اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: کانون اصلي همدلي و همزباني، ولايت و رهبري است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: کانون اصلي همدلي و همزباني، ولايت و رهبري است.

نمازپرصلابت جمعه اینهفته 14/01/1394درمصلی حسن آبادفشافویه باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .امام جمعه محترم بااشاره به نامگذاری سال جدیدازطرف مقام معظم رهبری گفتند: کانون اصلي همدلي و همزباني، ولايت و رهبري است که با منويات و هدايتها و هشدارهاي حکيمانه خود همواره دولت و ملت را راهبري مي‌فرمايد.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
مشروح خطبه اول:
بسم الله الرحمن الرحیم

2
یاایهالذین امنواتقوالله حق تقاته
خودم را وشما نمازگزاران عزیزرا درابتدای خطبه اول توصیه میکنم به تقوای الهی
امروز پیرامون روایتی ازپیامبرعظیم الشأن اسلام چند جمله ای خیلی کوتاه عرض میکنم:
روي عن رسول الله(صلّي الله عليه وآله وسلم) قال:
«حُبِّي وَ حُبُ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ عِنْدَ الْوَفَاةِ وَ الْقَبْرِ وَ عِنْدَ النُّشُورِ وَ عِنْدَ الْكِتَابِ وَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ وَ عِنْدَ الصِّرَاط» بحار الانوار ج 7 ص248
روایتی از پیغمبر‌اکرم(صلّي الله عليه وآله وسلم) منقول است که حضرت فرمودند:
رابطة دوستی با اهل بیت من، «حُبِّي وَ حُبُ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ»،در هفت موقعیّت حسّاسی که هول و هراس آن مواقف خیلی بزرگ است، سودبخش است؛ یعنی انسان در آن جایگاهها روحش آرامش ندارد و در شدّت فشار قرار میگیرد، «فِيسَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ»، خود ما نیز گاهی میگوئیم: هول کردم؛ «أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ»، یعنی هول بزرگ میکند، بعد حضرت شمارش میفرماید:
اوّل؛ «عِنْدَ الْوَفَاةِ»، هنگام مرگ، هنگام مرگ انسان در فشار قرار میگیرد، در این موقعیّت آنچه برای او نافع است، رابطه دوستی با پیغمبر و اهل بیت او است.
دوم؛ «وَ الْقَبْرِ»، آنگاه که ازهاق روح میشود و روح از بدن خارج میشود، انسان وارد برزخ میشود. «وَ الْقَبْرِ»، یعنی انسان در برزخ هم تحت فشار است. آنچه که از آن فشار میکاهد، حبّ پیغمبر و حبّ به اهل بیت پیغمبر است.
سوم؛ «وَ عِنْدَ النُّشُورِ»، آنگاه که از برزخ عبور میکند و به عالم قیامت وارد میشود، از عالم برزخ برمیخیزد و به عالم قیامت وارد میشود، خُب وارد شد.
چهارم؛ «وَ عِنْدَ الْكِتَابِ» آنگاه که نامة عمل را به دستش میدهند هم تحت فشار قرار میگیرد، این موقع نیز هول بزرگ دارد.
پنجم؛ «وَ عِنْدَ الْحِسَابِ»، یک وقت نامة عمل را دستش میدهند، یک وقت بررسی میکنند و اعمالی که در آن هست را به رخت میکشند. آنجاست که باز هم تحت فشار عظیم و بزرگی قرار میگیری.
ششم؛ «وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ»، هنگام سنجش اعمال، آنجا هم زیر فشار قرار میگیری.
و بالاخره هفتم؛ «وَ عِنْدَ الصِّرَاط»، هنگام عبور از صراط هم همینطور است. انسان از این عالم که میخواهد عبور کند و به عالم قیامت برود، پيامبر اسلام فرموده است:« الصّراُط اَّدُقِمَن الّشعر وأَحُّدِمَن الَّسيِفَوأظلَمِمَن اللَّيل؛ صراط٬ از مو باریک تر٬ از شمشير برنده تر و از شب٬ ظلمانی تر است.» تفسير نور الثقلين٬ ج ٬5 ص 5
به قول ما تا منتهی الیه کار، هفت موطن را باید سیر کند. از اینجاها باید عبور کند که هرکدامش فشارهای بزرگ به انسان وارد می‌کند. هنگام مرگ است و قبر است و بعد هم نشر و برانگیخته شدن است و بعد موقع نامة عمل به دست دادن است و بررسی نامةحساب و بالاخره مسألة میزان و سنجش اعمال است و دست آخر عبور از صراط که ببیند به کجا میرسد.
همة این مواطن سخت فشار دارند. آنچه که از این فشارها میکاهد عبارت از حبّ به پیغمبر و حبّ به اهل بیت پیغمبر است، که اگر آن را همراه داشته باشد، برای او آرامش حاصل میشود.
من تقریباً روایت را ترجمه کردم، امّا یک تذکّر بدهم. در این که حبّ آنها نجات بخش انسان در همة مواطن بعد از دنیا است، شکّی نیست، امّا عمده این است که بتوانی این دوستی را آنگاه که زیر فشار قرار گرفتی، همراه داشته باشی. مهم این است که از این محبّتجدا نشوی. اگر این محبّت باشد، این پیوند، پیوند قلبی باشد، نجات بخش است. امّا خدا نکند که این محبّت سطحی باشد و عمق نداشته باشد. لذا انسان باید کوشش کند تا این پیوند عمق پیدا کند. چهکار کند که عمق پیدا کند؟ معصیت نکن!
****************************************************
مشروح خطبه دوم:
امام جمعه محترم باذکرروایتی ازامام محمدباقرعلیه السلام خود ونمازگزاران را به تقوا سفارش نمودند
****************************************************
درخطبه دوم به چند مطلب اشاره میکنم:
ابتدابیانیه مشترک تیم مذاکره کننده ایران وکشورهای 5+1
هفته گذشته، وزراي خارجه ايران و آمريکا در چند دور چانه زني ديپلماتيک، تلاش کردند تا آخرين موانع پيش روي مذاکرات را از سر راه بردارند. روزهاي گذشته، به يک معنا تاريخي ترين روزها در پرونده هسته اي ايران است.
جمهورى اسلامى در قضيه هسته‏اى، هم قانونى عمل كرده است، هم شفاف عمل كرده است، هم از لحاظ استدلالى، منطقى عمل كرده است.بالاخره پس ازیکسال ونیم مذاکره دیپلماسی دردولت یازدهم بیانیه مشترک شب گذشته خوانده شدکه ماازتلاش تیم مذاکره کننده تشکرمیکنیم اما بایدعرض کنم نگرانی ما ازآمریکا واسرائیل است که ممکن است شیطنت کنند که بایدهوشیاری بیشتری دراین زمینه داشته باشیم. این بیانیه مبنایی است برای تنظیم ونگارش توافقی که درآینده نزدیک نوشته خواهدشد لذا خوب است دراین زمینه گروههای مختلف نه ذوق زده شوند ونه بی انصافی کنند درسال همدلی وهمزبانی لازماست که دولت ملت راراهنمایی کند وزوایای مختلف ای بیانیه راتشریح کند وملت هم اگر انتقادی دارند محترمانه منتقل کنند ودولت هم بررسی کند.ازطرفی هم درتمام قضایا فصل الخطاب هم دولت وهم ملت مقام معظم رهبری هستند که باید سخنان معظم له راهم شنید(تکبیرنمازگزاران)
***************************************************************
مطلب دوم:اشاره دیگری به عنوان سال
1-همدلي و همزباني ريشه در نوع نگرش‌ها و بينش‌ها دارد و به عبارتي محصول و ميوه باورها و اعتقادات يک ملت و جامعه مي‌باشد، بنابراين چه در سال 1394 که توسط بزرگ رهبر حکيم و فرزانه انقلاب، سال دولت و ملت همدلي و همزباني نام گرفت و چه در هر زمان ديگري، اگر بخواهيم امتي هم‌ صدا و زير يک بيرق و پرچم، متحد و منسجم، راست‌قامت و استوار، عزت‌مند و پيروز بمانيم و با استقلال و اعتماد به نفس، قله‌هاي پيشرفت را در عرصه‌هاي مختلف فتح نماييم، بايد نسبت به باورها و به تبع آن نوع نگرش‌ها و مواضع سياسي و فرهنگي، انقلابي و ملي خودمان، اهل سنجش و محاسبه باشيم و در صورت لزوم، غيرتمندانه تجديد نظر نماييم. چه آنکه با اصرار بر روي مواضع و انديشه‌هاي غلط امکان همدلي و همزباني وجود نخواهد داشت.
2-کانون اصلي همدلي و همزباني، ولايت و رهبري است که با منويات و هدايتها و هشدارهاي حکيمانه خود همواره دولت و ملت را راهبري مي‌فرمايد. از اين روي مي‌توان مهمترين پايه همدلي و همزباني را محور اصلي همگرايي و هم‌آوايي جامعه و نظام يعني ولايت و رهبري دانست.که نبایدازایشان جلوتر یا عقب ترحرکت کنیم(تکبیرنمازگزارن)
***************************************************
مطلب سوم:نسل کشي و نقض تمام قوانين بين المللي در يمن از سوي آل سعود
عربستان سعودي از بامداد پنج شنبه ششم فروردين با چراغ سبز و حمايت صريح آمريکا و همدستي برخي رژيم هاي عربي وابسته از نظر اقتصادي به رياض، جنگ وحشيانه اي را عليه ملت يمن آغاز کرده است، جنگي که بي شباهت به جنگ هاي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين (غزه) و ملت لبنان از نظر کشتار انسان هاي بي دفاع به ويژه کودکان و زنان و تخريب گسترده منازل و زير ساخت ها و اماکن خدماتي و بهداشتي نيست. همزمان با حملات هوايي سعودي ها به يمن، گلوله باران و موشک باران مناطق مختلف يمن نيز از سوي عربستان و متحدانش ادامه دارد و حتي مصر هم از طريق دريا، به موشک باران مناطق ساحلي يمن دست زده است.از ابتداي حملات هوايي و موشکي عربستان و متحدانش به مناطق مختلف يمن، صدها غير نظامي بيگناه شهيد و زخمي شده اند و آمار قربانيان به سبب شدت حملات آل سعود هر لحظه در حال افزايش است.
عربستان سعودي حد اقل سه بار در قرن اخير تلاش کرد يمن را تصرف کند و هرگز نيز موفق نشد سعودي تلاش داشته هميشه روساي جمهوري يمن عوامل عربستان باشند.
تمام احزاب و گروه هاي يمني به منظور تحقق خواسته هاي مشروع و مطالبات مدني نشان داد منصورهادي و سعودي پايگاه مردمي در يمن ندارند.در حالي که چند ماه است انصارالله با حمايت مردم کنترل پايتخت را در دست دارند، با حمله ارتش و بسيج مردمي انصار الله به عدن نقشه هاي عربستان براي تقسيم يمن و راه انداختن جنگ داخلي در اين کشور نقش بر آب شد و مجبور شد با اقدام عجولانه و غيرمنطقي وارد درگيري نظامي شود.
اولين بعد اين جنگ، بعد بين المللي است، يک جنگ تمام عيار عليه ملتي دست خالي است، وقتي ماشين جنگي مدرن عربستان را که از پول ملت عربستان ميلياردها دلار خرج شده و انبارهاي تسليحاتي آن قابل مقايسه با يمن نيست، در نظر بگيريم، مي بينيم که در واقع يک ضعيف کشي و مظلوم کشي در حال وقوع است. بعد بين المللي، يعني در سطح بالا، آمريکا در راستاي ادامه جنگ هاي نيابتي که پس از جنگ افغانستان و عراق در پيش گرفت، اين جنگ را هم به راه انداخت، الان ادامه همان وضع است، عربستان سعودي، کشور ثروتمندي و انبار تسليحات است.در راستاي همين جنگ هاي نيابتي، آمريکا به سبب ناتواني اقتصادي و بحران هاي داخلي و فروپاشي هژمون امپراطوري و سيطره تمام عيار جهاني، تصميم گرفت جنگ ها را منطقه اي کند و هر چند کشور را با يکديگر متحد کند و بتواند بر مسائل منطقه اشراف داشته باشد در اين راستا ديديم که چند کشور عليه سوريه متحد شدند و عليه اين کشور جنگ به راه انداختند، چند کشور با مديريت آمريکا و ناتو عليه ليبي متحد شدند و آن را از بين بردند، قبل از آن، چند کشور به بهانه سلاح هاي کشتار جمعي عليه عراق وارد جنگ شدند، امروز نوبت يمن است،
چرا عربستان به جنگ افروزي در يمن نياز داشت؟
درباره اين که چرا عربستان نياز به اين جنگ داشت؟ بايد گفت، اولا يمن، از نظر تاريخي و جغرافيايي سياسي و نظامي و استراتژيک جايگاه و موقعيت مهمي دارد. اينکه فقط بگوييم يمن حيات خلوت عربستان است، ايوان و پيشاني کشور عربستان از نظر مرزهاي جنوبي آن است، مناطق نفت خيز نجران و جيزان و عسير، مخصوصا جيزان که مشرف به درياي سرخ است.سکونت مردم منتسب به قبايل حوثي و جنبش انصارالله که همواره با نفوذ و سيطره عربستان مشکل داشته و مخالف بوده اند و تا کنون، 9 بار هدف حملات عربستان قرار داشته اند تا آنها را از بين ببرد. رهبرشان را شهيد کرد و آخرين بار، سال 2009 ميلادي بود که نظاميان سعودي حتي وارد خاک يمن هم شدند و صعده را هدف حملات خود قرار دادند، ولي با مقاومت جانانه انصارالله روبرو شدند و آنها، نه تنها نظاميان سعودي را از خاک يمن اخراج کردند، بلکه حتي آنها را در داخل خاک عربستان تعقيب کردند و حتي برخي از روستاها را به تصرف خود درآوردند و بسياري از نظاميان متجاوز را به هلاکت رساندند.اين وضع، ما را به ياد مقوله معروف و مشهور عبدالعزيز آل سعود بنيانگذار حکومت اين رژيم مي اندازد که گفته بود مواظب يمن باشيد، يمن بسيار خطرناک است.
شکاف در داخل آل سعود درباره جنگ يمن
مساله ديگر در درون خود خاندان پادشاهي عربستان است که خوشبختانه ما آثار اين شکاف و اختلاف را در خصوص بحران و جنگ وحشيانه عربستان در ميان دو خانواده طلال بن عبدالعزيز و همچنين خانواده عبدالله بن عبدالعزيز مي بينيم که از زبان وليد بن طلال ميلياردر معروف سعودي و از زبان متعب بن عبدالله پسر شاه متوفي سعودي شنيديم که گفته است اين جنگ، حمله اي ماجراجويانه است و کشور ما را به سمت سراشيبي سقوط و به سمت تجزيه به چهار قلمرو سوق خواهد داد و متعب بن عبدالله حتي تهديد مستقيم کرد که اگر اين حملات ادامه پيدا کند، ما ساکت نخواهيم نشست. متعب بن عبدالله در حال حاضر فرمانده گارد سلطنتي است. وليد بن طلال از واژه مشتي جوان تازه به دوران رسيده در اشاره به محمد بن نايف وزير کشور و جانشين وليعهد و محمد بن سلمان وزير دفاع فرزند شاه فعلي استفاده کرد، بنابراين چنين اختلافاتي در درون خاندان آل سعود به وجود آمده است.
عربستان خدشه دار شدن چهره عربستان در جهان اسلام
عربستان به عنوان داعيه دار رهبري جهان اسلام و سابقه خدمت به زائرين بيت الله حرام از وجه و پرستيزخاصي در بين افکار عمومي ساير کشور ها برخوردار بود اگر چه در سالهاي اخير و خصوصا ظهور پديده منحوس داعش تقريبا همه اهل سياست به نقش شاهزاده هاي سعودي در تاسيس و تجهيز اين گروه تروريستي واقف بودند ولي براي عامه مردم دنيا امري کاملا دور از انتظار بود که عربستان سعودي با اين درجه از اعتبار و حيثيت بين المللي چگونه به خود اجازه داده است که با اين درجه ازخشونت به يک مناقشه داخلي در يک کشور همسايه وارد شود و اين چنين سبوعانه دست خود را به خون ملت بيگناه و غير نظاميان آلوده نمايد . شايان ذکر است امروزه موضوع ديپلماسي عمومي و کسب پرستيژ بين المللي يکي از مهمترين دغدغه ها و يکي از اولويت هاي اصلي همه کشور هاي دنيا به شمار ميرود و در اين حوزه سالانه ميليون ها دلار بودجه هزينه ميشود .شايد اگر حکام سعودي به نقش رسانه ها در انعکاس کشتار بي رحمانه مردم توجه بيشتري ميکردند هرگز حيثيت و اعتبار خود را به اين اساني در معرض خطر قرار نميدادند به عبارت ديگر امروز صدها عکس و گزارش از تصاوير به خاک و خون کشيده شده مردم يمن در رسانه هاي سنتي و مدرن منتشر شده است که اين تصاوير همچون لکه ننگي تا ابد از چهره بين المللي عربستان پاک نخواهد شد لذاما این تجاوزوحشیانه را محکوم میکنیم وازمجامع بین المللی وکشورهای اسلامی میخواهی جهت رفع این ظلم اقدام مناسب وشایسته ای از خودنشان دهند(تکبیرنمازگزاران)
مطلب چهارم :وفات حضرت ام البنین وروزتکریم مادران شهدا
ضمن عرض تسلیت وبا توجه به این که فرصت بسیارکوتاه است خیلی کوتاه اشاره ای کنم:نمازگزاران عزیزهمه ما وظیفه داریم به خانواده شهدا پدران شهدا ومادران شهدا سربزنیم دلجویی کنیم طوری رفتار کنیم که آنها جای خالی فرزندانشان را احساس نکنند
(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)
************************************************

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --