اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :مجلس خبرگان رهبری ستون و خیمه انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :مجلس خبرگان رهبری ستون و خیمه انقلاب اسلامی است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر وکهریزک ،نماز دشمن شکن جمعه بیستم مرداد ماه ۱۴۰۲ مصادف با بیست وچهارم محرم الحرام ۱۴۴۵  به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱٫اصحاب امام حسین علیه السلام از دنیا عبور کرده و مأنوس با مرگ بودند، با عالم غیب انس و ارتباط داشتند .
۲٫همراهی امام سه مقدمه دارد
کسی که جانش را بیش از امام دوست دارد که نمی تواند در راه امام فداکاری کند.
 عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . امام سجاد(ع) در طول ۳۴ سال بعد از عاشورا یک تنه ایستادند و مانع از ویران‌شدن بناى دین شدند.

۲٫اگر مردم از اخلاق اسلامى برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمرسعد و دیگران نمى‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند.

۳٫مجلس خبرگان رهبری ستون و خیمه انقلاب اسلامی است.

۴٫انقلاب دریا و دریانوردی را از تعطیلی و فراموشی خارج کرد.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله فان خیر الزاد التقوی
ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.
گفتیم درایام ماه محرم مناسب است اشاره ای به خصوصیات شهدای کربلا داشته باشیم.
اینکه یاران امام حسین (ع)در چه رتبه معنوی بودند که در هنگام حضور در واقعه کربلا و عاشورا جان بر کف مولا شدند؟ چه شاخصه و ملاک معنوی در آنها وجود داشت که به ندای “هل من ناصر ینصرنی” امام پاسخ دادند؟
هفته گذشه به یکی از خصوصیات اشاره کردم و آن برنامه ریزی برای استفاده از فرصت ها است که شهدای کربلا از فرصتها به خوبی استفاده کردند و به این فوز عظیم نائل شدند.
یکی دیگر از خصوصیت اصحاب که موجب شد درکربلا حضور پیدا کننددرکلام امام حسین علیه السلام  است که فرمودند: آنها آماده کوچ از دنیا بودند و با مرگ و عوالم بعدی انس داشتند.
اینکه در روایات آمده که تفکر در باب مرگ جزو افضل عبادات است، یاد مرگ باشید و به دیدار اهل قبور بروید، یک نکته اش این است که انسان برای عالم آخرت آماده شود. اصحاب امام حسین علیه السلام از دنیا عبور کرده و مأنوس با مرگ بودند، با عالم غیب انس و ارتباط داشتند .
شب عاشورا وقتی زینب کبری سلام الله علیها عرضه داشت: آیا اینهایی که امشب ماندند فردا کنار شما خواهد ماند یا نه؛ یکی از خصوصیاتی که حضرت اشاره میکنند؛ میفرمایند: اینها با مرگ مأنوس اند. اگر انسان اینگونه شد می تواند فرصت را غنیمت بشمارد و سبقت بگیرد.
هنگامى که امام(علیه السلام) تصمیم گرفت از مکّه رهسپار عراق شود،خطبه اى خواندند:
فرمودند: اگر کسی خونش را حاضر است در این راه بدهد با ما بیاید. انسانی که اسیر دنیاست، انسانی که کوچکتر از دنیاست، نمی تواند همسفر امام حسین علیه السلام شود.
حضرت فرمودند: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»
هیچ کس از همراهان خود را که در این مسیر گام نهاده بودند از آینده آن بى خبر نگذاشت تا فقط پاکبازان عاشق شهادت در راه خدا با او حرکت کنند

این فراز از خطبه اشاره به نکته ای دارد و آن اینکه با امام بودن سه مقدمه دارد
اول:  « بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ » انسان باید آماده باشد در این راه جان خودش را بدهد، کسی که جانش را بیش از امام دوست دارد که نمی تواند در راه امام فداکاری کند.
دوم :« مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ » باید مهیای عالم آخرت باشد و برای آن لقائی که در حین مرگ اتفاق می افتد خودش را آماده کرده باشد
سوم :« فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا » کوچ کند در عالم دنیا. اگر این سه قدم را برداشت می تواند با امام حرکت کند.
همراهی با امام یک چیز دیگری هم می خواهد؛ خیلی ها بودند در نگاه خودشان از دنیا گذشته و آماده مرگ بودند اما اصحاب علاوه بر این که اهل سرعت و سبقت و انس با مرگ و عبور از عالم دنیا یک خصوصیت دیگر هم داشتند. فهمیده بودند که تنها راه به سوی خدا امام است. امام سبیل است، امام صراط است، امام باب است، امام وجه الله است؛ فهمیده بودند راه دیگری نیست.
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما عزیزان را توصیه میکنم به تقوای الهی! برای خدایی که در محضر او هستیم و ظاهر و باطن ما را می‌داند، حریم نگه داریم.

مطلب اول:شنبه ۲۵ محرمشهادت امام زین العابدین(ع) (۹۵ق) (به روایتی)
بیست‌وپنجم ماه محرّم، بنا به روایتى سالروز شهادت امام سجاد علیه الصّلاه و السّلام است. امام سجاد، تقریباً سى وچهار سال بعد از حادثه‌ى کربلا، در محیط اسلامى آن روز زندگى کردند.
 امام سجاد(ع) بعد از حادثه‌ى عاشورا که ضربه عظیمى بر پیکر اسلام ناب و راستین بود، یک تنه ایستادند و مانع از ویران‌شدن بناى دین شدند. اگر تلاش‌هاى امام سجّاد علیه الصّلاه والسّلام نبود، شهادت امام حسین علیه الصّلاه والسّلام ضایع شده بود و اثری از آن نمى‌ماند.
 امام سجاد، درابعاد مختلف تلاش کردند و کار کردند یکى از آنها، اخلاق است. یعنى تربیت و تهذیب اخلاق جامعه‌ى اسلامى. امام سجّاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه‌ى اسلامى کمر بستند. چراکه تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّى از مشکلات اساسى دنیاى اسلام که به فاجعه‌ى کربلا انجامید، ناشى از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود.
اگر مردم از اخلاق اسلامى برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمرسعد و دیگران نمى‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آن‌طور پَست نشده بودند، و رذایل بر آنها حاکم نمى‌بود، ممکن نبود بتوانند مردم را به ایجاد آن فاجعه عظیم؛ یعنى کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام الله علیها وادار کنند. وقتی اخلاق در جامعه ای آسیب ببیند و خراب شود منشأ مفاسد مختلف خواهد شد.
این را امام سجّاد(ع)، در چهره جامعه اسلامى دیدند، و کمر بست به این که این چهره را از این زشتى پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، دعاى «مکارم الاخلاق» دعاست؛ امّا درس است. صحیفه ى سجّادیه دعاست؛ امّا درس است.
در جامعه امروز هم جایگاه اخلاق و اهمیت اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی کاملاً احساس میشودتا جایی که حتی عمل کردن به قوانین و مقررات اجتماعی نیز بدون پشتوانه اخلاق ممکن نیست و اخلاق، بهترین ضامن اجرای قوانین و مقررات است
اخلاق اجتماعی در شرایط جاری یکی از کلیدی ترین نیازهای جامعه اسلامی است که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشت.
اخلاق اجتماعی به عنوان اصلی ترین رکن تثبت فرهنگ در جامعه اسلامی است که رعایت این اصل مهم اخلاقی می تواند جامعه واجتماع ارتباطی مردم با یکدیگر را ازبروز آسیبهای جبران ناپذیررفتاری و گفتاری اجتماعی حفظ کند.
 تواضع، عفو وگذشت، ایثارگری، رازداری، وفای به عهد ، حفظ آبروی دیگران ،صله ارحام ، حق شناسی ، حق پذیری و حق محوری  از جمله ارزشهای مهم اخلاق اجتماعی در جامعه است.

مطلب دوم:سه‌شنبه ۲۴ مردادتشکیل نخستین مجلس خبرگان رهبری (۱۳۶۲ش)
مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای اساسی و حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی و رکن رکین انقلاب و ستون و خیمه انقلاب اسلامی است که سه وظیفه اصلی و ذاتی آن؛ شناسایی، انتخاب و نظارت بر رهبری است.
مجلس خبرگان با توجه به آن سه وظیفه اصلی می‏تواند منبع آرامش کشور باشد. کما اینکه بعد از ارتحال حضرت امام این آرامش در کشور حاکم شد
همه چشم های بدخواهان به این  دوخته شده بود که امام ،چه زمانی از دست مردم گرفته شود. برای آن روز نقشه ها کشیده و امیدها بسته بودند! ده سال منتظر آن روز نشسته بودند که فرا برسد. روز چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ از نظر دشمنان این ملت و دشمنان انقلاب، یک روز بسیار مهم و تعیین کننده بود. مجلس خبرگان نگذاشت این خلأ به وجود آید.
از این رو انتخابات مجلس خبرگان که امسال انتخابات نمایندگان مجلس خبرگان را هم داریم بسیار مهم بوده ،که باید نمایندگانی خبره و بصیر انتخاب کنیم وامید دشمنان را ناامید کنیم {تکبیرنمازگزاران}
مطلب پایانی:اشاره ای کوناه به مأموریت موفق و افتخارآمیز این ناوگروه ٨۶پیرامون کره زمین
نیروی دریایی ارتش در ماموریت ۳۶۰ که با حضور بیش از ۳۵۰ دریانورد انجام شد، چندین رکورد و دستاورد داشت
 برای اولین‌بار از آغاز دریانوردی‌های بین‌المللی، مسافت شصت‌وپنج هزار کیلومتر دریانوردی در ۸ ماه را طی کرد.
چند پیام وچند درس دارد:
۱. درس خداشناسی
با توجه به ویژگی‌های بی‌نظیر دریا و عظمت آن به‌عنوان نمایشگاهی از آیات پروردگار، درس اول این دریانوردی خداشناسی است.

۲. درس انقلاب
درس دیگر این اقدام، درس انقلاب است زیرا در دوره ننگین پهلوی و قاجار، با وجود سواحل و امکانات دریایی فراوان، شناختی از دریا و ظرفیت‌های آن در کشور وجود نداشت و نیروی دریایی نیز به کارهای دیگری سرگرم بود اما انقلاب دریا و دریانوردی را از تعطیلی و فراموشی خارج کرد
۳. درس حضور امنیت‌ساز
حضور دریایی در مناطق دوردست و اقیانوس‌های آرام و اطلس، حضوری امنیت‌ساز برای کشور بود. ویژه‌خواری در مسائل عمومی بشریت جزو خصوصیات آمریکا و ابرقدرتها است و اگر بتوانند حتی دریاها را هم به نام خود سند می‌زنند تا دست دیگران از آنها کوتاه شود اما با این حضور، ثابت شد که دریاهای آزاد متعلق به همه است.
۴. پیام سیاسی این دریانوردی افتخارآمیز
این دریانوردی افتخارآمیز، وجهه بین‌المللی ایران را هم ارتقاء بخشید و ارزش سیاسی آن از ارزش نظامی‌اش کمتر نبود.
الســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته
لازم به ذکر است ارتعداد ۲۲ ورزشکاران مدال آور بین المللی ، کشوری و استانی باقر شهرو کهریزک با حضور مسئولین تقدیر و تجلیل شد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --