابهي بهصورت پراكنده توسط دستگاههاي مختلف ارائه ميشد.
اين سازمان براي كمك به قشرهاي محروم و انسانهايي كه بنا به دلايل محيطي، اجتماعي، اقتصادي و ارثي و نيز داشتن مشكلات جسمي، رواني، عاطفي، گرفتار مشكلات و دچار عدم تعادل شدهاند، تأسيس شده است.
در آموزههاي آسماني دين مبين اسلام، پيوسته به احسان و دستگيري از كساني سفارش شده كه به كمك و ياري، نيازمند هستند. آزمون همه انسانها در اين دنيا با فقر و ضعف نيست، بلكه بعضي با ثروت و قدرت مالي يا توانمندي جسماني آزموده ميشوند. در دين اسلام نيز ملاك قبولي در آزمونهاي الهي، ميزان اخلاص در كمك است.
احسان و دستگيري از مستمند، توفيق الهي است كه تنها نصيب عدهاي ميشود كه سزاوار لطف پروردگارند. دستيكه معبد نيكي و مجراي امداد باشد، دست خداست كه از آستين خلق بيرون آمده است و بهزيستي و كمكرساني به هر شيوهاي كه امكان آن فراهم شود، لطفي است كه شامل حال نيكوكاران گردد. امام باقر(ع) در مورد نتيجه نيكوكاري ميفرمايد: «نيكوكاري و صدقه پنهاني، فقر را از بين ميبرد، عمر را زياد و هفتاد مرگ بد و ناگوار را دفع ميكند.»
امیدوارم سازمان بهزيستي و تأمين اجتماعي درانجام وظائف محوله موفق ومؤیدباشند.
شنبه 26 تیر سالروز تأسيس شوراي نگهبان قانون اساسي (1359 ه.ش)
اين شورا كه ۲۶ تيرماه سالروز آغاز فعاليتهايش ميباشد، از ابتداييترين نهادهاي انقلابي در نظام سياسي نوبنياد ايران اسلامي بوده است.اين شورا به حكم امام خميني در اسفندماه ۱۳۵۸ تشكيل و با انتخاب شدن فقهاي آن بهصورت رسمي از تيرماه سال ۵۹ فعاليت خود را آغاز كرد.
نخستين وظيفه شوراي نگهبان، نظارت بر تدوين قوانين در مجلس شوراي اسلامي است. اين شورا وظيفه دارد كه هر قانون تصويبشده در مجلس را با قانون اساسي و قوانين شرعي اسلام مطابقت دهد كه در صورت مطابقت داشتن، لايحه يا طرح مجلس را تأييد ميكند.
دومين وظيفه شورا نظارت بر كليه انتخابات كشور است. شوراي نگهبان موظف است صلاحيت همه نامزدهايي كه جهت شركت در هر انتخابات بهجز انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در وزارت كشور ثبتنام ميكنند را بررسي نموده و پس از آن اجازه شركت در انتخابات را به آن كانديدا بدهد.
پس مطابق قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، دو نوع مسؤوليت و اختيار؛ قانونگذاري و قضاوت، براي شوراي نگهبان در نظر گرفته شده است که در اصل ۹۴ قانون اساسي. اصل ۹۳ قانون اساسي اصل ۹۸ قانون اساسي، ماده ۹۹ قانون اساسي به آنهااشاره شده است.
در اكثر كشورهاي دنيا بهمنظور اعمال نظارت بر انتخابات، مراجعي قانوني وجود دارند. «شوراي نگهبان» در جمهوري اسلامي ايران، «دادگاه قانون اساسي» در تركيه، «شوراي قانون اساسي»، «ديوان عاليعدالت» در فرانسه، «دادگاه قانون اساسي» در آلمان، «مجلس نمايندگان» و «سنا» در آمريكا، «مجلس عوام» در انگلستان و «دادگاه قانون اساسي» در روسيه، اين نقش نظارتي را ايفا مينمايند. بنابراين مشابه شوراي نگهبان، در كشورهاي ديگر هم نهادهايي تحت عنوان شورا يا دادگاه وجود دارند كه وظيفهي آنها نظارت بر صحت انتخابات است.
با گذشت ۳۶ سال از زمان تأسيس شوراي نگهبان، اين نهاد نظارت بر انتخاباتهاي پرشماري را تجربه كرده و با وجود تمام هجمهها و اتهامات بهويژه از سوي دشمنان نظام، هميشه وظايف قانوني خود را به نحو احسن انجام داده است
ودراین این 36سال ثابت کرده اندکه شورای نگهبان هم ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام است و هم از مبانی اسلامیت و هم از مبانی جمهوریت نظام دفاع میکند
شورای نگهبان فیلتری است که جلوی بسیاری از نفوذ ها را میگیرد و معتقدیم که برای افرادی که می خواهند نفوذ کنند با وجود شورای نگهبان کار آنها سخت می شود که نمی توانند نفوذ کنند و به همین دلیل هجمه هایی را وارد می کنند.
چهارشنبه15 شوال وفات حضرت عبدالعظيم حسني(ره) (252 ه.ق(
متأسفانه فرصت کوتاهه ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد.
اشاره ای هم به پرداخت فیشهای نجومی داشته باشم
با گذشت دو ماه از انتشار فیشهای نجومی و مشخص شدن این واقعیت که برخی مدیران اجرایی و بانکی، دریافتیهای کلانی از بیت المال با عناوین گوناگونی از جمله حقوق و مزایا داشتهاند، افکار عمومی همچنان منتظر گزارشهای دقیق و قاطع از برخورد دولت و دستگاه های نظارتی با این پدیده شوم هستند.
از این منظر، رهبر معظم انقلاب درباره حقوقهای نجومی در هفتههای اخیر، در چند نوبت با صراحت اعلان موضع کرده و مسئولان را به برخورد جدی با این پدیده تلخ فراخواندهاند. اهمیت این موضوع از دیدگاه معظمله بهقدری بالا است که ایشان در خطبه دوم نماز عید سعید فطر، از میان همه مسائل داخلی کشور، فقط بر روی همین موضوع انگشت گذاشتند و ضمن توصیف این پدیده تلخ، چگونگی مقابله با آنرا مشخص کردند.
این پدیده تلخ، نشان میدهد انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از این انقلاب توحیدی، با بزرگترین و خطرناکترین تهدید متصور که همانا خطر اشرافیت است، روبهرو شده است؛ خطر و تهدیدی که اگر با آن مقابله صحیح و بههنگام نشود، انقلاب اسلامی را همانند تمامی انقلابهای توحیدی پیشین، به بیراهه کشانده و نابود میسازد. آری، این خطر برای انقلاب اسلامی، از تهدیدات شبکه استکبار به سرکردگی آمریکا و شبکه صهیونیسم به سرکردگی رژیم کودککش اسرائیل غاصب و جریان وهابیت و دولتهای مرتجع وابسته در منطقه برای انقلاب اسلامی بهمراتب بیشتر نباشدکمترنیست. این خطر پایههای نظام اسلامی را از درون چون موریانه میخورد و ماهیت و محتوای دینی و انقلابی آنرا، به یک نظام طبقاتی و اشرافی تغییر میدهد. آیا پدیده تلخی بالاتر از این پدیده برای انقلاب، نظام و مردم وفادار به انقلاب متصور است؟
از اینرو برخورد با این پدیده زشت یک خواسته همگانی است که باید با فوریت و قاطعیت از سوی هر سه قوه پیگیری، ریشهکن و تمامی روزنهها و چشمههای این فساد مشروعیتسوز فراتر از هر فرافکنی سیاسی و جناحی کور شود.
پیامبر اعظم(ص) نابودی اقوام پیشین تمدنها را در دو چیز میداند؛ عدم مجازات افراد معتبر و مجازات افراد گمنام و نامعتبر.
خواست ملت اولاًبازگرداندن اموال ثانیاًعزل و ثالثاًمجازات مفسدين كه از بيتالمال سوءاستفاده كردهاند(تکبیرنمازگزاران)
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته