اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / کسانی که می‌خواهند رابطه ما را از اهل‌بیت جدا کنند. وبه فساد بکشانند اینها داعش‌های فرهنگی هستند

کسانی که می‌خواهند رابطه ما را از اهل‌بیت جدا کنند. وبه فساد بکشانند اینها داعش‌های فرهنگی هستند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه پنجم خردادماه ۱۴۰۲ مصادف با ششم ذی القعده الحرام  ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. بعضی در روز قیامت با حسرت و اندوه می‌بینند که دوستی‌ها برایشان هیچ سودی نداشته است.
  2. افرادی که جوانان را به دام اعتیاد و فساد می‌کشند، آن را مفید جلوه می‌دهند.

 .۳ امیرالمؤمنین،در حکمت ۲۸۹  یازده صفت برجسته از فضایل مهم انسانى را بیان میکنند.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . دلیل  اطلاق “عالم آل محمد ” برای  امام رضا (ع) چیست؟

۲ . اصل حکومت مأمون مبنی بر این بود که برای استمرار خلافت باید ریشه رهبری دینی را خشکاند.

  1. موضوع آب هیرمند بایدبا دیپلماسی صحیح و در فضایی فراتر از رسانه‌های مجازی پیگیری گردد.
  2. روابط ایران وپاکستان میتواندپیامدهای مثبت اقتصادی و فرهنگی،خصوصا امنیتی برای دو کشور رقم بزند.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

         أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم                بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله فان خیرالزاد التقوا….

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

امام رضا علیه السلام

إیّاکَ أن تَتبَعَ النَّفسَ هَواها فَإنَّ فی هَواها رَداها ِ

مبادا از هواى نفس پیروى کنى که در آن نابودى نهفته است .مشکاه الانوار،ص۴۵۵

موضوع بحث ما پیرامون حسرت و عوامل حسرت در قرآن بود  که هفته گذشته به یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل حسرت در آخرت،اشاره کردم و آن دوستی با گمراهان بود.

گفتیم با عنایت به صریح قرآن فردای قیامت عده ای فریاد برمی آورند اى کاش با رسول خداراهى برگزیده بودم! اى واى بر من، کاش فلان شخص گمراه را دوست خود انتخاب نکرده بودم

شأن نزولی درباره آیاتی که هفته قبل ذکر شده این است: عقبه بن أبی‌معیط و أبی بن خلف، از دوستان قدیمی همدیگر بودند. یک‌بار عقبه پیامبر اکرم(ص) را به میهمانی دعوت کرد. هنگامی که موقع خوردن غذا فرا رسید، پیامبر(ص) از او خواست، شهادتین را بگوید تا از غذایش تناول کند. عقبه نیز پذیرفت. خبر شهادتین عقبه در مکه پیچید. از جمله به گوش ابی بن خلف، رسید. وی نزد دوستش آمد و گفت: من هرگز از تو راضی نمی‌شوم، مگر اینکه نزد محمد بروی و به شدت به او توهین کنی.  عقبه این کار را کرد و مرتدّ شد و سرانجام در جنگ بدر، در صف کفار به هلاکت رسید و رفیقش اُبَیّ نیز در روز جنگ احد کشته شد

توجه دارید شأن نزول، سبب اختصاص آیه به فرد خاصی نمی‌شود شامل تمامی انسان‌هایی است که به وسیله دوستان بد، از راه حق منحرف شده‌اند. این آیه درس بزرگی برای جوانانی است که در مجالس و شب‌نشینی‌ها، فضای مجازی فریب دشمنان دوست‌نما را می‌خورند.

افرادی که جوانان را به دام اعتیاد و فساد می‌کشند، آن را مفید جلوه می‌دهند. به جای اینکه از ضررهای دزدی بگویند، او را به پول کلان و بادآورده وسوسه می‌کنند. برای گمراه کردن دختران معصوم، به آنان وعده ازدواج می‌دهند و این مطلب درباره همه دوستان ناباب و وسوسه‌هایشان، صدق می‌کند.اینان در روز قیامت، با حسرت و اندوه می‌بینند که این دوستی‌ها برایشان هیچ سودی نداشته

روز قیامت بعضی‌ها این انگشتشان را فشار می‌دهند، بعضی‌ها دست را فشار می‌دهند. بعضی دو دست را در دهان می‌کنند اینقدر فشار می‌دهند که از حسرت و افسردگی خون بیرون می‌زند. «یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى‏ یَدَیْهِ‏ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا» (فرقان/۲۷)

من صبح تا شب حواسم به چه چیزهایی بود. الآن می‌بینم اینها به درد من نمی‌خورد. دو دست را فشار می‌دهد و خون بیرون می‌زند و می‌گوید: ای کاش با پیامبر یک راهی انتخاب کرده بودم. کاش به حرفشان گوش داده بودم.

کسانی که که می‌خواهند رابطه ما را از اهل‌بیت جدا کنند. وبه فساد بکشانند اینها داعش‌های فرهنگی هستند که باید مراقب باشیم.

چه کسانی هستند که برای ما رفیق عالی هستند؟ برادران دینی،امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «علیکم باخوان» بر شما باد به دوستان و برادران دینی، «فانهم» چه ویژگی دارند؟

امیرالمؤمنین علیه السلام،در حکمت ۲۸۹ از برادرى سخن میگویند که داراى یازده صفت برجسته از فضایل مهم انسانى است؛ فضائلى که در قرآن مجید و روایات اسلامى با اهمیت فراوان ذکر شده است.

میفرماید:در گذشته برادرى الهى و دینى داشتم (که وصفش چنین بود)»؛ (کَانَ لِی فِیمَا مَضَى أَخٌ فِی اللَّهِ). آنگاه امام علیه السلام یازده صفت بسیار ممتاز درباره این برادر دینى الهى بیان مى کند که ان شاءالله هفته آینده تعدادی را به محضر شما عرضه خواهم داشت.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

وَ عَنِ الرِّضا علیه السلام:

تُعْرَضُ عَلى رَسُولِ اللّه ِ عَلَیْهِ وَآلِهِ السَّلامُ اَعْمالُ اُمَّتِهِ کُلَّ صَباحٍ اَبْرارِها وَ فُجّارِها، فَاحْـذَرُوا.
[
مسندالامام الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۳۳۹.] از امام رضا علیه السلام روایت شده است: کارهاى امّت پیامبر صلی الله علیه و آله، چه نیکان و چه بدکاران، هر بامداد به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله گزارش و عرضه مى شود، پس حذر کنید!

سه مطلب عرض کنم:

چهارشنبه  ۱۱ ذی‌القعده ولادت حضرت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ هـ ق)

یکی از القابی که برای وجود مقدس امام هشتم (ع) گفته شده است، لقب «عالم آل محمد» است اما این لقب یک سؤال در اذهان ایجاد میکند که چطور در میان حضرات معصومین که هرکدام در دوران و زمان خود حائز جایگاه‌های رفیع و شاخص علمی بوده‌اند، این لقب متوجه حضرت رضا (ع) شده است؛ خصوصاً اینکه در دوران امام باقر و امام صادق (ع)، انقلاب فرهنگی و علمی در امت اسلام ایجاد شد

تا جایی که نقل شده که در یک دوران، مجالس و منابر بسیاری در مسجدالنبی (ص) برپا بود که بر فراز همه آن‌ها عالمان فرزانه و جلیل‌القدری می‌نشستند و به تدریس و تبیین حقایق علمی می‌پرداختند اما وجه مشترک همه این مجالس، تکرار عبارت «حَدّثنی جَعفَر ابن مُحمد» بود ولذا همه این علما در حقیقت شاگردان امام صادق (ع) بودند.

دلیل اطلاق این لقب به امام رضا (ع) به این خاطر است که وجود نازنین ایشان از دو جهت در زمانه خود موفق بودند؛ یکی در حوزه ارائه و نمایش شخصیت معنوی خود در برابر دگراندیشی‌هایی که مأمون در جامعه ایجاد می‌کرد و دیگری پیروزی‌های همیشگی و مستمر امام در مناظره علمی و مقابله مستدل فلسفی با جریان‌های انحرافی که حتی بعضی از آن‌ها به خاطر بیان مطالب جدید، مورد اقبال بخش‌هایی از جامعه هم قرار می‌گرفتند.

اصل حکومت مأمون مبنی بر این بود که برای استمرار خلافت خود باید ریشه رهبری دینی را خشکاند و از مراجعه مردم به سنت و معرفت نبوی جلوگیری کرد لذا به دنبال براندازی موضوع امامت بود و حیله‌ها و فتنه‌های خود راجهت رقیب تراشی برای جریان امامت به کار می‌گرفت خصوصاً که رشد علمی پس از دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) وارد یک دوره شکوفایی شده بود،

برای اولین بار در دوره مأمون بود که طبق دستور خلیفه، کتب فلاسفه یونانی به بلاد اسلامی آورده شد و هرکس که می‌توانست این کتاب‌ها را به عربی ترجمه کند، به‌اندازه وزن کتاب، طلا و جواهر می‌گرفت. حتی مأمون از بیرون جامعه اسلامی، علمای غیرمسلمان را دعوت می‌کرد تا در جلسات مناظره علمی با امام رضا (ع) شرکت کنند و امید داشت که هرکدام از آن‌ها و یا حداقل به‌صورت دسته‌جمعی، آنان بتوانند امام هشتم را در تنگنا قرار دهند اما برخلاف توطئه مأمون عباسی، هیچ‌کس نمی‌توانست به‌اندازه امام رضا (ع) جامعیت علمی داشته باشد.

نکته ای که میخواهم عرض کنم این است که:بیان فضائل اهل بیت (ع) فقط منحصر در قصه‌سرایی و داستان‌گویی نیست که بخواهیم نقاط درخشان سیره ائمه اطهار را به‌عنوان یک الگوی اسطوره‌ای معرفی کنیم بلکه باید، راهبرد حرکتی برای زندگی امروز جامعه ما تلقی شود و در این عرصه، جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور در برابر جریان نفوذ تفکرات دگراندیشانه، وظیفه و مسئولیت مضاعفی داردکه بتوانند برکت ارزشمندی برای خدمت در جهت آموزش و پرورش سایر عناصر مؤمن و انقلابی کشور داشته باشند.

نگاهی به اختلافات ایران و افغانستان در مورد هیرمند

موضوع اختلافات پیرامون حق‌آبه‌ای ایران از هیرمند قدمتی بیست و پنج ساله دارد که برآیند کم‌کاری دولت‌های گذشته است. دولت سیزدهم‌ اکنون با درک درست از شرایط سخت مردم نجیب و مهربان سیستان و نیز نگاه راهبردی به مسأله همسایگان، به حاکمان طالبان برای استیفای حق مسلّم مردم، اخطار داده است.که موضع بسیار منطقی و عاقلانه ای گرفتند که گفتند:

 “اگر کارشناسان ما کمبود آب را تأیید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.”

به موجب معاهده سال ۱۳۵۱ شمسی، افغانستان نسبت به تأمین حقابه ایران که معادل ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال است، متعهد شده است؛ این قرارداد نزدیک به سه دهه کمابیش اجرا می‌شد اما از اواخر دهه ۷۰ که بارندگی‌ها کاهش و خشکسالی‌ها افزایش یافت، میزان آب ورودی از رودخانه هیرمند به دریاچه هامون نیز به‌تدریج کمتر شد.

به نظر می‌رسد آب هیرمند فعلا نباید محل تسویه حساب با طالبان قرار گیرد و کشاندن این ماجرا به معرکه سیاسی- رسانه‌ای له و علیه طالبان خطاست، زیرا دستهای پنهان و وسواسان خنّاس درصددند موضوع اختلاف بین دو حاکمیت را تبدیل به موضوع دو ملت کرده و با جوسازی‌های مسموم به‌خاطر حضور مهاجران عزیز افغانستانی، اختلاف و تنش را به داخل ایران سرایت دهند و از آن سوء استفاده کنند. بنابراین می‌بایست با دیپلماسی صحیح و در فضایی فراتر از رسانه‌های مجازی و در جهت زدودن تنش و برای حل ماجرا، تدبیر لازم صورت گیرد.

 البته فرصت هم گذشته است اما اشاره کوتاهی کنم به دیدار رییس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان در مرز ایران و پاکستان که اتفاق افتاد که در واقع فصل جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود که می‌تواند پیامدهای مثبت اقتصادی و فرهنگی و خصوصا امنیتی مثبتی را در روابط دو کشور رقم بزند. مردم پاکستان- علیرغم تبلیغات شدید وهابیت و تکفیری‌ها در سه دهه گذشته- همچنان دلبسته انقلاب اسلامی هستند. پاکستان بدون تردید جزو کشورهای کلیدی منطقه غرب آسیا به ویژه از جهت نیروی انسانی در مسیر تحقق راهبرد اخراج دائمی آمریکا از منطقه است. بنابراین شایسته است روابط دو کشور در همه عرصه‌ها به بالاترین سطح در تراز راهبردی، برسد.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --