اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / درس مهم فتح خرمشهر، درس شیرینی مقاومت و تلخی تسلیم است

درس مهم فتح خرمشهر، درس شیرینی مقاومت و تلخی تسلیم است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه پبست ونهم اردیبهشت ۱۴۰۲ مصادف با بیست وهشتم شوال المکرم ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند.
  2. عاجزترین مردم کسی است که از به دست آوردن دوست عاجز باشد .

 .۳ هر چند اسلام بر اصل دوستی تأکید کرده، ولی از دوستی با افراد ناباب به شدت نهی نموده است

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . عاقل‌ترین مردم کسی است که چهار ویژگی را داشته باشد.

۲ . جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می رود.

  1. چند نکته برای سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری….!
  2. یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ، هویت‌بخشی به زنان است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم                 بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله فان خیرالزاد التقوا….

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

موضوع بحث ما پیرامون حسرت و عوامل حسرت در قرآن بود  که درهفته های قبل به دو عامل مهم یعنی اعراض از یاد خدا و ترک عمل صالح اشاره کردم. در این جلسه به یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل حسرت در آخرت، یعنی دوستی با گمراهان اشاره میکنم.

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند. لذا در زندگی بشری، چاره‌ای از دوستی و هم‌نشینی افراد با یکدیگر نیست. اسلام به عنوان کامل‌ترین دین الهی، با گوشه‌گیری و کناره‌گرفتن از جامعه مخالف است. پیامبر اعظم(ص) در این باره می‌فرماید: «خَیْرُ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ کَانَ مَأْلَفَهً لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یَأْلَفُ وَ لَا یُؤْلَفُ»:  «بهترین مؤمن کسى است که با مؤمنان انس و الفت دارد و کسی که نه الفت‌پذیر است و نه الفت می‌گیرد، در او خیری نیست». امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نیز می‌فرماید: «إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَهَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب‏»:  «از گوشه‌گیری و جدایی بپرهیزید؛ زیرا کسی که از دیگران جدا شود، نصیب شیطان می‌شود؛ همان‌گونه که اگر گوسفندی از گله جدا باشد، نصیب گرگ می‌شود».

با نگاهی به جامعه امروزی، روشن می‌شود که گوشه‌گیری و انزواطلبی، سرچشمه بسیاری از گناهان از جمله خودارضایی، اعتیاد به مواد مخدر ، مشکلات عصبی ،اضطراب ،افسردگی بدبینی و وسواس.احساس خجالت.عدم اعتماد به نفس.عدم آرامش.و موارد دیگری از این قبیل است.

پیدا کردن دوست خوب آن‌قدر اهمیت دارد که از نگاه حضرت امیر(ع) ،«أَعجَزُ النّاسِ مَن عَجَزَ عَنِ اِکتِسابِ الاِخوانِ و أَعجَزُ مِنهُ مَن ضَیَّعَ مَن ظَفِرَ بِهِ مِنهُم».   عاجزترین مردم کسی است که از به دست آوردن دوست عاجز باشد و از او عاجزتر، کسی است که دوستان به دست آورده را از دست بدهد:

هر چند اسلام بر اصل دوستی تأکید کرده، ولی از دوستی با افراد ناباب نیز به شدت نهی نموده است؛ چنانکه قرآن می‌فرماید

وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى‏ یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً * یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنی‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلاً * لَقَدْ أَضَلَّنی‏ عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنی‏ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً:  و (به خاطر آور) روزى را که ستمکار دست خود را (از شدّت حسرت) به دندان مى‏گزد و مى‏گوید: اى کاش با رسول (خدا) راهى برگزیده بودم! اى واى بر من، کاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نکرده بودم! او مرا از یادآورى (حق) گمراه ساخت بعد از آنکه (یاد حق) به سراغ من آمده بود! و شیطان همیشه خوارکننده انسان بوده است.

شأن نزولی برای این آیات نقل شده که واقعاً قابل بهره برداری است که ان شاءالله در جلسه بعدی اشاره خواهم کرد.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

 «از رسول خدا روایت شده که فرمودند:اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ، وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ، وَ عَرَفَ دارَ اِقامَتِهِ فَاَصْلَحَها، وَ عَرَفَ سُرْعَهَ رَحیلِهِ فَتَزَوَّدَ لَها»(اعلام الدین، ص۳۳۷)- عاقل‌ترین مردم کسی است که این چهار ویژگی را داشته باشد: پروردگارش را به درستی بشناسد و از او اطاعت و پیروی نماید. دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانی کند. جایگاه ابدی خود را بشناسد و برای آبادی آن تلاش نموده و بداند به زودی به آنجا سفر خواهد کرد و لازم است برای آن توشه بردارد-.

سه مطلب عرض کنم:

شنبه ۳۰ اردیـبهشت روز ملی جمعیت

جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می رود. نیروی مولد و جوان به عنوان یکی از پایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی – اجتماعی کشورها محسوب می شود. قدرت و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می کند.

باروری در کشور ما تا دهه ۱۳۴۰ از الگوی طبیعی پیروی می کرد. میزان باروری کلی در سال ۱۳۴۵ برابر با ۷ بود که به ۶/۵ در سال ۱۳۵۵ کاهش یافت. این شاخص پس از پیروزی انقلاب افزایش یافته و در سال ۱۳۵۹ به همان میزان ۷ برگشت. اما از اوایل دهه ۱۳۶۰ باروری روند کاهشی به خود گرفت به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۲۰جمعیت سالمندان کشور حدودا دو برابر شود. درحالی که سالخوردگی جمعیت در آینده اثرات منفی و ریشه دار بر جایگاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور در منطقه و جهان خواهد گذاشت.

لذا با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد.

در این زمینه به چند نکته اشاره کنم:

نکته اول: ازدواج به هنگام، آسان ،آگاهانه و پایدار

جامعه‌ای که به موقع ازدواج کند و به نیاز عاطفی و جسمی خود به درستی و در چارچوب شرع و اخلاق پاسخ بدهد از مشکلات اخلاقی هم در امان خواهد بود و آرامش بیشتری را تجربه خواهد کرد و اگر فرزندآوریش به دلیل مشکلات مالی به تاخیر نیفتند دردسرهای ناباروی کمتری خواهد داشت.

نکته دوم :

اشتغال جوانان، تامین مسکن و توانایی مالی برای تشکیل خانواده و فرزندآوری از امور مهم و ضروری به شمار می‌رود و باید مشوق‌های مالی برای آن درنظر گرفته شود

نکته سوم:

به نظر می‌رسد یکی از عوامل بی‌رغبتی مردم به فرزندآوری، موضوعی فرهنگی است و باید نسبت به اصلاح سبک زندگی، تقویت باورهای دینی و سنت‌های سازنده اقدام کرد.

نکته چهارم:

 اعتمادسازی، امیدآفرینی و ایجاد احساس امنیت در جامعه یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند افراد جامعه را به سمت فرزندآوری و افزایش جمعیت ترغیب و تشویق کند.

نکته پنجم:

 لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای اجرای مناسب قانون جوانی جمعیت

یکی از تلاش‌هایی که برای افزایش جمعیت انجام گرفته است تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره است و در آن تکالیف هریک از دستگاه‌های اجرایی به خوبی مشخص شده است.که لازم است تمامی دستگاهها در موضوع هم افزایی کنند

مطلب دوم:

یکشنبه   اول ذی‌القعده  ولادت حضرت معصومه(س) (۱۷۳ق) روز دختران و آغاز دهه کرامت

خصوصیت بزرگ خاندان عصمت و طهارت، اسوه‌بودن آنها و قابلیت الگوبرداری از آن حضرات برای داشتن حیات انسانی و طی مسیر هدف خلقت است. حضرت معصومه از این موضوع مثتثنی نیستند.

فرصت اندک است به یکی از ویژگی‌های شاخص آن حضرت اشاره میکنم :

عالمه بودن حضرت معصومه(س)یکی از ویژگی‌های شاخص ایشان است. درباره علم حضرت معصومه(س) نیز نکاتی در تاریخ ثبت شده است. در زمانی که امام کاظم(ع) در زندان بودند، بسیاری از علما، مراجع و دانشمندان نزد حضرت معصومه(س) ‌آمده و سؤالات خود را می‌پرسیدند و حضرت به مشکلات علمی مراجعان پاسخ می‌دادند.

 در یکی از ماجرا ها آمده که وقتی پاسخ حضرت معصومه و نوشته حضرت را به امام کاظم دادند و آنها را مطالعه کرد و پاسخ‌های حضرت معصومه (س) را درست یافت سه بار فرمودند: فداها ابوها(بحارالانوار، ج۶۰، ص۲۲۸)

نماز گزاران عزیز استفاده کنم امروز اسلام‌ستیزان چنین جلوه می‌دهند که اسلام با علم‌آموزی زنان موافق نیست حال آن‌که زنانی در اهل بیت(ع) بودند که عالمه بوده و فعالیت‌های علمی انجام می‌دادند.میگویند انقلاب به زنان آزادی نمیدهد اسلام هرگز مخالف آزادی‌های معقول و منطقی نیست. جمهوری اسلامی ایران همه ابواب علم و دانش را به روی زنان گشود .

یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکا به نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و ورزشی بدرخشند.وهمین مسیر را ادامه خواهند داد{تکبیر نمازگزاران}

چهارشنبه    ۳ خرداد فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس(۱۳۶۱ش)

روز مقاومت، ایثار و پیروزی

آزادی خرمشهر ضربه بزرگی را به دشمن بعثی وارد ساخت و رژیم صدام پس از تحمل این شکست، در طول ۸ سال نبرد دچار انفعال شد و توهم غلبه بر ایران را برای همیشه به فراموشی سپرد.

چرا که دشمن بعثی وقتی که خرمشهر را تصرف کرد، بر دیوارهای شهر جمله «جئنا لنبقی»(آمدیم تا بمانیم) را نوشته بودند

بنابراین آزادی خرمشهر تنها یک پیروزی ساده نبود بلکه این پیروزی آغازی بر شکست‌های پیاپی دشمن در جبهه‌های نبرد بود و در واقع آزادی خرمشهر پایان توهم دشمنانی بود که به شکست و اشغال ایران و نابودی نظام جمهوری اسلامی دل بسته بودند.

درس مهم فتح خرمشهر، درس شیرینی مقاومت و تلخی تسلیم است .ملت ما طعم شیرین مقاومت را در طول سالهای گذشته به درستی چشیده است.

مُعمر قذافی روزی در صف کشورهای ضد سلطه غرب کشورهای عرب را به مقابله و دشمنی با آمریکا دعوت مییکرد در سال ۲۰۰۴ کاملا در مقابل غرب تسلیم شد عمر البشی رئیس حکومت سودان در مقابل آمریکا،تسلیم شدچه نتیجه ای داشت قذافی در سال ۲۰۱۰ هدف حملات نظامی ناتو قرار گرفت و کشته شد  سودان هم در نهایت تجزیه شد. پس از کودتای نظامی در فروردین ۱۳۹۸ البشیر به عنوان سمبل بدبختی‌های سودان به زندان افتاد.

اما زمانی که جنگ سوریه آغاز شد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار همدانی و دیگر فرماندهان، به بشار اسد توصیه کردند که اگر مقاومت کنید، پیروز خواهید شد؛ همین طور هم شد. در همین ایام مطلع شدید بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه برای نخستین‌بار پس از ۱۲ سال در نشست اتحادیه عرب که این روزها در جده در حال برگزاری ، شرکت کرد این نتیجه مقاومت است .

راهبرد مهم دین اسلام در مواجهه با دشمنان امر به ایستادگی و مقاومت مسلمانان در برابر آنان است. آیات متعددی از قرآن کریم، ضمن نهی از سازش با دشمنان، مسلمانان را به ایستادگی در مقابل دشمنان دعوت میکنند

ملت ما در تمام ۴۴ سال گذشته ثابت کردند که راه مقابله با فشارهای دشمن ایستادگی و مقاومت است و ودر همین مسیر استوار ماندندودشمنان را در تمام عرصه ها ناامید کردند بعد از این هم در مقابل زیاده خواهی های دشمنان ایستادگی و مقاومت خوهند کرد.{تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --