اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: نهال پر استعدادي که امام راحل عظيم الشأن دراين خاک غرس کردند امروز به درخت تنومندي تبدیل شده است که بزرگترین طوفانهاهم نمیتواندکوچکترین ضربه ولطمه ای به آن واردکند.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: نهال پر استعدادي که امام راحل عظيم الشأن دراين خاک غرس کردند امروز به درخت تنومندي تبدیل شده است که بزرگترین طوفانهاهم نمیتواندکوچکترین ضربه ولطمه ای به آن واردکند.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری درتاریخ 10/11/1393
بسم اله الرحمن الرحیم
عبادالله اوصیکم ونفسی بتقوالله
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیزرا توصیه میکنم به تقوای الهی!
بحث ماامروز پیرامون روایتی ازامام صادق علیه السلام است که محکم ترین دستاویزهای ایمان را معرفی میفرمایند.
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مِنْ أَوْثَقِ عُرَى الْإِيمَانِ أَنْ تُحِبَّ فِي اللَّهِ وَ تُبْغِضَ فِي اللَّهِ وَ تُعْطِيَ فِي اللَّهِ وَ تَمْنَعَ فِي اللَّهِ» بعد از قرآن، سيره گفتاري و رفتاري اهل بيت(ع) تضمين کننده سعادت و خوشبختي ماست، اگر بر اساس آن عمل کنيم.
امام صادق(ع) مي‎فرمايد: از مستحکم ترين دستاويزهاي ايمان عبرت گرفتن از چهار چيزاست:?و?) «أَنْ تُحِبَّ فِي اللَّهِ وَ تُبْغِضَ فِي اللَّهِ»: ما دو تعبير در رواياتداريم؛ يکي حبّ «لِلّه» داريم و ديگري حبّ «فِي ‏الله».حبّ لله يعني اين‌که افراديکديگررابه خاطر خدا دوست بدارند. حبّ فِي‏ الله يعني اين‌که يکديگررافي ‏سبيل ‏الله و در راه خدا دوست بدارند. اين دو تفاوت‏هايي با هم دارند، امّا هر دو از يک چشمه مي‌جوشند. مجموعه روايات به ما مي‌گويد رفاقت‏هايتان لِلّه و فِي‌الله باشد.
تعبير ديگري در اين رابطه وجود دارد که حضرت مي‌فرمايند: «المودّةُ فِي اللهِ آکَدٌ مِن وَشِيجِ الرَّحِمِ». محبّت در راه خدا، محکم‌تر از پيوند نسبي است. «وشيج» يعني پيوستگي خويشاوندي؛ يعني رابطه قوي ميان پدر و فرزند، يا مادر و فرزند که به‌طور معمول قوي‏ترين رابطه است، پيوستگي ‏اش از محبّت في‏ الله بيشتر نيست. به عنوان مثال در طول تاريخ خصوصاً در صدر اسلام، بسيار اتفاق افتاده که افرادي اسلام مي‌آوردند در حالي که خويشاوندان نزديکشان با اسلام مخالف بودند. هرچه هم که آنها را نهي مي‌کردند و با آنها مبارزه مي ‏کردند، باز هم دست از پيغمبر برنمي ‏داشتند

اگرآنهادست از پيغمبر بر نمي‌داشتند به خاطر حبّ في الله بود، وگرنه پيغمبر اکرم هيچ کس را با ابزارهاي مادي، به خودش جذب نمي‌کردند. در هيچ‌جاي تاريخ هم چنين مطلبي نقل نشده است که پيغمبر کسي را به خودش جذب کند. هم خودش گرسنه بود، هم کساني که اطرفش بودند؛ سنگ به شکمشان مي‏ بستند تا جلوي گرسنگي‌شان را بگيرند. ياران حضرت، پيغمبر را لله و في‌الله دوست داشتند و نسبت به اسلام بينش پيدا کرده بودند، که اين‌طور ايستادگي مي‌کردند.
اگررنگ خدا در زندگي انسان راه پيدا کرد اين انسان موفق مي شود اما اگر رنگ خدايي از زندگي انسان جدا شد مطمئن باشيد که رنگ شيطاني جايگزين آن مي شود.اگردوستي ودشمني کردن ما، عطا ومنع ما يک جهت را داشته باشد، به اوج قله ونحله سعادت و خوشبختي رسيده‎ايم و بهره‎مند از ايمان کامل و به محکمترين دستاويزهاي ايمان چنگ زده‎ايم

مشروح خطبه دوم:
از وصاياي امام کاظم (ع) به هشام: « يا هاشم لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ فى كُلِّ يَوْمٍ فَاِنْ عَمِلَ خَيْرا اسْتَزادَ اللّه‏َ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللّه‏َ عَلَيْهِ وَ اِنْ عَمِلَ شَيْئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه‏َ وَ تابَ اِلَيْهِ » (تحف العقول ؛صفحه396) اي هشام از ما نيست يعني از خواص ما محسوب نمي شود کسي که خود را هر روز محاسبه نکند . محاسبه شامل محاسبه در مسائل مالي ( که درآمد و خرج او حلال باشد ) ، گفتار ( که چگونه حرف زده آيا با حرف هائي که زده خداوند خشنود شده يا شيطان ) ، رفتار(که رفتار او با اخلاقي اسلامي سازگاري داشته است يا نه ) ، و حتي تصميم ها و موضع گيري ها مي شود که تصميمات او بر چه مبنائي بوده آيا بر مبناي دين و رضايت خداوند بوده است و تصميم او بر کار خير و نيک بوده است؟ و چگونه موضع گيري کرده است ؟ موضع گيري او به نفع بوده يا باطل و موضع گيري او الهي بوده يا غير الهي ؟
پس هر جا نقطه پسنديده اي مشاهده کرد بر آن بيفزايد و اگر کار ناپسدي در برنامه روزانه اش ملاحظه کرد از خداي متعال طلب بخشش کند و به سوي او برگردد.

شنبه11 بهمن10 ربيع‌‏الثاني وفات حضرت معصومه(س) (201 ه.ق)
ايشان بانوئي سخنور ، معلمي توانا و در زهد و تقوا برجسته بود. حضرت معصومه (س) يک سال پس از ورود برادرش به خراسان به قصد ديدار وي از مدينه به سمت خراسان حرکت کرد. ولي در مسير هنگامي كه به سرزمين ساوه رسيد دشمنان خاندان نبوت در يك جنگ نابرابر بستگان و برادرش را به شهادت رساندند و با ريختن زهر در غذايش او را مسموم ساختند كه بيمار شد و چون حضرت معصومه از شرافت و فضيلت شهر قم احاديثي را از پدران خود شنيده بود به قم آمد و پس از شانزده اما پس از حوادثي که در شهر سامرا براي آنحضرت پيش آمد بيمار شد ,به ملکوت اعلي پيوست که امام صادق(ع) مي فرمايد :« إِنَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَهٌ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّي فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَةُ » (بحار الانوار؛جلد60؛صفحه216) ما را حرمي است و آن قم است که بزودي بانوئي از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد هرکس او را زيارت کند بهشت بر او واجب مي شود.

يكشنبه12 بهمن بازگشت حضرت امام خميني(ره) به ايران (1357 ه.ش) و آغاز دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي
اين ايام را به همه انقلابيون و دوستداران نظام مقدس اسلامي ايران تبريک عرض مي کنم . بيش از سه و نيم دهه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد . نهال پر استعدادي که امام راحل عظيم الشأن ملت ايران در اين خاک سرشار از استعداد غرس کرد . امروز به درخت تنومندي تبدیل شده است که به تعبير قرآن کريم :« … كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفّارَ وَعَدَ اللّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظيمًا(29) » (سوره فتح) همانند زرعي است که خداوند جوانه هاي آن را از اطرافش برآورده و تقويت کرده تا ستبر شده و بر ساقه هاي خود ايستاده به طوري که کشاورز را به اعجاب وا مي دارد خدا چنين کرده تا به وسيله آنها کفار را به خشم آورد. خدا از ميان آنها کساني را که ايمان آورده اند و کارهاي شايسته کرده اند به آمرزش و پاداشي بزرگ وعده داده است.
انقلاب اسلامي ايران در طول اين سالها مورد هجوم دشمنان و در معرض طوفانهايي از جنگ و دسيسه و کودتا و محاصره اقتصادي و سياسي و نظامي و … بوده است اما همه اينها باعث نشده است که اين نظام بر آمده از خون پاک شهدا در مسير خود دچار توقف شود و در راه خود با سکون و رکود مواجه گردد.
در دهه فجر جا دارد دفتر خاطرات را در ذهن ورق بزنيم و به ياد آوريم که در سالهاي قبل از پيروز انقلاب اسلامي در چه وضعيتي بوديم.
در آن روزهاي سياه به فرهنگ اسلامي ملت ما حمله شد و در همه جا سياست اسلام زدائي حکومت مي کرد و فرهنگ اسلامي مردم هر روز کمرنگ تر مي شد تا جائي که در اين مملکتِ رسول الله (ص) و امام زمان(عج) تعداد کاباره ها و مشروب فروشيها و مراکز فساد از مساجد و کتابخانه ها بيشتر شده بود و در شهرها و استانها فساد بيداد مي کرد . حکومت در دست مزدوران اجانب بود و کارگزاران و مسئولين از خائن ترين افراد انتخاب مي شدند و در سالهاي آخر حکومت ستم شاهي مسأله ازدواج مردان با مردان مطرح گرديد و افراد مومن و خداجو منزوي بودند و شريفترين انسانها به بند کشيده مي شدند و هرزگي آزاد و انسانيت ممنوع بود . تمام رسانه هاي صوتي و تصويري و مطبوعات براي نابود کردن فرهنگ اسلام به کار گرفته مي شدند و رفته رفته تمام چراغهاي ايمان را خاموش مي کردند که اراده خداوند بر پيروزي مومنين تعلق گرفت و امواج پيامهاي دلنشين و تکان دهنده امام خميني در نجف جانهاي خسته را با نور خورشيد اسلام عزيز دوباره آشنا ساخت و همه به خود آمدند و نداي « الله اکبر» از همه جا بلند شد. سيلاب ايمان ، ايثار، شهامت ، شجاعت ، صفا و صميميت و فضيلت در رود هاي جان انسانها جاري شد و فرهنگ طاغوت را از بين بردند و انقلاب اسلامي ايران جاي آن را گرفت.
اسلام گرائي و اسلام خواهي را در ايران و منطقه و جهان زنده کرد و عزت و سربلندي و استقلال را به مردم ايران هديه کرد و خودباوري و اتکا به خود و ذلت ستيزي را به ملت ايران به ارمغان آورد و استبداد را از ميان برد و مردم سالاري ديني را ايجاد کرد و استعداد هاي ملت ايران را در جهت پيشرفت و آباداني کشور و شکوفائي علمي و رشد و فن آوري بومي در کشور را شکوفا کرد.
انقلاب درسي به ما مي دهد که مادامي که با توجه به اسلام در صحنه هستيم توطئه هاي داخلي و هجوم خارجي نمي تواند به مملکت ما آسيبي برساند (تکبیرنمازگزاران)
(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --