اخبار ویژه
خانه / اسلایدر صفحه اول / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:آنچه امروزدرجامعه با آن مواجه هستیم مشکل ومعضل است،نه بحران!!

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:آنچه امروزدرجامعه با آن مواجه هستیم مشکل ومعضل است،نه بحران!!

به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه اینهفته پانزدهم تیرماه 97 امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1-محیط سالم یاناسالم خانواده تأثیربسزائی درپرورش فضائل ورشد رذائل اخلاقی دارد.

2-والدین اگردرتربیت کوتاهی کنند درقیامت زیانکارخواهند بود.

3-قبل ازآنکه مخالفین گمراه برشماسبقت بگیرند،جوانالن را دریابید.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1-یکی ازانتظارات امام صادق (ع)ازشیعیان ولایت پذیری است.

2-وضعیت بی حجابی درجامعه ما،یک غارت فرهنگی است.

3-وظیفه هرمسؤولی درنظام،پیگیری وحل وفصل مشکلات است.

4-یکی ازراههای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن،استفاده ازمدیران باانگیزه،جوان،متهعد،متخصص ودلسوز است.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2018-03-21_07-21-00

اوصيکُم يَاعِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.

موضوع بحث ما پیرامون تربیت بودودلایل انحراف فرزندان از نظر علوم تربیتی اسلامی را گفتیم که سه چیز است که گفتیم به مثلث شخصیت معروف شده است که عبارت بوداز:دامان مادر و آغوش پدردوم:درس استاد معلم و جامعه و محیط کار، وسوم هم نقش رسانه ها و اماکن عمومی از جمله مکاتبی است که در تربیت فرزند، نقش اساسی دارند.

وهم چنین گفتیم از نظر اسلام، انتخاب همسر، اولین مرحله و مرتبه تربیتی فرزند است که در این باره نیز روایات متعددی برای نحوه و معیارهای انتخاب همسر از لسان حضرات معصومین(عليه السلام) به چشم می خورد که توجه به آنها می تواند سعادت فرد و فرزندانش در آینده را تامین کند.

عامل دوم نقش محیط

منظور از محیط یک منطقه ی جغرافیایی خاص نیست. بلکه محیط به مجموعه عواملی گفته می شود که فرد در آن فضا تاثیراتی را دریافت می کند و ممکن است که این تاثیرات، مثبت یا منفی باشد؛ چراکه فرزندان ما در طول دوران زندگی خود، خصوصاً در چهارده یا پانزده سال اوّل زندگی، تقلید پذیری بالایی دارند.

تقلید، اصل شخصیّت بچّه را شکل می دهد؛ یعنی بچّه در ابتدا تقلید می کند و بعد آن را با تلقینی که از محیط دریافت می کند، گسترش می دهد و در گام آخر با همانند سازی که از محیط می گیرد، شخصیّت خود را شکل می دهد.

گام اوّل این است که والدین باید مراقب رفتارهای خود باشند؛ مخصوصاً مادر.همیشه در مسئله ی تربیت می گوییم: “مادر باید در تربیت، حرف اوّل و آخر را بزند“؛ چراکه مادر زمان بیشتری را با فرزندان است. فرزند بیش از سی هزار ساعت در هفت سال اوّل زندگی با مادر تماس دارد؛ یعنی فرزند ده یا دوازده ساعت در طول روز مادرش را می بیند. قطعاً رفتار مادر زیر ذرّه بین بچّه است و آنها را مو به مو تقلید می کند؛ لذا رفتار مثبت و منفی والدین روی بچّه تاثیر گذار است.

بي شک نخستين مدرسه هر انساني دامان مادر و آغوش پدر اوست، و در همين جا است که نخستين درسهاي فضيلت يا رذيلت را مي آموزد بسياري از زمينه هاي اخلاقي در آنجا رشد و نمو مي كند؛ محيط سالم يا ناسالم خانواده تأثير بسيار عميقي در پرورش فضائل اخلاقي، يا رشد رذائل دارد؛ چرا که سنگ زيربناي اخلاق انسان در آنجا نهاده می شود.

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:«كُلُّ مولودٍ يُولَدُ عَلَي فِطْرَتِهِ فَأبَواهُ يُهَوِّدانَه وَ يُنَصِّرانَه و يُمَجِّسانَه»( بحار الانوار، ج 58، ص 187)

یعنی گرایش به اسلام در فطرت هر کودکی که چشم به جهان می گشاید نهفته است و اگر پس از آن، «یهودی» یا «نصرانی» و یا «مجوسی» بشود، پدر و مادرند که این انحراف از فطرت را سبب شده اند. هر طفلی بر مبنای فطرت اسلامی متولد می شود و بنابراین، باید روح سالمی داشته باشد. چنانچه در کودکی، روان ناسالم و منحرفی از فرزندان خویش مشاهده کنیم، نشان از کوتاهی والدین دارد، که از راه وراثت، تغذیه یا تربیت بدانها ستم کرده اند.

حدیث شریفی که ذکر شد ، به جایگاه خانواده در تربیت دینی کودک اشاره دارد . در حقیقت کلاس اول تربیت طفل ، همان محیط خانواده است . او درس اولیه زندگی را از پدر و مادر و اطرافیان خود در خانه فرا می گیرد . پس در قدم اول ، باید خانواده اصلاح شود

خداوند در آيات 172 و 173 سوره اعراف مي‎فرمايد: وَإِذْ أخَذَ رَبُّك مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وأشْهَدَهُمْ عَلَي أنفُسِهِمْ ألَسْتَ بِرَبِّكمْ قَالُواْ بَلَي شَهِدْنَا أن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ * أوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أشْرَك آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكنَّا ذريه مِّن بَعْدِهِمْ أفَتُهْلِكنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُون؛ «هنگامي‌كه خداوندِ تو از پشت آدمي‎زادگان، فرزندانشان را برگرفت و ايشان را بر خودشان شاهد قرار داد [و فرمود:] آيا من خداوندگار شما نيستم؟ گفتند: چرا؛ شهادت داديم. [و اين گواهي را گرفتيم] تا مبادا روز قيامت بگوييد كه ما از اين مطلب غافل بوديم، يا بگوييد كه پدران ما قبلاً شرك ورزيدند و ما نسلي ازپس ايشان [و دنباله‏رو آنان] بوديم؛ پس آيا ما را به‌سزاي كار آن تبهكاران هلاك مي‎سازي؟».

با دقت در اين ‌دو آيه، يك مطلب با كمال وضوح به‌دست مي‎آيد و آن اينكه خدا با فردفرد انسان‌ها يك رويارويي ومواجهه داشته و به آنها گفته است كه آيا من خداوندگار شما نيستم؟ و آنها گفته‎اند: آري، تو خداوندگار مايي؛ و اين رويارويي با تك‎تك انسان‌ها موجب تحقق چنان معرفتي به خداي متعال شده كه عذري براي شرك ‎ورزيدن به او باقي نمانده است و كساني نمي‌توانند بگويند كه ما اساساً از توحيد و يگانه‎پرستي غافل بوديم و دنباله‎روي از پدرانمان موجب اين شد كه مشرك شويم؛ پس گناه شرك ما به گردن پدران ماست و ما مسئول نيستيم. قرآن شریف با کمال صراحت فرموده است اگر پدر و مادر در تربیت فرزندانشان کوتاهی کنند، در روز قیامت زیانکار خواهند بود. یعنی اگر دختری بی عفتی کند یا در امور دینی اش سستی ورزد و یا پسری از مسیر اسلام منحرف شود، و باعث آن، کوتاهی پدر و مادر در امر تربیت باشد، روز قیامت علاوه بر اینکه آن پسر و دختر روانه دوزخ می شوند، پدر و مادر آنها هم در آتش خواهند سوخت اگر چه به ظاهر انسانهای خوبی باشند.در کتاب «حلیه المتقین» مرحوم «علامه مجلسی» در این باره از زبان روایات، سخن گفته است. شما را به مطالعه این کتاب بسیار شریف و ارزنده و عمل بدان سفارش می کنیم و در اینجا از تفصیل مطالب درمی گذریم.

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:«عَلِّمُوا اَنفُسَکُم وَ اَهلیکُمُ الخَیر و اَدّبِوُهُم»(وسایل الشیعه ، ج3، ص135) ؛خود و خانواده خود را به انجام کارهای خیر عادت دهید و آنان را تربیت و نیک رفتاری بیاموزید. »

امام صادق علیه السلام:«بادروا احداثکم بالحدیثِ قبلَ ان یسبقکم الیهم المُرجئة»احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی تسریع نمایید پیش از آنکه مخالفین گمراه بر شما پیشی بگیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند.

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم

خودم و شماعزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

دوشنبه 18 تیر 25 شوال شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)(148ه‍ ق)

یکی از ویژگی های شیعیان از منظر حضرت صادق علیه السلام پذیرش ولایت و رهبری امامان معصوم علیهم السلام به عنوان تداوم رسالت نبوی صلی الله علیه و آله می باشد . شیعه حقیقی آنچنان به ولایت اهل بیت علیهم السلام دلبسته است که شادی و حزن، خوشی و ناخوشی و تمام لذائذ و شدائد زندگی را با ولایت و محبت ائمه اطهار علیهم السلام پیوند می زند . محبت اهل بیت علیهم السلام آنچنان در جان و دل وی رسوخ کرده که تمام گفتار، رفتار و کردار او با ملاک ها و معیارهای اهل بیت علیهم السلام سنجیده می شود و آنان به عنوان حجت شرعی برای او هستند .

عبدالله بن ابی یعفور یکی از شیعیان مخلص و فداکار است که در پذیرش ولایت ائمه اطهار علیهم السلام اسوه ای کامل و نمونه ای بارز برای تمام شیعیان می باشد . او با همه عظمت علمی و موقعیت اجتماعی که در میان قوم خود داشت، در برابر فرمان امام علیه السلام تسلیم محض بود . در این مورد داستان مشهوری از وی نقل شده که نهایت اخلاص و اطاعت وی را از ائمه اطهار علیهم السلام نشان می دهد . وی روزی در حضور پیشوای ششم علیه السلام نشسته بود و از وجود حضرتش بهره مند می شد .

عبدالله، ضمن ارائه سخنانی به امام علیه السلام کلامی را اظهار نمود که مورد عنایت حضرت قرار گرفت . این سخن وی که از عمق جان و منتهای ایمان وی ریشه می گرفت می تواند درسی زیبا و الگویی مناسب برای تمام پیروان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام باشد .

او به امام صادق علیه السلام عرضه داشت:

«والله لو فلقت رمانة بنصفین فقلت هذا حرام وهذا حلال لشهدت ان الذی قلت حلال، حلال; وان الذی قلت حرام، حرام; فقال: رحمک الله، رحمک الله

سوگند به خدا! اگر اناری را از وسط دو نصف کنی و بفرمایی که نصف آن حلال و نصف دیگرش حرام است، مطمئنا گواهی خواهم داد که: آنچه را گفتی حلال، حلال است و آن نصفی را که فرمودی حرام، حرام است [و هیچگونه چون و چرا نخواهم کرد . ] امام صادق علیه السلام فرمود: خدا تو را رحمت کند، خدا تو را رحمت کند .»

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

پنجشنبه 21 تیر 28 شوال روز عفاف و حجاب

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

یكي از پليدترين توطئه‌هاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئه‌ي كشف حجاب است. رضا‌خان- كه با طرح كودتاي سوم اسفند 1299 و با حمايت و هدايت انگليسي‌ها بر سر كار آمد- درصدد اجراي تز اسلام‌زدائي و جايگزيني ارزش‌هاي ليبراليستي در جامعه بود. از مهم‌ترين جلوه‌هاي اين طرح، پديده‌‌ي كشف حجاب بود.بی‌حجابی سوغات رضاخان است و انگلیس در این رابطه از رضاخان تعهد گرفت که اعتقادات جوانان را از بین ببرند.

همه موظف هستیم به خانواده خود تذکر دهیم و چنانچه وضع این گونه پیش رود خطرناک است و امر به معروف و نهی از منکر باید توسط مسئولان و مردم زنده نگه داشته شود. مسئولان باید زمینه را برای اجرای واجب الهی امر به معروف و نهی از منکر هموار کنند هرسه قوه باید زمینه این واجب الهی را فراهم کنند نه اینکه اگر کسی آن را اجرا کرد برای آن مشکل ایجاد کنند.

دشمن از راه اشاعه فرهنگ فساد و فحشا جوانان را از ما می‌گیرد بنابراین باید نقشه دشمن را بفهمیم بعد از 90 سال از تعهد رضاخان برای ترویج بدحجابی جلوگیری از انتشار آن سخت است اما توجه همگانی را می‌طلبد.وضعیت عفاف و حجاب جامعه را یک غارت فرهنگی است درقبال این غارت فرهنگی باید همه احساس مسؤلیت کرده ودرانجام آن کوتاهی نکنیمم.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای به اعتراضات وتجمعات اخیرصنفی

طى دو هفته گذشته شاهد تجمع برخى از بازاریان و كسبه در تهران در اعتراض به نوسانات قیمت ارز بودیم. در تعدادى از شهرهاى كشور هم نمایندگان تعدادى از صنوف و اتحادیه‌ها همچون كامیون‌داران، تاكسى‌داران، مرغداران، نانوایان و موبایل‌فروشان، جلساتى را با مقامات مسؤول جهت پیگیرى مطالبات خود برگزار كردند.

علاوه بر مطالبات صنفى، مردم برخى شهرها هم نسبت به پایین بودن كیفیت آب شرب، قطع مكرر برق و گرانى برخى كالاها و خدمات كه باعث بروز مشكلاتى در زندگى روزمره آن‌ها شده است، اعتراضاتى داشتند.

 ذكر نكاتى چند را در این زمینه ضرورى مى‌دانم:

1-هیچ مدیر و مسؤولى نمى‌تواند منكر مشكلات مردم در حوزه‌هاى مختلف همچون مسكن، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حمل و نقل، محیط زیست وامثال آن باشد. مطالبات مردم، اصناف و اتحادیه‌ها را باید با گوش جان شنید و به مطالبات قانونى آن‌ها مشروعیت و رسمیت بخشید. این وظیفه هر مسؤول دلسوزى است كه با دیدن و شنیدن مشكلات مردم تا رفع و یا كاهش آن از پاى ننشیند و پیگیر حل و فصل آن باشد.همه ما وظیفه داریم با مردم و در كنار مردم تا حل مشكلات آن‌ها باشیم.

2- در روزهاى اخیر شاهد بوده‌ایم، نمایندگان صنوف و اتحادیه‌ها با هوشمندى و درك شرایط خطیر كنونى، اعتراض‌ها و مطالبات خود را صنفى پیگیرى كرده و اجازه بهره‌بردارى سیاسى به دشمنان و بدخواهان نظام اسلامى را نداده‌اند. که ازاین جهت از این تدبیر وهوشمندی آنها تشکرمیکنم چرا که اولین شرط براى چرخیدن اقتصاد كشور، برخوردارى از امنیت سیاسى، اقتصادى و اجتماعى است. هرگونه میدادن دادن به آشوبگران و اغتشاش‌طلبان باعث برهم خوردن امنیت بازار و جامعه خواهد شد و بازاریان و كسبه اولین قربانیان آن خواهند بود.

3-حل مشكلات مردم با میدان‌دارى یك قوه به سرانجام نمى‌رسد. ما نیازمند مشاركت همه قوا و نهادها هستیم. همه باید آستین‌هاى همت را بالا بزنیم. مردم هم به‌عنوان صاحبان اصلى انقلاب و كشور باید به میدان بیایند. به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامى، اگر مردم به صحنه بیایند، هیچ مشكل لاینحلى در كشور وجود نخواهد داشت ما باید صادقانه، شفاف و هوشمندانه با ملت خود سخن بگوییم و از آن‌ها براى حضور مؤثر در این صحنه نبرد همه‌جانبه و سخت كمك بگیریم وگرنه اسیر شگردهاى دشمن خواهیم شد.{تکبیرنمازگزاران}

4- دشمنان جنگ را علیه ملت ما كلید زده‌اند امروز فصل یقه‌گیرى و تسویه حساب‌هاى سیاسى نیست.امروزروز زیر سؤال بردن یکدیگر نیست. امروز فصل مجاهدت براى حل مشكلات كشور است. باید كمربندها را محكم كنیم چراكه در جنگ «معیشت پایه» دشمنان این مرز و بوم، موجودیت ملت ایران، كشور ایران و هویت و تمدن ایرانى مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته است.

5-آنچه كه امروز در كشور با آن مواجه هستیم، «مشكل و معضل» است نه «بحران» رسانه‌هاى معاند و طیف برانداز تلاش دارند تا تصویرى بحرانى از كشور ارائه دهند. این یك ترفند در جهت تكمیل حلقه‌هاى جنگ روانى است كه علیه ملت ایران تدارك دیده‌اند. دشمن تلاش دارد در افكار عمومى القا نماید كشور در وضعیت قرمز و گسست اجتماعى است. تحریم‌ها و فشارهاى دشمن زمانى ارزش راهبردى پیدا خواهد كرد كه بتواند باعث ایجاد شكاف و گسست اجتماعى شود.متأسفانه با توفیقاتى همراه بوده است بگونه‌اى كه در برخى اقشار جامعه نگرانى از اوضاع فعلى و آینده كشور به‌شدت محسوس و در اظهارنظرهاى آن‌ها مشاهده مى‌شود. دشمن مى‌خواهد مشكلات كشور را تبدیل به بحران نماید.

حتى خوش‌خیال‌ترین افراد و ساده‌انگارانه‌ترین نگاه‌ها نیز این جنگ تمام‌عیار را حس مى‌كنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم منازعه سلطه‌گران بین‌المللى علیه ملت ایران وارد مرحله جدیدى شده و نمى‌توان بدون درك اقتضائات این مرحله جدید به تصمیم و اقدام مناسب رسید.

6-علیرغم تأكیدات و تبیین‌هاى مكررى كه رهبر انقلاب از جنگ سه لایه دشمن در عرصه‌هاى اقتصادى، روانى و عملى داشته‌اند، مسؤولان و رسانه‌هاى ما هنوز نتوانسته‌اند در ترسیم ابعاد و گستره این جنگ تمام عیار موفق باشند. دشمن با بسیج همه ابزار و امكانات و ظرفیت‌هاى خود به میدان آمده است. جنگ «معیشت پایه» آخرین امید و تیر تركش دشمنان غدار و حیله گر براى مهار و تغییر رفتار جمهورى اسلامى ایران است.

یكى از راه‌هاى مقابله با جنگ اقتصادى دشمن، به میدان فرستادن مدیرانى باانگیزه، جوان، جهادى، متخصص و دلسوز است. انتظار مى‌رود با ترمیم و تغییر تیم اقتصادى و اجرایى خود، این معضل را هرچه سریع تر حل و فصل نماید. ما نیازمند مدیرانى كارآزموده و جسور هستیم كه در روزهاى سخت و دشوار بتوانند سكاندار كشتى نجات باشند.{تکبیرنمازگزاران}

 والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته 

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --