اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:تذکرات مقام معظم رهبری راههای سوءاستفاده دربرجام را مسدود کرد!

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:تذکرات مقام معظم رهبری راههای سوءاستفاده دربرجام را مسدود کرد!

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ 01/08/1394هم زمان با تاسوعای حسینی

عناوین خطبه اول:

1-زنده نگه داشتن عاشورا دراحیای فرهنگ عاشورانقش کلیدی دارد.

2- اشک ریختن در مصیبت حسین بن علی (ع)دارای چهارپیام است.

عناوین خطبه دوم

1-محرم یک فرصت استثنایی است برای آشنایی با معارف نورانی اسلام و معارف اهل بیت!

2-دهها پرسش دربرجام وجود دارد که پاسخ آنرا بایددررفتارآینده آمریکاییها جستجو کرد!

بســـــــــم الله الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

9k=

عِبَادَ اللَّهِ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَيْكُمْ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم.

از آنجا که در آستانه عاشورای حسینی هستیم اجازه بفرمایید جملاتی، نکاتی در رابطه با سیره نورانی اهل­بیت: نسبت به سالار شهیدان و زنده نگه داشتن عاشورای حسینی و احیای فرهنگ عاشورا با شما بزرگواران صحبت کنم. قبل از هر چیز حادثه محرم و کربلا و عاشورا در حقیقت پر فروغ و سازنده جلوه می­کند آنگاه که می­بینیم اهل­بیت عصمت و طهارت با عظمت از سالار شهیدان یاد کردند و در زنده نگه داشتن این حماسه زیبا و احیای فرهنگ عاشورا تأکید فراوان داشتند.

امامان ما علیرغم محدودیت­هایی که داشتند چه در دوران حکومت­های اموی و چه در دوران حکومت­های عباسی و تنگناهایی که برای آنها ایجاد کرده بودند ولی می­بینیم در اتخاذ مواضع صحیح و مناسب با استفاده از مؤثرترین شیوه­ها توانستند فرهنگ عاشورا را به جامعه منتقل کنند و یکی از راه­هایی که می­بینیم اهل­بیت توانستند فرهنگ عاشورا را زنده نگه بدارند و فریاد مظلوم علیه ظالم را در جامعه زنده نگه بدارند، حریت و آزادی و آزادگی را به جهان پیام رسانی کنند.

اولین نکته ای که می­بینیم سفارش اهل­بیت و سیره نورانی اهل­بیت نسبت به عزاداری ابا عبد الله الحسین است. این تأکید فراوان اهل­بیت که در زندگی اهل­بیت به چشم می­خورد نسبت به اینکه یاد کربلا را زنده نگه می­داشتند، یاد عاشورا را زنده نگه می­داشتند این در این فرهنگ و احیای این فرهنگ نقش کلیدی داشت، چرا اهل­بیت چنین اقدامی می‏کردند؟ زیرا اولاً دشمنان و مخالفان اهل­بیت این روز را یعنی روز عاشورا را به جشن و سرور و پایکوبی می­پرداختند شما زیارت عاشورا و بعضی از فقرات زیارت عاشورا را ملاحظه فرموده­اید: «و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین علیه السلام»روز عاشورا روز شادی و سرور مخالفان اهل­بیت: بود در مقابل اهل­بیت: باید برنامه دیگری طراحی می­کردند که دشمن را از کاری که می­کند پشیمان کند به یاد مظلومیت علی و حسین بن علی به شیعیان توصیه کردند اشک بریزید و عزاداری کنید.

و نکته دوم این عزاداری­ها و سوگواری­ها آن هم سوگواری­های آگاهانه دل صاحب­ عزا را با دل حماسه سازان عاشورا به یکدیگر پیوند می­دهد یعنی انسان­ها را حسینی می­کند، انسان­ها را به خاطر یادآوری خاطره عاشورا و کربلا حسینی تربیت می­کند فرزندانی که در دامن چنین خانواده­ای رشد می­کند و آن کودکی که در دامن پدری و مادری که برای حسین بن علی اشک می­ریزد این کودک و نوجوان و این نوجوان از خودش سؤال می­کند این همه شیون برای چه؟ این همه عزاداری برای چیست؟ موقعی که دل عزادار با دل حسین بن علی پیوند پیدا کرد دل این کودک و نوجوان هم با حسین بن علی پیوند پیدا می­کند و راه کربلا و عاشورا استمرار پیدا می­کند.

این همه تأکید اهل­بیت به خاطر این دو ویژگی است:

1. جبهه گیری در برابر ادبیات دشمن؛

2. فرهنگ­سازی و عاشورایی کردن فضای جامعه.

امام صادق و امام علی بن موسی الرضا همه می­بینیم تکیه می­کنند در رابطه با زنده نگه داشتن عاشورا وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا می­گوید: اگر کسی روز عاشورا کسب و کار خودش را رها کند و در رسای ابی عبد الله به سوگ بشیند تعبیر زیبای آقا این است «مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ»؛ اگر کسی به احترام عاشورا کسب و کار را تعطیل کند خداوند حوائج دنیا و آخرتش را برآورده می­کند «وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ» اگر کسی روز عاشورا روز مصیبت او باشد «يَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِه»اینجا شما عاشورا را بزرگ می­شمارید و عزاداری می­کنید و دسته­ های سینه­ زنی به راه می­اندازید فردای قیامت خدای متعال پاداش ما را می­دهد.

امام باقر(ع)تلاش دارد در حساس­ترین مکان یعنی منا که اجتماع مسلمانان در آن گرد آمده وصیت می­کند ده سال در موسم حج در منا برای حسین بن علی (ع)عزاداری کنند مسلمانان سراسر دنیا از خودشان می­پرسند سوگواری برای حسین بن علی آن هم در سرزمین منا چه مناسبت دارد، دل­ها را به سوی حسین بن علی منعطف می­کند این فرهنگی است که اهل­بیت: پایه­گذاری کردند تا نام حسین بن علی(ع)جاودانه باقی بماند. در سرزمین منا که معمولاً آداب دیگری دارند، اعمال دیگری دارد، اذکار دیگری دارد امام باقر(ع) می­فرماید: من ده سال وصیت می­کنم در سرزمین منا ده سال برای حسین بن علی گریه کنند این فرهنگ یعنی چه؟ این پیام یعنی چه؟ لذا موقعی که بررسی می­کنیم ما با توجه به سفارشی که امامان پاک ما در رابطه با مسأله عزاداری مطرح کردند سفارش می­کنند به اشک ریختن برای حسین بن علی وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 می­فرماید: «فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ- فَإِنَّ الْبُكَاءَ عَلَيْهِ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ»به مانند مثل حسین باید اشک­ها از دیده­ها باید سرازیر شود زیرا اگر کسی در عزای حسین بن علی گریه کند تمام گناهان بزرگ او آمرزیده می­شود این سخن، سخن من نسیت سخن علی بن موسی الرضاست، اشک ریختن و عزاداری برای حسین بن علی «يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ».

لذا من جمع­بندی کنم در اینجا و سخن را کوتاه کنم در حقیقت اشک ریختن و مصیبت حسین بن علی را به پا داشتن چهار پیام روشن دارد:

1. پیام عشق

2. پیام تعظیم شعائر

3. پیام اعلام موضع

4. پیام تجدید بیعت

اگر ما انقلابمان با این شکوه به پیروزی رسید استمرار راه حسین بن علی بود؛ ما پیام عشق را از کربلا آموختیم در حقیقت می­خواهیم بگوییم این قطرات اشکمان که از سویدای قلبمان حکایت می­کند بیانگر محبت و پیوند صمیمی ما با اهل­بیت عموماً و با حسین بن علی خصوصاً است. ما می­خواهیم با این عزاداری‎هایمان اعلام کنیم با هم درد بودن، هم نوا بودن و هم سو بودن با­ اهل­بیت: «إنّی سلمٌ لِمن سالمکم و حَربٌ لمن حاربکم» این پیام عشق ماست، پیام تعظیم شعائر ماست. ما این کار حسین بن علی را بزرگ می­شماریم و اگر کسی تعظیم شعائر کند دارای اجر و پاداش الهی است، ما روز عاشورا اعلام موضع می­کنیم.

در دهه محرم اعلام موضع می­کنیم و ما می­خواهیم بگوییم حسین بن علی ما در موضع­گیری­های عقیدتی شما، موضع­گیری­های دینی شما و موضع­گیری­های سیاسی شما با شما هستیم ما کربلا را جرقه نمی­دانیم، ما کربلا را جریان می­دانیم و لذا انقلابمان به خاطر حادثۀ عاشورا و کربلای حسین تا ظهور وجود  حضرت بقیه الله الاعظم4 ان شاء الله ماندگار خواهد ماند. اما پیام بیعت ما با حسین بن علی این است که تجدید پیمان می­کنیم و می­گوییم «فیا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً».

خطبه دوم: 

بسم الله الرحمن الرحیم

خطیب جمعه محترم حسن آباد بااشاره به روایتی ازامام سجاد(ع)خودونمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه نمودند.وسپس به پیرامون مناسبتهای هفته سخن گفتند.

امروز جمعه اول آبان شهادت آيت الله حاج آقا مصطفي خميني(ره) در نجف اشرف (1356 ه. ش)

حاج آقا مصطفي خميني در دامن مكتبي بزرگ شده بود كه سياست در آن عين ديانت به حساب مي آيد. لذا از همان روزهاي اول دوره جواني به دنبال پدر بزرگوارش در اين مسير قدم نهاد و با كمال جديّت و تلاش دردو حوزه علمی وسیاسی مشغول فعّاليّت شد.اودرحوزه علمی در فقه و اصول، در علوم معقول و فلسفه و كلام به مراتب بالاي علمي دست يافت. با این وجودوي از سويي تحت تأثير شخصيّت نستوه پدر بزرگوارش حضرت امام خميني رحمه الله قرار داشت و از سويي ديگر به سبب شناخت عميق و متفكرانه اي كه نسبت به مسائل سياسي و فرهنگي روز كشور و جهان داشت، از همان سالهاي نوجواني و جواني به سوي مبارزات سياسي كشيده شد و توانست در روند حركت پيروزمندانه انقلاب اسلامي ايران نقش مهمّي را ايفا نمايد. او كوشيد تا در تمامي سالهاي زندگي دست از جهاد و مبارزه برنداشته و همواره در مسير حمايت از دين و احكام الهي گام بردارد.

حاج آقا مصطفي حتي در روزگاري كه در عراق و نجف اشرف دوره تبعيد را مي گذراند، در مقابل جنايتهاي استكبار جهاني به رهبري آمريكاي جهانخوار و صهيونيستها و دستگاه جبّار شاه و دولت بعث عراق سكوت نكرد و افزون بر مبارزه با نظام شاه، از مبارزه با نظام بعث عراق نيز غافل نشد. فعّاليتهاي ايشان به حدّي بود كه سبب شد در 21 خرداد سال 48 از طرف حزب بعث دستگير شده، به بغداد برده مي شود و رئيس جمهور عراق، حسن البكر، به او هشدار مي دهد كه در صورت ادامه مخالفت، نظام عراق ناچار به تصميمي خواهد شد كه موجب ناراحتي پدر بزرگوار او شود.

وقتي حكومتهاي ايران و عراق نتوانستند فعاليّتهاي سياسي حاج آقا مصطفي را متوقّف كنند و وجودش را خطري جدّي براي حكومتهايشان تشخيص دادند، به فكر عملي كردن تهديدهاي خود افتادند و سرانجام در روز يكشنبه اوّل آبان 1356 ش، در حاليكه بيش از 47 بهار از عمر او نمي گذشت، به طرز مشكوكي او را مسموم كردند و به شهادت رساندند.

 دوشنبه چهارم آبان سالروزاعتراض و افشاگري امام خميني(ره) عليه پذيرش قانون كاپيتولاسيون (1343 ه.ش)

روز چهارم آبان 1343 امام خميني در اعتراض به لايحه كاپيتولاسيون طي نطق شديداللحني فرمودند «عظمت ايران از بين رفت، استقلال از دست رفت، عزت ما پايكوب شد. مگر ما مستعمره هستيم؟ مگر ايران در اشغال آمريكاست؟»

كاپيتولاسيون به معناي شرط گذاشتن و در معناي لغوي آن سازش و تسليم آمده است. كاپيتولاسيون به قراردادهايي  اطلاق مي شود كه به موجب آن اتباع يك دولت در قلمرو دولت ديگر مشمول قوانين كشور خود مي شوند و آن قوانين توسط كنسول آن دولت در محل اجرا مي شود، به همين جهت در فارسي به آن «حق قضاوت كنسولي» نيز گفته مي شود.

امام در همان روز بيانيه اي صادر كردند: «دنيا بداند كه هر گرفتاري كه ملت ايران و ملل مسلمين دارند از اجانب است، از آمريكاست، ملل اسلام از اجانب عموما و از آمريكا خصوصا متنفر است.» در اين بيانيه از كاپيتولاسيون به عنوان سند بردگي ملت ايران يادشده است. ايشان افزودند: «اگر در اين مبارزه صد هزار نفر هم شهيد بدهيم، بهتر است از اين كه اين قانون ننگين تصويب شود، زيرا اين قانون همه مقدسات ما را زير پا گذاشته است و استقلال ما را به بيگانگان فروخته است.

كاپيتولاسيون، خاطره اي خفت بار و تلخ كه نشان از نفوذ خواركننده غربي ها در ايران دارد.امروز هم نباید غفلت کرد درقضیه برجام هم که هفته گذشته هم صحبت کردم باید دقت کرد نامه مقام معظم رهبری که روز چهارشنبه صادرشد 9تذکردادندکه نشان ازضعفهایی است که برجام داردکه توجه به این تذکرات درواقع راههای سوءاستفاده طرف مقابل رامسدود میکندلذا همه باید هوشیاری خود را حفظ نموده وراه نفوذ دشمنان را درعرصه های مختلف مسدود نمایند ودشمن را مؤیوس کنند (تکبیرنمازگزاران)

امروزجمعه9 محرم الحرام تاسوعاي حسيني فرداهم مصادف باعاشوراي حسيني؛وشهادت حضرت امام حسين(ع) و اصحاب وفادارش (61 ه.ق)

عاشورا باید در اتصال با نهضت حضرت آدم (ع)، موسی (ع) و ابراهیم (ع) نه به عنوان حادثه ی مجردی که در سال 61 هجری اتفاق افتاد، تفسیر شود؛ زیرا در این صورت، باعث می شود قیام و پیام عاشورا – که یک پیام تاریخی و جاودانه – است به یک پیام مقطعی تبدیل شود. این معنای عمیقی که در زیارت وارث می خوانیم، روی همین اصل است. «السلام علیک یا وارث آدم صفوة اللّه، السلام علیک یا وارث نوح نبی اللّه…..

امام حسین وارث پرچمی است که آدم وبقیه ی انبیاء و اولیاء در طول تاریخ برافراشته نگه داشته اند و در این بینش است که ارتباط نهضت امام حسین (ع) با گذشته مشخص می شود وهم با آینده. امروز توجه ما به نهضت امام حسین (ع) باید چراغ راه زندگی ما باشد و اگر صرفا ما به گذشته ی خود ببالیم که ما حسین و عاشورا داشته ایم، امّا این مسأله در زندگی امروز ما اثری نداشته باشد، در واقع یک نوع سر پوش گذاشتن بر ضعف های احتمالی ما خواهد بود. باید تمام همّ ما این باشد که آن بینش و نگرش، بتواند خود را در زندگی ما به طور کامل نشان بدهد و خود را مجسم کند تا از این نگرش و بینش امروز به عنوان درسی جهت زندگی کردن استفاده کنیم .امام حسین (ع) صرفا سیاست مداری نیست که با یزید به خاطر شراب خواری سرناسازگاری داشته باشد، بلکه امام حسین (ع) پرچمداری است که می خواهد عَلَم مبارزه با ظلم و بی عدالتی و بی دینی و هر نوع تحقیر مردم را بر عهده بگیرد. زمينه سازي نهضت مهدوي(عج) ، تربيت كننده جامعه عاشورايي ،مقابله با استحاله اسلام را تعلیم میدهند امروز همامام حسین (ع)به ما درس میدهند که به ابعاد گوناگون و نفوذ و زمينه هاي استحاله در داخل جامعه و نظام اسلامي؛ نفوذ دشمن، که تهديدي بزرگ براي كشوراست توجه کنیم (تکبیر نمازگزاران)

ادامه ذکر توسل……..

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --