اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مدیریت‌هاباید بر اساس شایسته ‌سالاری باشد

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مدیریت‌هاباید بر اساس شایسته ‌سالاری باشد

نماز پرصلابت عبادی سیاسی در اولین جمعه سال  1400 مصادف با دوازدهم شعبان المعظم 1442 ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. يکي از رفتارهاي بسيار ويژه در ابراز محبت، حسن ظن است.

۲. کادوي محبت را خدا مي‌دهد ولي خودمان هم بايد مراقبت اين کادو باشيم.

 ۳. درمحیط خانواده دينی، هيچ موقع نبايد از شخص مقابل بخواهيم آدم خوبی باشد، بايد آدم خوبی باشيم و زمينه خوب بودن را برايش ايجاد كنيم.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . بهترین لحظه عمر انسان وقتى است كه احساس مى‌كند امامش از او راضى است!

۲. ما بايد حب و بغض ها را امروز مديريت کنيم. حب خدا و رسول را جايگزين ساير علائق کنيم

 ۳. جهش تولید تنها در صورتى قابل تحقق است كه موانع پیش روى رشد تولید برداشته شوند

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

بحث ما در حوزه خانواده بود که گفتیم یکی از نکات کلیدی آن ابراز محبت است که چهار روش از راههای ابراز محبت را عرض کردم  .

كانون خانواده يك كانون خاص و در نوع خود بی‌نظير است، كه در آيين اسلامی به اين كانون توجه خاصی شده و رعايت برخی موارد دينی كه باعث تحكيم اين كانون خواهد شد مورد تاكيد آموزه‌های قرآن و ائمه معصومين قرار گرفته است.

راه پنجم:درسلام کردن پيش قدم باش. پيامبر فرمود: من بعضي چيزها را رها نمي‌کنم يکي پيشي گرفتن در سلام بر کودکان است. وقتي صبح زودتر به پسرم سلام مي‌کنم يعني ارزش برايش قائل مي‌شوم.

راه ششم:صداقت، يک رفتار محبت آميز است. 

 راه هفتم:يکي از رفتارهاي بسيار ويژه در ابراز محبت، حسن ظن است.

معروف است ليلي آش مي‌داد، همه صف کشيده بودند و مجنون کاسه بدست در صف بود. هم خودش منتظر بود نوبتش برسد و بقيه هم منتظر بودند وقتي نوبت مجنون شد، ليلي چه مي‌کند؟ نوبت مجنون رسيد. کاسه‌اش را به ليلي داد. ليلي کاسه را گرفت و زمين زد و شکاند. همه شروع کردند سرزنش کردن. تو خودت را وقف چه کسي کردي؟ به همه آش داد، به تو آش نداد که هيچ، کاسه‌ات را هم شکست. خيلي سفت و محکم گفت:

اگر با ديگرانش بود ميلي *** چرا ظرف مرا بشکست ليلي؟

از کنار اين داستان نبايد راحت رد شويم. از اين زاويه کم به اين داستان نگاه شده که وقتي شما يک کسي را دوست داشته باشي، براي اعلام دوستي با او هرکاري مي‌کند به بهترين شکل ممکن تفسيرش مي‌کني. طوري که به او مي‌فهماني من نمي‌خواهم هيچ بدي روي تو باشد. زدي شکاندي حتماً مي‌خواستي بگويي دوستت دارم! مي‌خواهم متفاوت از بقيه با تو رفتار کنم. من وقتي به حسن ظن رفتار مي‌کنم، رفتارهاي طرف مقابل خود را خوشبينانه تفسير مي‌کنم، به او مي‌گويم: دوستت دارم و بدي را براي تو نمي‌خواهم. حسن ظن يک رفتار محبت آميز است. اعلام محبت است. بعد محبت را جلب مي‌کند. اميرالمؤمنين فرمود: «مَنْ‏ حَسُنَ‏ ظَنُّهُ‏ بِالنَّاسِ حَازَ مِنْهُمُ الْمَحَبَّةَ» هرکسي با بقيه با حسن ظن برخورد کند، از آنها محبت جمع مي‌کند.

راه هشتم: انصاف است. «الْإِنْصَافُ‏ يَسْتَدِيمُ‏ الْمَحَبَّةَ» انصاف باعث تداوم محبت مي‌شود. ازدواج کرده، نمي‌توانستنديک ساعت از هم دور بمانند، براي هم ميمردند!الآن يک مدت است انگار همديگر را دوست ندارند. چه شد؟ کادوي محبت را خدا مي‌دهد ولي خودمان هم بايد مراقبت اين کادو باشيم.چه میشود محبت در زندگی کم رنگ میشود ؟محبت بود و جايي نرفته است. برو دنبال قيچي‌هايي که با آن رشته‌هاي محبت را تکه تکه کردي. در روايت مي‌فرمايد: انصاف باعث تداوم محبت مي‌شود و محبت را امتداد مي‌دهد. وقتي کار همسرم در خانه را خوب و منصفانه نبينم. دو تا غذا درست کردي، يک مقدار خانه را جمع کردي، کوه کندي! اگر شوهر احساس کند از طرف همسرش دارد غير منصفانه قضاوت مي‌شود، همه مردها بيرون کار مي‌کنند! اين غير منصفانه قضاوت کردن و کار او را نديدن و شرايط او را درک نکردن، انصاف نباشد محبت تداوم پيدا نمي‌کند.

 رسول گرامی اسلام (ص) هنگامی که هفت ساله شد ، روزی به دایه اش حلیمه سعدیه فرمود : برادرانم کجا هستند ؟ جواب داد : فرزند عزیز ، آنان گوسفندانی را که خداوند به برکت وجود تو به ما مرحمت کرده است به چرا می برند . طفل گفت : مادر در باره من با انصاف رفتار ننمودی . حلیمه پرسید : چرا؟ محمد فرمود : آیا سزاوار است که من در سایه خیمه باشم و شیر بنوشم و برادرانم در بیابان برابر آفتاب سوزان باشند ؟پیامبر (ص) در این سخن مفهوم انصاف را که از خصلتهای زیبای انسانی است

در يك خانواده دينی، هيچ موقع نبايد از شخص مقابل بخواهيم آدم خوبی باشد، بايد آدم خوبی باشيم و زمينه خوب بودن را برايش ايجاد كنيم.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

دوشنبه     15 شعبان   ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی‌عصر، امام زمان(عج)(255 ق) روز جهانی مستضعفان

«یونس بن عبدالرحمن» از برجسته‌ترین اصحاب حضرت امام رضا علیه‌السلام بود و حضرت درباره ایشان فرموده بودند: «یونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ فِى زَمَانِهِ كَسَلْمَانَ الْفَارِسِی‌ّ فِى زَمَانِهِ.» (رجال الكشی، ص‌488) یونس سى جلد كتاب دارد و امام جواد علیه‌السلام هنگامى كه یكى از كتاب‌هایش را ورق مى‌زدند، براى هر صفحه، براى او طلب رحمت مى كردند (فَجَعَلَ یتَصَفَّحُهُ وَرَقَةً وَرَقَةً، حَتَّى أَتَى عَلَیهِ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ، وَ جَعَلَ یقُولُ: رَحِمَ اللَّهُ یونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ یونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ یونُس (همان: ص‌484)).

چنین شخصى طبیعتا باید خیلى محبوب مردم باشد و در بین مردم جایگاه داشته باشد، اما روزى یونس میهمان امام رضا علیه‌السلام بود كه عده‌اى از اهل بصره نزد حضرت آمدند و اجازه ورود خواستند. امام رضا علیه‌السلام از یونس خواستند كه در اتاق مجاور بماند. آن عده بعد از احوال‌پرسى شروع به بدگویى از یونس كردند؛ امام علیه‌السلام سرشان را به زیر انداخته بودند و چیزى نمى‌فرمودند. چراكه حتى این مقدار ظرفیت نداشتند كه امام در نزد آنان از یونس دفاع كنند. بعد كه آن افراد رفتند، حضرت، یونس را صدا زدند. یونس گریه‌كُنان محضر حضرت رسید و عرض كرد: آقا مى‌بینید این‌ها كه از شیعیان هستند، با من چه مى‌كنند؟ امام رضا علیه‌السلام به او فرمودند: «چه اشكالى دارد؟ وقتى كه امام تو از تو راضى است. بگذار هرچه مى‌خواهند، بگویند.» (یا یونُسُ وَ مَا عَلَیكَ مِمَّا یقُولُونَ إِذَا كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِیاً؟) 

واقعا بهترین لحظه عمر انسان وقتى است كه احساس مى‌كند امامش از او راضى است، و او محبوب دل امام خود شده است و جایى در دل امام خودش باز كرده است. مهم‌ترین مسأله‌ى ما در عالم این است و نباید نگران چیز دیگرى باشیم

اما آیا محبوب امام زمانمان هستیم؟

امام رضا علیه‌السلام به یكى از شیعیان فرمودند: «هر گاه خواستى بدانى نزد من چگونه هستى بنگر من نزد تو چگونه هستم.» (إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِى، فَانْظُرْ إِلَى مَا لِى عِنْدَكَ.» (همان) در واقع این‌كه مى فرمایند «هرگاه خواستى بدانى كه نزد من چه جایگاهى دارى، ببین من نزدت چه جایگاهى دارم.» 

نكته مهمى كه در این موضوع باید مورد توجه قرار داد، موضوع مدیریت حبّ و بغض است ، یعنى حبّ نسبت به محبوب‌هاى حضرت و بغض نسبت به مبغوض‌هاى ایشان

«مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَینِ فِى جَوْفِهِ» (احزاب: 4) – خداوند براى كسى دو دل قرار نداده است

 ما بايد حب و بغض ها را امروز مديريت کنيم. حب خدا و رسول را جايگزين ساير علائق کنيم

حُبّ و بغض دو نيرو در روان آدمى است كه يكى جذب و ديگرى دفع مى كند، در صورتى اين دو نيرو خوب عمل مى كنند كه برآيند حاصل از اينها تحقق منوّيات الهى باشد، حبّ و بغض نبايد انگيزه اى براى تجاوز و شكستن حدود باشد؛ بلكه بايد وسيله اى براى سرعت دادن به حركت معنوى باشد

اگر گاهی کسانی را به خاطر غیر خدا دوست داشتیم یا برای غیر خدا با کسی دشمنی داشتیم، لااقلّ در مقام ادای حقوقشان، این حبّ و بغض‌‌ها را اثر ندهیم. اگر مسؤولیّتی داریم و دوست و دشمن به ما مراجعه کردند، در آن وظیفه‌ای که نسبت به ارباب رجوع داریم، یکسان رفتار کنیم. این کار آسان‌تر از این است که حبّ و بغض‌‌های انسان یکسان شود، یا همه برای خدا باشد. اگر آن همّت را نداشتیم، سعی کنیم اعمال ما طوری باشد که به واسطه حبّ و بغض، حق دیگری تضییع نشود. این چیزی است که امیرالمؤمنین- علیه السلام – از شیعیانش انتظار دارد. لَا یَحِیفُ عَلَى مَنْ یُبْغِضُ وَ لَا یَأْثَمُ فِی مَنْ یُحِبُّ.

اشاره کوتاهی به عنوان شعار سال 1400

سال 1400 نیز مانند سال‌هاى اخیر با عنوانى مرتبط با تولید مزین شد تا نشان دهد براى مقام معظم رهبرى هیچ دغدغه‌اى به اندازه‌ى تولید، حیاتى و داراى اهمیت راهبردى نیست. ایران امروز از منظر جمعیتى و اقتصادى در وضعیتى است كه اگر نتواند اقدامى عاجل و فورى براى رشد تولید رقم بزند، در آینده بخت چندانى براى رهایى از چرخه‌ى فقر نخواهد داشت. از این منظر، موضوع تولید نیازمند جهش است و نه فقط خروج از ركود و آغاز رونق است. شاید به‌همین‌دلیل عنوان سال رونق تولید در 1398 به جهش تولید در 1399 ارتقا یافت. اما عدم كسب نمره مطلوب، در تحقق شعار جهش تولید موجب شد رهبر انقلاب مصداقى‌تر وارد ادبیات جهش تولید شوند.

جهش تولید تنها در صورتى قابل تحقق است كه موانع پیش روى رشد تولید كه مانند فنرى ظرفیت‌هاى تولیدى كشور را عقب نگاه داشته‌اند برداشته شوند و از طرفى تمام امكانات كشور در بخش دولتى و حتى بخش خصوصى براى پشتیبانى از تولید بسیج شوند.

اشاره ای به چند نمونه مانع داشته باشم

در این سال‌ها در قبال این نامگذاری‌ها، سخن‌های بسیاری رفته و برنامه‌های بسیاری تنظیم شده است. در عین حال، قوانین ضد و نقیض متعددی به تصویب رسیده و بخش تولید در معرض برخوردهای سلیقه‌ای قرار گرفته است.

بخشی از این موانع تولید مربوط به مسائل کلان اقتصادی هستند که برای رفع آن‌ها نیاز به یک برنامه‌ریزی مشخص و هماهنگ در تمام بخش های حاکمیت است.

 بهبود محیط کسب و کار، هدایت صحیح منابع بانکی ، کاهش هزینه‌های غیرضروری، نقدینگی سرگردان در اقتصاد:رقم نقدینگی از ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و در نقاطی حبس شده که به کار تولید ‌نمی‌آید.

مدیریت‌ها بر اساس شایسته‌سالاری انجام شده باشد و کسانی که مدیریت کارها را به عهده می‌گیرند، به توسعه اعتقاد داشته باشند برای جهش تولید، نیازی به منابع جدید نیست، بلکه منابع موجود باید به شایستگی به سمت تولید هدایت شود.لازم است دولت تولیدکنندگان موثر را مورد شناسایی قرار داده و به آنها تسهیلات با بهره کم ارائه کند.

ایران در همسایگی کشور‌هایی است که از نظر صنعتی به ما نیاز دارند. همچنین برخورداری از نیروهای جوان و تحصیلکرده نیز به این مزیت افزوده است. بنابراین با افزایش تولید و صادرات به این کشور‌ها بخشی از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.، 

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمة اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --