اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / امروز به تفکر و بینش امام خمینی(ره) در دانشگاه ها و حوزه ها نیاز داریم

امروز به تفکر و بینش امام خمینی(ره) در دانشگاه ها و حوزه ها نیاز داریم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه دوازدهم خردادماه ۱۴۰۲ مصادف با سیزدهم ذی القعده الحرام  ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. امیرالمؤمنین (ع)،در حکمت ۲۸۹ یازده صفت ممتاز وبرجسته از فضایل مهم انسانى بیان میفرمایند

۲٫اگر کسی شکم و شهوتش حاکم بر او باشد، زمامدار هم باشد درواقع اسیر است.

امام باقر علیه السلام فرمود:هیچ عبادتى برتر از خویشتن دارى درمورد شکم و شهوت جنسى نیست»

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در تاریخ معاصر حضرت امام (رض)هستند.

۲ . امام راحل(ره) فیلسوف، عارف، عالم علم اخلاق، فقیه، متکلم، جامعه شناس و زمان شناس بود.

  1. باید اعتراف کنیم امام راحل را نشناختیم وبه درستی هم به نسل جوان معرفی نکردیم.
  2. روابط ایران وپاکستان میتواندپیامدهای مثبت اقتصادی و فرهنگی،خصوصا امنیتی برای دو کشور رقم بزند.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله فان خیرالزاد التقوا….

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

موضوع بحث ما پیرامون حسرت و عوامل حسرت در قرآن بود  گفتیم از مهم‌ترین عوامل حسرت در آخرت  دوستی با گمراهان است. لذا انسان باید درانتخاب دوست دقت کند.

گفتیم امیرالمؤمنین (ع)،در حکمت ۲۸۹ یازده صفت ممتاز وبرجسته از فضایل مهم انسانى بیان میفرمایند ؛ فضائلى که در قرآن مجید و روایات اسلامى با اهمیت فراوان ذکر شده است.

 ویژگی اول: (وَکَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ)

یکى آن که وى دنیا را ناچیز مى شمارد و با نظر حقارت به آن مى نگرد،

این مسئله اى مهم است که دنیا در نظر انسان کوچک باشد و خداوند، بزرگ. این کوچکى سبب مى شود که براى رسیدن به مال و مقام و ثروت و شهوت به سراغ گناه نرود و براى رسیدن به آن زیاد دست و پا نزند. حرص و طمع وحسادت و صفاتى از این قبیل را که زاییده حب دنیاست از خود دور سازد.

کسی که دنیا در چشمش بزرگ باشد، دروغ می‌گوید و حرص می‌ورزد و کلاه سر مردم می‌گذارد. وقتی هم و غم کسی دنیا باشد، رفتار و منش او تغییر می‌کند اما اگر خدا گرا و آخرت گرا باشد، نه اینکه از دنیا استفاده نکند، مست دنیا نمی‌شود.

 دومین ویژگی: (وَکَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلا یَشْتَهِی مَا لا یَجِدُ وَلا یُکْثِرُ إِذَا وَجَدَ) «او از تحت حکومت شکم خارج بود ازاینرو آنچه نمى یافت اشتهایش را نداشت و به دنبال او نمى رفت و آنچه را مى یافت زیاد مصرف نمى کرد»

همه به غذا و نوشیدنی احتیاج دارند. اما اسیر شکم بودن چیز دیگری است. اگر کسی شکم و شهوتش حاکم بر او باشد، زمامدار هم باشد درواقع اسیر است، برای رسیدن به آن هر  کاری میکند خب معلوم است از انسانیت فاصله می‌گیرد،

از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود: (مَا مِنْ عِبَادَهٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّهِ بَطْنٍ وَفَرْجٍ) «هیچ عبادتى برتر از خویشتن دارى درمورد شکم و شهوت جنسى نیست»

سومین ویژگی: (وَکَانَ أَکْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِینَ وَنَقَعَ غَلِیلَ السَّائِلِینَ)«بیشتر اوقات زندگانى اش ساکت بود و در عین حال اگرسخنى مى گفت برگویندگان چیره مى شد و عطش سؤال کنندگان را فرو مى نشاند»

اشاره به اینکه هرگاه سخن مى گفت گزیده و حساب شده مىگفت به گونه اى که از همه پیشى مى گرفت و مستمعین را بهره مند مى ساخت و عطش آنها را فرو مى نشاند.

شخصی میگوید حضرت علامه طباطبایی (رض) صاحب تفسیر شریف المیزان به طلبه‌ها می فرمود: یک سال فکر کنید، یک ساعت حرف بزنید. نه اینکه یک ساعت فکر کنید و یک سال حرف بزنید.

ویژگی چهارم : (وَکَانَ ضَعِیفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَیْثُ غَابٍ وَصِلُّ وَادٍ) به دلیل نهایت تواضع بر حسب ظاهر انسان ضعیفى بود و مردم نیز او را ضعیف مى شمردند ولى هرگاه کار مهم وجدى به میان مى آمد همچون شیر بیشه مى خروشید ومانند مار بیابانى به حرکت درمى آمد»به عبارت دیگری اظهار قدرت و توانایى نمى کند و متکبر و خودبزرگ بین نیست ولى مرد عمل است؛ به هنگام بروز مشکلات یا در میدان جهاد در مقابل دشمن، توانایى خویش را آشکار مى سازند و دشمن را دَرهم مى کوبند.دنبال شهرت و نام و نان نیست اما وقت کار که می‌رسدمُجدانه درصحنه حاضر میشود

ویژگی پنجم: (لا یُدْلِی بِحُجَّهٍ حَتَّى یَأْتِیَ قَاضِیاً) «پیش از حضور در مجلس داورى، دلیلى اقامه نمى کرد»اشاره به اینکه اگر حقى را مى خواست از دیگرى بگیرد، جار و جنجال به راه نمى انداخت و زمین و زمان رابه هم نمیزند  فقط بعد از حضور در محکمه دلیل خود را ارائه مى کند. یعنی تابع قانون شرع است البته، این کار باعث آبرومندى خود اوست چرا که گاهی طرف جارو جنجال به راه میندازد بعداً مشخص میشود که اشتباه کرده است زود قضاوت کرده است ندانسته قضاوت کرده است که در نهایت  باعث سرافکندگى خودِ او میشود.

 الآن بعضی هستند در فضای مجازی سر و صدا راه می‌اندازد جو سازی میکنند جنجال درست میکنند بعداً معلوم میشود اشتباه کرده است.

ویژگی ششم: (وَکَانَ لا یَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا یَجِدُ الْعُذْرَ فِی مِثْلِهِ حَتَّى یَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ) «هیچکس را نسبت به کارى که انجام داده، در آنجا که امکان داشت عذرى داشته باشد ملامت نمى کرد تا عذر او را بشنود»؛ به یقین شتاب کردن در ملامت افراد کار عاقلانه اى نیست. چه بسا براى کاری که انجام داده اند عذرى داشته اند دلیلی داشته باشندکه اگر انسان آن عذر را بشنود آنها را معذور مى دارد و از ملامتى که قبلاً کرده پشیمان مى شود . بنابراین چرا عجله کند و پیش از شنیدن عذر طرف، زبان به ملامت وسرزنش او بگشاید. قرآن مجید در داستان حضرت خضر و موسى در سوره «کهف»، صحنه هایى از این مطلب را نشان داده که موسى علیه السلام در قضاوت عجله مى کرد وخضر را بر کارش سرزنش مى نمود اما هنگامى که عذر او را شنید دانست که آنچه انجام داده، حق و به فرمان خدا بوده است.

 ویژگی هفتم: (وَکَانَ لا یَشْکُو وَجَعاً إِلاَّ عِنْدَ بُرْئِهِ)«او هرگز از درد خود جز هنگام بهبودى شکایت نمى کرد»

ویژگی هشتم: (وَکَانَ یَقُولُ مَا یَفْعَلُ وَلا یَقُولُ مَا لا یَفْعَلُ)«همواره سخنى مى گفت که خود انجام مى داد و چیزى را که انجام نمى داد نمى گفت»

ویژگی نهم: (وَکَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْکَلامِ لَمْ یُغْلَبْ عَلَى السُّکُوتِ)گر در سخن گفتن مغلوب مى شد هرگز در سکوت کسى بر او غلبه نمى یافت»

ویژگی دهم: (وَکَانَ عَلَى مَا یَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ یَتَکَلَّمَ)   او بر شنیدن حریص تر بود تا گفتن»

ویژگی یازدهم: «(وَکَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ یَنْظُرُ أَیُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَیُخَالِفُهُ )او چنان بود که هرگاه دو کار برایش پیش مى آمد اندیشه مى کرد که کدام به هوا و هوس نزدیکتر است، با آن مخالفت مى ورزید. و آن را که خلاف هواى نفس بود مقدم مى شمرد»

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

امام باقر‌(علیه السلام)می‌فرماید: «اِنَّ اللّه عَزَّ وَجَلَّ یَقى بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ یُجَلّى بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ؛ خداوند به وسیله تقوا بنده را حفظ مى‌کند از آنچه عقلش به آن نمى‌رسد و کوردلى و نادانى او را برطرف مى‌سازد.( التوحید، صدوق، ص۱۲۷)

یکشنبه / ۱۴ خرداد / سالروز رحلت حضرت امام(ره) (۱۳۶۸ش)

یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در تاریخ معاصر کشورمان و چه بسا سراسر دنیا حضرت امام (رض)بوده و هستند که نقش ایشان در هدایت انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت.

حضرت امام (ره)فضای موجود جهان معاصر را به گونه ای تحت تأثیر قرار داد که می توان جهان معاصر را به پیش از امام و بعد از امام تقسیم نمود

امام راحل(ره) فیلسوف، عارف، عالم علم اخلاق، فقیه، متکلم، جامعه شناس و زمان شناس بود. ایشان مهندسی نظام را به خوبی می دانست و به صورت روزآمد و جامع جمهوری اسلامی را بنیان نهاد.

 امام خمینی شخصیتی بزرگ است که حق بزرگی بر ملت ایران و بلکه بر همه شیعیان و مسلمانان و حتی بر همه دینداران و آزادی خواهان دارد.

چرا که بسیاری از تحلیلگران در سال های قبل از انقلاب، از حیات دین و معنویت ناامید بودند و تصور می‌کردند عصردین داری به پایان رسیده است؛ اما حضرت امام ثابت کرد که دین در متن حوادث و تحولات زندگی بشر همیشه زنده است.

جامعیت کم‌نظیر و لایه های متعدد و متنوع شخصیتی امام، آینده انقلاب را به روشنی ترسیم کرده است ومادامی که امت اسلامی و بشریت معاصر با الگو گیری از ایشان دراین مسیر گام بردارند به سعادت دنیوی و معنوی نائل خواهند شد.

امانکته ای عرض کنم: باید اعتراف کنیم امام راحل را نشناختیم وبه درستی هم به نسل جوان معرفی نکردیم

فراموش کردیم رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در عصر خمینی(ره) زندگی می کنیم ما امام خمینی(ره) را نشناختیم، در حالی که در آفریقا فرزندان خود را خمینی نامگذاری می کنند.

امروز اگر میبینیم یک نوجوان از رضاشاه در فضای مجازی میگوید و به رضاشاه افتخار می کند، که البته تعدادشان اندک است و ما جوانان فدایی حضرت روح الله(ره) زیاد داریم، ما جوانان فدایی رهبری زیاد داریم اما همان بخش اندک هم به این دلیل است امام را به درستی معرفی و تبیین نکرده ایم!! امروز به تفکر و بینش امام خمینی(ره) در دانشگاه ها و حوزه ها نیاز داریم.

امروز نیاز داریم پای درس و صحیفه امام بنشینیم. بسیاری از مشکلات به دلیل این است که مردم را پای مکتب امامین انقلاب نیاورده ایم و اینکه بعضی از کارهای فرهنگی و اجتماعی جواب نمی دهد به خاطر این است که ما سراغ شاخ و برگ رفتیم و ریشه را رها کردیم؛ ریشه مکتب ، در واقع توجه به فرمایشات و افکار واندیشه های امامین انقلاب است که محسن حججی، احمدی‌روشن و شهریاری تربیت می کند.

میخواستم اشاره ای به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشم

رهبر معظم انقلاب هفته گذشته برای سومین سال پیاپی مجلس یازدهم را مفتخر به عنوان «مجلس انقلابی» کردند و از کارنامه مجلس دفاع کردند که فرصت گذشته ان شاء الله در وقت دیگری صحبت خواهم کرد.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --