اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:بزرگترین درس اسیران کربلابه ما،تسلیم نشدن دربرابردشمن است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:بزرگترین درس اسیران کربلابه ما،تسلیم نشدن دربرابردشمن است

به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه اینهفته ۳۰شهریور ۹۷به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱- صفت وفاداری وپایبندی به عهدوپیمان دروجودتک تک یاران اباعبدالله(ع)جلوه گری میکند

۲_یکی ازضروری ترین ویژگیهای درراه یاری امام عصر (عج)وفاداری وپایبندی به عهدوپیمان است.

۳ ماچه کنیم که عهدوپیمان شکن نباشیم؟؟

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- بزرگترین درس اسیران کربلا به ما،تسلیم نشدن دربرابردشمن است.

۲-انتظارازمعلمین واساتید دانشگاه این است که دغدغه دینداری دانش آموزان ودانشجویان را داشته باشند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_8598

اوصیکُم یَاعِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله و نَظمَ اَمرکُم.

یکی از خصوصیات مهم و اساسی یاران سیدالشهداء علیه السلام، که آنان را با بسیاری از یاران پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام متمایز می کند، صفت وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان است.
امام حسین علیه السلام، شب عاشورا در میان تمامی صفات خوب و پسندیده ای که در یارانش وجود داشت، این تاج افتخار را بر سرشان گذارد و فرمود:
«فإنی لا اعلم اصحاباً اوفی و لا خیراً من اصحابی»لهوف، ص ۱۲۶» همانا من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود سراغ ندارم.

شب عاشورا، شب تعارف و تعریف و تمجید بی جا نیست، امام نیز تحت تأثیر احساسات قرار نمی گیرد، بلکه خصلت وفای به عهد در وجود تک تک اصحاب اباعبدالله علیه السلام جلوه گری می کند و این مطلب را به من و تویی که در مکتب امام حسین علیه السلام درس می گیریم، یاد می دهد که یکی از ضروری ترین امتیازات و ویژگی هایی که باید در راه یاری حجه بن الحسن علیه السلام بدست بیاوریم، وفاداری و پایبندی به حرف و قول و عهدی است که می بندیم.

 «قرآن کریم ازقول خداوند یکی ازاوصاف مؤمنین را میفرماید:والذین هُم لاماناتهم و عهدهم راعون» (سوره مؤمنون، آیه ۸» آنان که به امانت ها و عهد و پیمان خود کاملاً وفا می کنند.

آدم با ایمان به قولی که می دهد، عهدی که می بندد، حرفی که میزند پایبند است و بی وفایی نمی کند، عهدشکنی نمی کند، بلکه در هر حال و شرایطی وفادار است.

در کربلا عده ای تحت هر شرایطی پایبند به عهد و پیمانی که با امام زمان خویش بسته بودند، ماندند و گروهی به راحتی و بدون هیچ شرمندگی تمام حرف ها و بیعت های خود را به دست فراموشی سپردند.

هزاران نامه از طرف کوفیان برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرستاده شد اما چند نفروفادارماندند؟؟؟!!!

لذاروز عاشورا را در اولین خطبه ای که عزیز زهرا علیها السلام برابر لشکر کوفه ایستاد و ایراد کرد، فریاد زد:
« یا شَبَثَ بْنَ رَبَعی، وَ یا حَجَّارَ بْنَ أَبْجَرٍ، وَ یا قَیْسَ بْنَ الْأَشْعَثِ، وَ یا یَزیدَ بْنَ الْحارِثِ، أَلَمْ تَکْتُبُوا الَىَّ: أَنْ قَدْ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى‏ جُنْدٍ لَکَ مُجَنَّدٌ، فَاقْبِلْ؟! ارشاد مفید، ج۲، ص ۱۴۵»

 اى شبث بن ربعى! اى حجّار بن ابجر! اى قیس بن اشعث! اى یزید بن حارث! آیا شما براى من نامه ننوشتید که درختان ما ثمر داده است و باغها سرسبز شده و چاه‏ها پرآب گشته و تو در سرزمینى پا مى‏گذارى که لشکرى آراسته و انبوه در خدمت تو است، پس به سوى ما بیا!شما مدعیان یاری امروز در لشکر کوفه مقابل حسین بن علی علیه السلام چه می کنید؟!

IMG_8603

حبیب بن مظاهر، این پیر غلام امام حسین علیه السلام، وقتی به میدان آمد این رجز را خواند:
«.اَنتُم اَعَدُّ عُدَّهٍ وَ اَکثَروا.. ووَ نَحنُ اَوفی مِنکُم وَ اَصْبَر » ( مقتل ابی مخنف، ص ۲۶۶»آی لشکر کوفه، می دانید فرق ما با شما چیست؟ شما هم تعدادتان چند برابر ما هست و هم سلاح و تجهیزات بیشتری نسبت به ما دارید، اما تفاوت ما با شما در تعداد و سلاح نیست، بلکه ما صبر وفاداریمان از شما بیشتر است. این سخن ادعایی نیست که صرفاً برای رجز خواندن و ایجاد دلهره در بین دشمن به کار برود و بلکه حرفی است که در میدان عمل به اثبات رسیده است.

در مقابل یاران سیدالشهدا علیه السلام با آن که می دانستند، همگی کشته می شوند و به شهادت می رسند، اما یک لحظه دست از اسلام و امام خود برنداشتند و پای عهد و پیمان خود ایستادند.

امام حسین علیه السلام شب عاشورا، شک و تردید را از میان برد و خیال همه را راحت کرد، حضرت فرمود:یا قَومِ اِنِّی غَداً أُقتَلُ و تُقتَلُونَ کُلُّکُم مَعی وَ لا یَبقی مِنکُم واحِدٌ«نفس المهموم، ص ۲۳۰» 

ای مردم من و همه ی افرادی که با من هستید، کشته می شوید و هیچ یک از شما باقی نمی ماند.
و حتی این کلام امام در وفاداری آنان ایجاد تردید و تزلزل نکرد، لذا در کربلا و روز عاشورا آخرین کسی که به شهادت می رسد حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. یعنی تا اصحاب امام بودند، اجازه ندادند گزندی به امام زمانشان برسد و جان خود را در راه خدا و امامشان فدا کردند.

حالا که متوجه شدیم یکی از مهم ترین ویژگی های هفتاد و دو تن حماسه سازان کربلا وفاداری و پایبندی به عهد است. چه کنیم تا ما هم مانند کربلائیان، نسبت به وجود مقدس حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف وفادار باشیم و عهدشکن نباشیم؟ صفتی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عدم وجود آن در میان منتظرانش را دلیل غیبت خود معرفی می کند. حضرت در نامه مفصلی به شیخ مفید می فرماید:
« وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا» بحارالانوار، ج۵۳» اگر شیعیان ما که خداوند به اطاعت خود موفقشان بدارد، با اجتماع دل ها به عهد خود وفادار بودند برکت دیدار ما از آنان به تأخیر نمی افتاد.

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

IMG_8602

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اول مهرماه و آغاز سال تحصیلى مدارس و دانشگاه‌ها

-همه‌ساله آغاز مهرماه، نویدبخش فرارسیدن بهار آموزش و تربیت است. مدارس و دانشگاه‌هاى کشور به‌عنوان پایگاه‌هاى تربیت مهم‌ترین عناصر انقلاب اسلامى فرایند آموزشى و پرورشى خود را از سر مى‌گیرند.

اکنون ایران اسلامى بنا به گزارش مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزى آموزش عالى وزارت علوم، داراى تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو است که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۶۹ نفر زن و ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۱۵۱ دانشجو مرد هستند. هم‌چنین رقمى حدود ۱۴ میلیون دانش آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلى در مدارس مشغول تحصیل هستند. این آمارها که به زبان دیگر از حضور بیش از یک چهارم جمعیت فعال کشور در این قشر حکایت دارد به خودى خود؛ اهمیت غیرقابل انکار برنامه‌ریزى و احساس مسؤولیت در این حوزه را ضرورى‌ می‌سازد.

نکته ای که که میخواهم عرض کنم این است که :الان با وجود شبکه‌های بسیار زیاد ماهواره‌ای، دشمنان سعی دارند تا جوانان ما را منحرف کنند که در این زمینه نیز متاسفانه هنوز برخی از مسئولان ما نیز دغدغه دیندار کردن و نجات جوانان را ندارند و به همین دلیل نیز امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما روی زمین مانده است.

دشمن امروز سعی کرده تا جوانان ما را گمراه کند و این دغدغه را نیز از ما دور کند ولی در مقابل امام (ره) تاکید داشتند که این دغدغه یعنی دغدغه دینداری وجود داشته باشد.

در آموزش و پرورش هم انتظار این است که معلمان دغدغه دینداری دانش‌آموزان را داشته باشند رشد علمی درکناررشد دینی باید باشدو آن را در سطح جامعه نیز گسترش دهند تا از این طریق پرورش صحیحی از فرزندانمان داشته باشیم.واگر غیراز این شد همان دانش آموختگان زمان طاغوت میشود.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&

۱۱ محرم؛ آغاز حرکت اسرا و اهل‌بیت «امام حسین»(ع) به شام (۶۱ ق)؛ روز تجلیل از اسرا و مفقودین

 یقینا یکى از مناسبت‌هاى مهم جمهورى اسلامى که بسیار هم داراى تناسب است، همین روز اسرا و مفقودین است که با خاطره تاریخى آن مناسبت دارد.

در روز یازدهم محرم، یکى از عظیم‌ترین فاجعه‌هاى تاریخ اسلام به‌وقوع پیوست. اسارتى اتفاق افتاد که نظیر آن‌را دیگر ملت و تاریخ اسلام ندید و به آن عظمت هم نخواهد دید. کسانى اسیر شدند که از خاندان وحى و نبوت و عزیزترین و شریف‌ترین انسان‌هاى تاریخ اسلام بودند.در روز یازدهم محرم، خاندان پیامبر و على(ع) اسیر شدند و این خاطره، به‌عنوان یکى از تلخ‌ترین خاطره‌ها، براى ما تا امروز مانده است و خواهد ماند

در حقیقت این کاروان با تحمل سخت‌ترین مصائب وجنایات همراه بود «اسارتى توأم با تحقیر و اهانت و گرسنگى دادن و سرمادادن و گرمادادن و اذیت کردن و در کوچه و بازار گرداندن و در سخت‌ترین شرایط آن‌ها را نگهداشتن و شماتت کردن و از این قبیل»

امانکته قابل توجه این است که تسلیم دشمن و دچار شکستگى درونى نشدند. آن‌چیزى که یک انسان را بکلى منهدم و نابود مى‌کند، شکستگى درونى است. بعضى‌ها ظاهرشان خیلى خوب است، اما باطنشان شکسته است و در باطنشان امید و افتخار و احساس عزت و سربلندى نیست.

IMG_8606

قرآن میفرماید:«و للَّه العزّه و لرسوله و للمؤمنین»مؤمن در سخت‌ترین شرایط هم احساس مى‌کند عزیز است و احساس ذلت نمى‌کند و خودش را نسبت به دشمن، خوار احساس نمى‌کند؛

ببینیدعزیزان تهدید، تحریم و تحمیل؛ پازل آمریکا برای تحقیر ایران است این برنامه دشمن است وبرآن هم اصراردارد همه به این نتیجه رسیده ایم که دشمن، دیگر توهم نیست؛ یک واقعیت است

 باید به جای ندیدن دشمن ، او را به دقت و با هوشیاری دید و به جای مرعوب شدن در مقابل او، آنچنان از توانایی های داخلی استفاده کرد که دشمن از هر مکر و حیله ای، مأیوس شود.
بنابراین باید هوشیار بود و با اهتمام جدی به حل مشکلات مردم، زمینه های رخنه دشمن را مسدود کرد.

توافق غیرعزتمندانه و تحقیرآمیز به حس اعتماد به ‌نفس و عزت ملی خدشه وارد می‌سازد این درس عاشوراست درس اسارت سخت امام سجاد وحضرت زینب واهل بیت علیهم السلام است که باید فرابگیریم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای به هفته دفاع مقدس

متأسفانه فرصت گذشته درهفته آینده ان شاءالله صحبت خواهم کرد

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --